AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
39.547

Köpa fabriksny E61a nu?

Sida 6 av 11
Gunget
Volvo gör säkert säkra bilar, men jag har svårt att tänka mig att "vi övriga" åker runt i potentiella dödsfällor. Har också förstått att exploderande urkopplade airbags är en skröna.

Ne
362
Newman
I4 eDrive40 -24
I3S -19
Z4 35i -09
Har för mig att jag hörde att det bara blev 4 stjärnor berodde på brister vid kollision med fotgängare. F10/F11 har en helt annan konstruktion för motorhuven som ska vara mer "fotgängarvänliga".
Go
1.567
Gorban
V90 D5 AWD Inscription -17
F20 118d M Shadow -18
Ja F10/F11 har en aktiv motorhuv som höjer sig några centimeter i bägge ändar för att fånga en fotgängare bättre så att de inte slår sig i motorblocket. Citroën var faktiskt först med denna lösning på C5:an för flera år sedan. Citroën var även bland de absolut första med lane change warning.
jh
1.252
jhellstrom
BMW 520D Touring 2012
Newman. Det är bara att gå in på EuroNCAP och kolla själv.

Att Volvo just har legat i framkan vad gäller säkerhet är väl inget att diskutera. BMW har inte gjort det, tills nu och det är väl jättebra.

Som sagt tidigare, utvecklingen inom säkerhet går fort. Kolla denna film där man testar en äldre Volvo mot en nyare mindre Renault. Ganska obehagligt.
Nu tycker ju alla gamla gubbar som kör gamla Volvobilar att det är allehanda fel på detta test också.

Länk

Köp en F11 :)
Villurski
Gunget, det är ju dyra bilar i båda fallen. Värdeminskningen, och därmed så småningom ägendekostnaden, kommer ju att bli rätt höga i vilket fall den dagen du sålt bilen. Du kan ju alltid satsa på en äldre E61 nu för att byta till F11 när de närmar sig den peng du tycker det är värt (med rätt spec och motor). Kolla och försök provköra ett par alternativ så får du väl väga 200' mot att köra nybil med garantier och allt (för 200' får man en som är fräsch och borde vara driftsäker).

Jag specade en F11 med samma utrustning och motor som jag har i min E61 och fick ett listpris på 760', inte en chans i världen att jag tycker att det efter rabatt är värt 400' extra (dvs minst det dubbla värdefallet i slutändan) att åka F11 mot E61. Men den dagen jag kan köpa en liknande F11 för 300' (kanske 3 år och 6000 mil) så kommer jag nog också att byta. Man får ju bestämma vad bilägandet får kosta och vad som är good enough, det kostar ju att ligga på topp och var och en måste ju bestämma själva vad det är värt för en själv. Om du ska vänta på en F11:a som känns bra och ska ner under 400K så lär du ju få vänta två år, försök minimera ditt värdefall tills dess med en beggad bil som funkar i två år är mitt tips. Tror att du förlorar mindre på det än på att köpa nytt, trots nettopriset. Eller klara sig med E91:an som är en fin bil det med, att byta till mindre vagn är ju billigt i sammanhanget!
Gunget
Eftersom jag i grund och botten ville ha en diesel och många här vittnar om återkommande problem på nyare bensinare (spridare etc) så känns det som att jag ligger lågt med den fabriksnya E61 525iAT som jag funderade på.

Ett nytt spår är följande (finns ej på annons ännu):

E61 525dAT årsmod 2010, uttagen juni 2010, 870 mil. M-Sport, Carbonsvart, automat, svart helskinn, komfortstolar m minne, nav professional, drag, HiFi högtalare, USB mm. Vad tusan ska man ge för en sån bil??

