AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
39.542

Köpa fabriksny E61a nu?

Sida 3 av 11
La
720
Lasse Eklunda
530xDA Sedan -15
Z4M Coupe -07
523i LCI Sedan -07
Corvette Bigblock -72
Kanske inte lätt begagnad med bara 2.000 mil på mätaren, men jag hittade min 523 -07 med 9.000 mil och jättefint skick, nästintill nyskick, för bara 199.000 inkl 2 års garanti. Enda stolen man ser att någon överhuvudtaget suttit i är förarstolen. Nypris med alla features, bl.a Adv+Comf pkt, komfort- stolar, solgardiner, eldrag, met, et.c. 452.000. Så visst rasar bilarna kraftigt första året/åren. Sen är det ju inte var dag man springer på schyssta riktigt fräscha bilar.. En del sliter ju på dem som de vore ett par billiga skor..

//Lasse
Gunget
Hmmm Roffa1 - ja skulle man få loss den för 380 så kanske det börjar bli riktigt riktigt prisvärt. Jaja, nu frukost sedan iväg med familj för provkörning av F11 (kanske dumt...?) ;-)

Villurski
Det är väl alltid rätt svårt att få ner handlarnas "nettopriser" när gamla modeller ska bort. Men det är klart att de även har kickback på antalet sålda bilar så kanske strax under 400' är mitt tips på slutpris på 525:an.

Håller med Gunget om att viss utrustning är mer eller mindre ett krav för att bilarna ska kännas som en BMW. Jag jobbar med tjänstebilar och de bilar vi får in utan skinn (och ja vi får tillbaka en del 5-serie utan klima också...) och annat nödvändigt är i stort sett omöjliga att sälja till vettigt pris. Det känns liksom mer Volvo än Volvo gör själva i dagsläget, och få vill känna sig snåla i sin "nya" bil. En 5-serie, och för den delen Audi A6 med större motorer, kräver lite utrustning för att inte kännas "taliban" (bra uttryck för övrigt). Sen vill man kanske åka i någonting roligare också. och det måste väl få kosta en del extra?

För övrigt håller jag med Med Känsla om att båda bilarna är fina, men att F11 är mer förfinad. Problemet med F11:an är att när de kommer beggade om ett par år så kommer majoriteten vara utan skinn och annat fint eftersom skinnet kostar 20' och (precis som när E61:an kom) inte ingår i comfortpaketet. De beställningar som jag sett på F11 hos oss är fågel eller fisk. Antingen 530d med bra utrustning eller 520d med comfortpaket och inget mer (automaten går inte in i många policies). Värt att tänka på om man vill "fynda" en bra bil om ett par tre år. Sen finns ju privatköparnas bilar, men de kommer ju inte till försäljning per automatik om tre år.

Jag tycker Gunget står inför ett trevligt val vilket som :)
Tror verkliga lägsta priset ligger på minst 390. De har stöd på dessa bilar från BMW Sverige, vilket gör att de kan sänka priset med så mycket som redan är gjort. Sen vill handlaren iaf ha cirka 20 tkr i vinst (minst) för att sälja bilen. Det finns alltid nån som köper den här bilen för det de begär just nu, då det är en attraktivt utrustad bil i rätt färg. Det är bara frågan om de har lust att vänta lite eller få bort den och jobba på att sälja nästa bil osv.

Det går ju dessutom inte att jämföra snikutrustade beg F10 med annan motor och utan extrautrustning med denna bil. Ett bra tips om du är kall är att vänta till slutet på månaden och chansa på att den finns kvar. Handlarna har nämligen normalt bonusmål från generalagenten och en bil hit eller dit kan göra att man klarar målet och får en extra bonus på redan sålda bilar under perioden. Denna kan vara några tusenlappar per bil, så den sista bilen som gör att man går över bonusgränsen kan vara guld värd och göra att priset för sista bilen inte är så intressant för dem som innan utan de vill bara ha ut en bil till registrerad.

/Anders
Tror det går att hitta ett exemplar med automat, sportstolar och läder under 400'. De jag länkade till (bara några snabba exempel) så hade väl alla komfortpaket, sportstolar och/eller läder så har man inga överdrivna krav på utr så går det nog att hitta nya modellen till bra pris också. Det gäller dock i nuläget F10...
Ul
2.044
Ulf530
530d F11 xDrive Msport -16
118d F20 xDrive Msport -17
530i E34 -89 en ägare
Om jag förstår TS rätt så resonerar han som jag; F10 är i princip ointressant, det är E61 eller F11 som är intressant.
(De länkade exemplen är ju helt ointressanta!).
För min del har jag i stort sett inget behov av Touring och har aldrig haft en kombibil innan E61:an. Jag valde Touringen för att den är så mycket snyggare (enligt mig...) och för att den är så mycket mera eftertraktad som begagnad, särskild i mitt fall som föredrar xDrive. Det verkar ju nästan som xDrive är synonymt med Touring på eftermarknaden.
(Personligen så skulle jag dock gärna åka Anders 335Xi coupe, vilken suverän bil det måste vara!)

