|
Sida 5 av 11
|
|
|---|---|
Gunget |
Bra sammanfattning av läget från "Med känsla"....har sneglat på några 530 dT under dagen också, men för dessa pengar blir det ju typ en -08a med drygt 4000 mil på mätaren. Såg också en 530Xi -09 med gubbträ och 1300 mil för 415...... |
|
Du kan relativt lätt byta panelerna om det är endast det du inte gillar hos en BMW. Kostar mellan 7-10´skulle jag tro. /Anders |
|
Gunget |
den var titansilver också...... |
|
Mycket av känslan sitter i motorn. Jag brukar förespråka det allra senaste, men i detta fall skulle jag lagt ett bud på en 530 e61. Alt. vänta på att rätt f11 dyker upp. Dieselfyrorna i en så stor bil är inget för mig, det är som att köpa en snygg 10 meters daycruser med en 70 hästars utombordare. //Stefan Mina bilar:Länk |
|
Gunget |
Mmmm....då är väl en 525i någonstans mitt emellan. 6 burkar i alla fall! Och SÅ slö kan väl en femma med 218 hk ändå inte vara? |
Roffa1 |
Ärligt talat så tror jag din 325:a med gamla motorn är piggare p.g.a mindre vikt. |
|
Inte lätt att välja färg, inredn, utr, etc när man köper beg. Hellre en fin lågmilad "gubb...a" än en mindre välvårdad med mer mil osv. "Byta upp sig? Till vad då?" |
|
Gunget |
Nja Roffa 1 - min 325a är allt annat än lätt med x-drive. På pappret ska en 525iAT -10 vara snabbare 0-100 än en 325xiAT -06 (7,9 s vs. 8,3 s). Nåja ,det är ingen större skillnad. Ingen som läser denna tråd som åker 525i med "nya" 3-litersmotorn som kan lämna ett omdöme om denna motor? |
|
E61 525, 218hk går väl som en vanlig större standardbil, den är inte jätteslö men inget prestandamonster heller. Det är helt enkelt lagom i landet lagom. Om du redan har en F11 som alternativ kommer du förmodligen inte nöja dig med en e61 oavsett utrustningsnivå. |
|
| Lite ironiskt kan tyckas att 520D f10 är snabbare än 523 f10 med 3-litersmotorn både 0-100 & 80-120kmh och även likvärdig med din 325:a | |
|
Jag hade visserligen 3 litersmotorn i en 3 serie med automat och det funkade fint. Gjorde 0-100 på 7s med RL //Stefan Mina bilar:Länk |
|
|
Gunget skickade en powerpost till dig, gäller en touring mvh |
|
Gunget |
Funderar på om en 2010-års 520dAT med exakt samma spec (men 1200 mil på mätaren) som den nya 525iAT som denna tråd handlar om är ett smartare köp? Bättre andrahandsvärde, betydligt bättre bränsleekonomi och inget problem med spridare (ryckig gång) som N53-motorn verkar dras med....Det verkar dock som att det handlar om samma pengar (pris i annons 409 med en prutmån på kanske 20-25). Dyrt? |
|
Gubget: vi kan inte bestämma åt dig, men har du ögonen på mya modellen så kör på. Den har ju ex mycket bättre krockskydd, en krock med familjen kan vara stor skillnad. Vad får det kosta? Bagageutrymmet är rymligare. Vi fick inte in vår dubbelvagn och enkelvagn i e61. I XC70 går de in. F11 sägs ju vara större än v70. Som sagt tidigare, om ett år när det rullar många f11 på vägarna kommet e61 inte kännas ny. |
|
|
Jag lägger min röst på att pruta ner denna till 400k: Länk Jag klimatkompenserar för din miljöbil. /Andreas |
|
Gunget |
mistafrizz - hemsk färg på inredningen (och inte så lämplig med små barn), men trevlig spec annars. Dessutom gubbträ. |
Villurski |
Jag har tvillingar (i babyskydd), en treåring i bakåtvänd stol, Teutonias dubbelvagn och en fru med mig på helgerna. Funkar utmärkt i en E61, men i min gamla tjänste-V70 (2010) så gick inte alla stolar in (för kort baksäte), även om bagageutrymmet var marginellt bättre. Dessutom är shoppingluckan guld värd när åbäket till vagn ligger i skuffen (men den får du ju alltid med BMW). Vad du ska tänka på är att BMW av någon dumsnål anledning (precis som Volvo) tar betalt för avstängningsbar airbag på passagerarsidan. Isofix i baksätet är standard, men isofix i passagerarstolen finns endast då du tar den avstängningsbara airbagen. För mig (som är trebarnspappa) var denna option ett måste för att få plats med familjen. Man får plats med två barnstolar (av rätt, läs smala, modell) och en passagerare till i baksätet, men om man bara är fyra så är det ju trevligare att få lite luftigare! jhellstrom har ju rätt om säkerheten, 4 stjärnor är det på E61:an. Om man grottar ner sig i varför så framkommer att det är ratten som inte ger efter på ett bra sätt i E61 (risk för bålskador på föraren). Barnen bak sitter precis lika säkert som i en V70, F10/F11 är prövade under det nya poängsystemet men har någon poäng extra för barnen om man "översätter". Sedan är det 5 stjärnor och bättre fram i F10/F11. |
|
Villurski: Tja, själv skulle jag aldrig drömma om att placera ett litet barn på en bomb oavsett hur elektroniskt urkopplad den är. En säker död för barnet. Var det en VW senast där airbagen löste ut på motorvägen? Vad gäller testet så var ju BMW tvungna att konstruera om bilen på flera punkter efter EuroNCAP testerna. Jag är övertygad om att en såpass mycket nyare konstruktion är klart mycket säkrare. Liksom V70II är nyare än E60 är jag övertygad om att den också är säkrare. Man ska inte underskatta utveckling inom krocksäkerhet. |
|
Villurski |
Argumentet med airbagen har jag hört förr. Det är större chans att båda framhjulen lossnar i motorvägsfart samtidigt eller att bli träffad av blixten genom takluckan än att det händer. Men fine, chansen finns ju. Då kan man ju tömma tanken innan man åker iväg också, så man inte sitter på en molotovcoctail. Poängen är ju desamma oavsett utveckling. Kanske någon störning har inträffat på vägen... V70N lät ju Volvo bli att krocktesta hos EuroNCAP eftersom de visste att den inte skulle få 5 stjärnor. Det är säkerhetstänk i framkant ;) |
|
Det finn rapporter om att airbags har löst ut utan synbar anledning. Mig veterligen finns det dock inga rapporter från vare sig Sverige eller utomlands där en nyckelavstängd airbag skulle ha löst ut av misstag. Största risken är om man håller på och lyfter i och ur barnstolen fram och då sätter på airbagen igen. Risken är att man av misstag glömmer att stänga av airbagen. Rekommendationen är att man i så fall lämnar airbagen avstängd hela tiden. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.