Villurski
Bilia GBG har just lagt ut ett par av sina demovagnar för runt 380', de har ju betydligt mindre utrustning. Något att utgå ifrån.
Länk
jh
1.252
jhellstrom
BMW 520D Touring 2012
Gunget. Sök på gasspjäll så kommer du absolut inte vilja köpa en BMW diesel heller.
Gunget
jhellstrom - du verkar genuint bitter över BMW, både vad det gäller säkerhet och tillförlitlighet och det står dig fritt att vara. Jag tror dock inte din inställning är representativ för då skulle BMW inte vara en populär biltillverkare som säljer fler och fler bilar. Det kan ju inte vara så att ALLA BMW-bilar är idiotköp som kommer rasa med 100% säkerhet? Ser även att du åker Volvo själv, det hedrar dig att du då "hänger" på ett BMW-forum! Tror det går att finna massor av fel på Volvobilar också om man botansiserar på något Volvoforum.....

jh
1.252
jhellstrom
BMW 520D Touring 2012
Gunget: Inte alls, det vara bara ironi. Själv har jag starkt övervägt en E61 530i 272HK själv och är inte ett smack rädd.
Jag menar bara att du överdriver i din rädsla för 525 motorn. Det har varit en hel del problem, om inte fler rasade dieslar.

Likaså är det självklart att bilarna blir säkrare med åren, ett obeskrivligt faktum. E60 är idag en "gammal" konstruktion.
Vidare är det väl självklart att en E61 köpare inte köpt bilen för sin ypperliga krocksäkerhet utan för andra värderingar.
Jag förklarar mina slutsatser på följande sett:
Oroa dig inte för 525i motorn eller 530i och låt det bli ett argument i sig för att några få haft problem. Det finns de som haft problem med sin 6 cyl diesel också där spjället gått sönder och åkt in i motorn. Inte ett skäl i sig att avböja köp.
Vill du ha den för närvarande bästa krocksäkerheten väljer du en F11 inom BMW familjen.
Vissa här försöker slå i dig att du bara skulle tappa 10.000 på en 525i.
Jag kan garantera att du förlorar mer när du tar över som köpare, innan du rullar ut genom dörrarna. Detta gäller ALLA bilar.
Rent ekonomiskt är ALLA bilar idiotköp då de ALLTID faller i värde ja.
Möjligen äldre entusiastbilar som köps som investering enbart.
Vad gäller Volvo så finns det bilar med problem där också ja, har jag påstått något annat?
Man måste vara realist här i världen. Är du ute efter ett ekonomiskt lyckokast ska du inte titta på BMW eller Volvo för den delen. Köp något billigt koreanskt med 7 års garanti. Man kan dessvärre inte ha kakan och äta den.
Gunget
Ok, tack för ditt klargörande! Men då kan man väl säga så här - bensin eller diesel har båda sina fördelar med förbrukning, vrid, tekniska problem. Man till syvende och sist bör man kanske välja den karaktär man känner för mest! Nu är jag iofs sjukt sugen på 525dAT:n pga komforstolar och nav, men vi får väl se vart priset landar!

Det man kan fråga sig om en 525d är en halvmessyr jmf med 530d? Eller tycker ni som kör 197 hk diseselsexan att den räcker till?

Gunget
för- och nackdelar skulle det vara ovan!

Visa användare
4.705
J.L
BMW M2-24
Personligen tycker jag en lätt beg 525dAT M-sport med beskriven spec låter betydligt trevligare än bensinalternativet. Vad som är rätt pris för en sådan bil idag låter jag dock någon annan svara på.

Jag hade inte en ny bensindriven 5-serie idag. Det är möjligt att problemen med magerryck och defekta spridare har fått större uppmärksamhet på forumet än vad det i verkligheten är (samma sak är jag helt övertygad om när det gäller spjällproblematiken på dieslar) men själv blev jag avrådd från min handlare när jag för ett par år sedan var inne på en E60 523 eller 525 på grund att de har blivit impopulära modeller när "alla" skall ha diesel, med dåligt andrahandsvärde som följd.

BMW CS #5139
Gunget
Om man utgår ifrån att flera BMW-handlare begär 409 för en 520d M-sport med ca 1000-1500 mil på mätaren, och om man utgår ifrån en prutmån på 20-30 k på dessa bilar, så torde väl ovan nämnda 525d (med komf.stolar & nav) ligga något högre. Kanske 440 med prutmån ner till 410...? Är jag optimist? Bilen kostade nog ganska mkt mer vid leverans i somras.

