AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
39.543

Köpa fabriksny E61a nu?

Sida 4 av 11
Gunget: En fabriksny 520d med samma spec som "din" 525iT skall ligga på cirka 380´. Självklart skall då dessa beg ligga därunder beroende på årsmodell och miltal. Köpte som sagt själv i april en fabriksny 520d E60 fullmatad med M-pakt, komfortstolar, drag, carbonsvart mm för 380´. De skall förstås inte ha ett högre pris idag.

/Anders
Gunget
Anders - nej det är ju sant. Då verkar dom ju vara totalt felprissatta! Nej strategin blir kanske att lägga ett aggressivt bud på 525i:n, köra ett år eller två och då byta till en F11a när man kan få en 530d till rimlig peng (om man nu inte är så pass nöjd att man åker vidare!)

En helt annan fråga - en BMW-handlare har påpekat att det varit "mycket problem" med beninsexorna sista åren eftersom dom är så snålställda, tydligen oerhörda problem med spridarna enligt honom. Sant eller bara ett argument för att jag inte ska köpa en 525i hos annan handlare? Samme man sa att dieslarna inte har haft några problem alls.....

Låter ju sjukt hög förbrukning på din bil Gungan. jag har ju en 335xi E92 och den ligger konstant på 1,12 L i färddatorn och då är säkert 75% av körningen stadskörning eller liknande.
Skulle som sagt inte alls vara rädd för att köpa 525-an, tror du har väldigt svårt att få den under 390´men det är ju bara att försöka. Du kan ju inte få mer än nej.

/Anders
En E61 kommer att falla mer procentuellt än en F11,låt säga att du vill byta in 525 års 2010 om 2 år då kommer säljare direkt att fråga om det är nyaste modellen ? Då är 525:an iskall med ett väldigt lågt andrahandsvärde.Då vill du kunna sig ja! det är en F11:a :)
Gunget
En intressant parallell skulle ju vara att jämföra vad som hände med begpriserna på E390rna när E60/61 hade funnits ute på marknaden i ett par år.....vad en E39a kostar idag är ju dock helt irrelevant.

Villurski
Gunget: Jag tror inte du kommer få allt. Dvs lägsta värdeminskning, roligast bakom ratten, rätt utrustning och F11. Klart som korvspad att man allt annat lika väljer en F11 över en E61.
Om du kommer att ha din F11 låt säga fem år så kommer ju den kalkylen bli jämförbar med att först köpa en E61:a och sedan byta till F11:a senare, utslaget per månad. Man blir ju ofta blind på inköpspriset, men förutsatt att man inte har problem med att låna/casha lite mer så kommer den genomsnittliga månadskostnaden bli mindre ju längre du har "rätt" bil (den faller ju normalt procentuellt mindre per år). Sedan finns det ju människor som är duktiga på att köpa "rätt" bil och få ut bra betalt vid försäljning men det kräver, utöver kompetensen, tid och ork.

Även om du förlorar en del på att köpa en F11:a direkt så kanske det är värt det för att slippa byta och få rätt med en gång (jag tror ingen försvarar E61:an som en bättre bil om de är likadant utrustade)? Räkna på vad merkostnaden blir för att köpa rätt med en gång.

Om man nöjer sig med att byta bil vart femte, sjätte år så behöver ju inte nybilsköpet bli en dålig affär (eller ännu hellre vänta på nästa generation 5-serie). Problemet är ju att många säljer innan värdefallskurvan ebbar ut, och vet man med sig att man ska byta så ska man ju köpa beggat (eller nettoprissatt som i ditt fall). Den minst dåliga affären är att köra vidare i det man har, men det är ju så trååååkigt att tänka så ;)

Står valet mellan en E61 som har den utrustningen du vill ha eller en snikutrustad F11 så skulle iallafall jag välja E61. Det är ju inte precis så att en F11 är hundra gånger bättre på allt jämfört med en ungefär lika ny E61 så då skulle jag prioritera en bil som är utrustad på det sätt jag vill ha den så jag vet att trivselfaktorn blir så hög som jag vill ha den.

Finns pengarna/möjligheten till en F11 med den utrustning du vill ha skulle jag satsa på en sån.
Gunget
GE - Jo, jag resonerar väl lite så. För att köpa en F11a som jag vill ha den så passeras 500 k med råge. Efter rabatt så blir det kanske 475. Några beggade F11or finns ju knappt bortsett från ett fåtal demobilar. Det jag egentligen funderar på mest är om det är rätt att satsa på en bensinare? Det kan ju inte vara många 525i/530i sålda 2009/2010...och frågan man kan ställa sig är varför!

Go
1.567
Gorban
V90 D5 AWD Inscription -17
F20 118d M Shadow -18
I valet mellan E61 520d och F11 520d hade jag alla dagar i veckan valt F11 520d med mindre utrustning. Med ett riktigt bra pris på t.ex. en E61 530d så hade det kanske varit annorlunda.

Det såldes ett antal E61 530dAMT nu i höst med automat, komfortstolar, navi m.m. för ca 490'. Enligt min handlare gick de åt snabbt.
Gunget
Jo tack, jag såg att bl.a. Bilia Group i Gbg fick in 4 st 530 dAT, carbonsvarta med i princip all utrustning. "Enhetspris 499". Dom var borta efter ca en vecka. Man borde kanske ha slagit till! Mitt val är väl snarare M-sportutrustad E61 525iT för typ 390 eller talibanspecad F11 520d för 460-470.... ;-)

Varför inte köra din 325xi över vintern och byta in den till våren istället, det är ju nu den fyller sin verkliga funktion.
Gunget
Den tanken har slagit mig också, men vi väntar barn nr 2 i januari så det skulle vara skönt med lite mer lastkapacitet......

Gunget
Man ser väldigt få 525or från 2009 och 2010. Är dom helt unika eller råkar det bara finnas ute många 520 d just nu?

Men varför köpa en "talibanutrustad" bil. Det är ju som att äta oxfilé utan den goda såsen som grannen sörplar i sig. När det gäller BMW bilar är det ju många som väljer tillvalet "utan modellbeteckning" vilket gör att det är svårt att se exakt vilken modell det är utan att du är expert. Men sant, 525 var ingen jättevolym modell, ej heller 325. Är lite mitt emellan. Dvs mellan 520d och 530i/530d som många valt istället.

/Anders
Vill du ha det senaste?Eller nöjer du dig med gårdagens prylar.
Gunget
Det är klart att man hellre vill ha det senaste, men inte till vilket pris som helst. Känns nästan desperat att åka 520d sedan med Tudorsitsar och handvev, att vilja men inte kunna!

Haha.. handvev.
Att byta bil 2ggr istället för 1 är oftast dyrare när du tänkt mellanlanda på E61.
Gunget
Ja, detta går att vrida och vända på länge. Kanske ända tills E61an är såld! Men faktum kvarstår, en F11a med "rätt spec" enligt mig = ca 480. Över min budget. Med 6 burkar en hundring till.

Vi måste iaf kunna klassa detta som dagens I-lands problem :)
Men om det är över din budget med F11 så är väl valet lätt? Tror inte du kommer ångra att köpa en så fin E61a. Du kommer heller inte ha problem att bli av med den senare till ett "bra" pris. Det är just såna här tillfällen man ofta skall passa på att köpa en ny bil. När man får en så rejäl rabatt och bilen är så välutrustad. Lägg ett bud på 370 och testa åf. Tror aldrig han går med på det men testa kostar ju inget.

/Anders
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.