jh
1.252
jhellstrom
BMW 520D Touring 2012
Vad gäller f10 är det en väldig skillnad i drag och motorljud på en 520D och 525D. Det är inte alltid skillnaden märks på pappret.
Jag tror upplevd prestanda är större mellan 520d och 525d än 525d och 530d.
Själv funderar jag stark på en 525d f10, om pengarna räcker vill säga.
Provkör.
k3
51
k3
X3 20i 19
tjena Gunge tjag har följt dig några dagar följ hjärtat. jag körde sexa förut gick ner till fyra, visst går den bra men jag kör försiktigt (bara 1200mil) saknar allt sexan med lite bottendrag. mycke hänger väl på hur länge du har bilen ju längre du har den destå mer utrustning. men mitt bästa råd jag ger mina bekanta är" köp den bil du vill ha inte den du kan tänka dig", för ska du avbetala den så kommer du inte tycka det är värt i slutet. //k3

k2
Gunget du vet att 525D och 530D är samma motor sedan årsmodell 07B? Endast mjukvara som skiljer. Det finns en mekanisk skillnad och det är helt försumbart, nån hydraulisk tjosan hejsan pytteliten detalj som 530D (235hk) motorn har som inte 525D (197hk) motorn har. Helt försumbart så som jag har fått lära mig. Om du vill så kan du mappa bilen och om det finns det hur mycket som helst att läsa om här på forumet.

Hur som helst, skillnaden i upplevelse är vridkänslan. 197 hk motorn är ovanligt lik en bensinmotor då den drar hårt och länge men ingen jättepuckel av vrid som 235 hk har.

525D har ett mycket brett och effektivt EFFEKTregister och har lätt för att prestera bra acctider i tester, vid olika farter.

530D är maffigare, inget tvivel. Fast 525D är en mycket intressant och kompetent motorsetup.

Ur 525D plockar V-tech 290 hk. Alltså 93 hk mer än original... unikt i bilvärlden i procent räknat?

jhellstrom har helt rätt tycker jag att skillnaden är större mellan 520D och 525D än 525D och 530D.

Gunget, lycka till och hoppas du kan få ett bra pris på det nya objektet, som du gärna får länka till när den kommer ut...

Gunget
Supersonics - Man blir ju inte mindre sugen när man läser ditt inlägg. Ska få ett pris i början av nästa vecka. Hoppas den går att få loss för vettiga pengar, annars blir det det eviga dilemmat att den börjar "kanibalisera" på F11:an (ja, jag vet, aldrig med samma spec, men ändå)

Villurski
Gunget: Inte för att sprida smolk i glädjebägaren, men om du skaffar automat så skiljer den faktiskt mellan 525D och 530D. Nog för att du kan mappa dig till 500nm i en 525D men att dra upp den i 630nm med en automat som är specad för 400nm är kanske lite väl optimistiskt. Den manuella lådan är samma i 525D och 530D, och är specad för 530nm.
Jag tänkte mappa min hos Vtech men tycker att motorn är fin nog över vintern, kommer nog att bli sugen igen när sommardäcken åker på.
Finns för övrigt bra info om du söker på detta här på Autopower.

Det verkar vara en fin bil du har på gång, vad är den värd enligt dig för att inte konkurreras ut av en enklare F11?

RealOEM, 525D automat:
Länk

Teknisk beskrivning: Länk
Gunget
Vi får väl se om det ska mappas överhuvudtaget.....;-)

Vad den är värd enligt mig.....oj! Utan vinterdäck och motorvärmare som den står nu och om skicket är i paritet med nyskick så skulle jag kanske kunna tänka mig 415-420...Sen närmar det sig nivån för den F11a som jag kikat på som skulle gå att få loss för kanske 440 (500 mil, spacegrå, 19 tum, k-pkt, skinn, sp.stolar, drag, automat mm.)

Prisbilden är helt "trasig" på E61-fronten just nu enligt mig. Teknikens Värld skriver också i sitt senaste nummer att just BMW:s gamla 5-serie inte fallit i värde som den borde göra med tanke på F10/F11:an. Men, tillägger dom, det kommer den att göra när nya femman blir en vanligare syn på vägarna i vår. Som benchmark kan man nämna att Bilia Group i Gbg säljer 3st 525dAT för 379-389 kkr, dock utan M-sport. Å andra sidan har jag sett en privatsåld 530 XAdT -09 1800 mil på Blocket i flera veckor prissänkt till 532.500!! Novation vill ha 419 för en 525dAT M-sport -09 med 2000 mil (tror den är såld)..........

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.