Jag tror fortfarande att en välskött E61 (dock kanske helst en 530D eller XD med automat) kommer att vara eftertraktad även om 2-3 år.
Som flera här har påpekat så kommer utbudet av bra F11 vara starkt begränsat de närmaste åren. Det kommer finnas fler F10 och framförallt kommer det vara 520D med minimal utrustning och manuell låda. Jag har kört F10 520D manuell och visst är det en fantastisk bil och motor/låda funkar väl hyggligt. Men sedan nyhetens behag har lagt sig så tror jag att för mig är det helt otänkbart betala dessa pengar för en fyrcylindrig bil med manuell låda.
Som en jämförelse tycker jag då att en E61 530D (kanske, kanske en 525i...) med bra utrustning är minst lika mycket bil och faktiskt till en billigare penning!

Jag tror att du kan få bilen för 390 000 men kanske inte 380 000, där någonstans går nog gränsen.
Som andra så tror jag att bilen kommer blir såld, kanske för mer än 390 000. E61 är en mycket bra bil (den har inte blivit sämre för att F10/11 har kommit!) och det finns ändå ganska många vuxna, mogna och sansade köpare som inte alls har behov av senaste modell "kosta-vad-det-kosta-vill".

Om man pratar image, prestige etc så är en fin BMW helt ok nästan oavsett årsmodell. Folk i allmänhet håller inte reda på karossmodellerna. Det bevisas bl a av att jag får massor av positiva reaktioner på sommaren när jag tar en tur med min välputsade E34 -89. Folk i allmänhet har ingen aning om den är 3 år eller 10 år gammal. Att den i själva verket är 21 år gammal kan ingen tro (om man inte är kunnig/intresserad av bilar).
Även E61:an från -06 är det många som tittar på och är imponerade av, en del kanske t o m avundsjuka? (Grannarnas nya Volvo och Toyota är det i stort sett ingen som lägger märke till, trots att grannarna har betalat dubbla pengarna för sina bilar!!).

(Någon annan som har en E34 med en ägare?)
ka
1.552
karlhilding
330i E46
530ia E60 -07 Facelift.
Så rätt du har Ulf530.
Många tror att min 530 LCI -07 med 10.000 mil är sprillans ny. Samtidigt så är det en facelift och det säljs ju fortfarande E60 som nya. Kanske bara vi fanatiker som ser skillnad på före och efter facelift. Är ju i och för sig inte så mycket som skiljer heller, mest invändigt plus när det skymmer och de vackra fram resp bakljusen syns.
Helt ny BMW trodde även två grannar när vi köpte en 323 E36 som var 5 år gammal.
Och den var underbar att köra oberoende att det stod 25.000 mil på vägmätaren. Och den hade ett mycket fullvuxet beteende tack vare hög utväxling och tyst/smidig sexa.

"Byta upp sig? Till vad då?"
Ul
2.044
Ulf530
530d F11 xDrive Msport -16
118d F20 xDrive Msport -17
530i E34 -89 en ägare
karlhilding; vi är helt överens. Lite avundsjuk är jag ju som inte har en facelift men av landest 9 miljoner innevånare så är vi väl högst en promille som ser skillnaden...
Som exempel på en kontrast så kan ju ingen säga att min E34:an har särskilt modern belysning i skymningen, lik förbaskat tittar "Svensson" (och även många bilintresserade!) när jag glider förbi på min söndagstur. Men ingen ser den nya Volvon som ligger före och inte heller den nya Toyotan som jag möter, trots att dessa är av hyffsade modeller och har nypris på 500 000 - 600 000...).

(Någon annan som har en E34 med en ägare?)
ka
1.552
karlhilding
330i E46
530ia E60 -07 Facelift.
Hehe.....

Glömde ju att när jag köpte min E34 535 också 5 år gammal, (men E39 hade inte släppts), så undrade också alla "biltokiga" grannar, de hade Volvo/Saab/Toyota/Passat, om jag gett 4 eller 500´ för min "nya" BMW.
Jag hämtade den en fredagkväll i maj -95 och på lördag förmiddag hade de redan uppmärksammat en "ny" BMW med största sexan undantaget M5.
Smolken var att under ett stopp på primiärturen fred.kväll så repade ett pucko höger bakskärm med förmodligen en nyckel.
Hann köra 10 mil och redan avundsjuka elelr hur tolkar man det. Tror inte de repat en Opel....

"Byta upp sig? Till vad då?"
Re
52
Regensburg
520d G31 -18
428i cab -15
Risken är att man - om man väljer den utgående modellen - alltid mår lite tjuvtjockt när man ser den flotta nya modellen. Stresshuvudvärk kombinerat med magknip och illamående. Detta förvärras allteftersom åren går.

Gå ner lite i tilläggsutrustning och slå till på en F11 är mitt tips. Det tror jag knappast du ångrar.
Ja
709
Jacky Ickx
530dXA -16

BMW CS #08252
Håller med Regensburg; spara lite krut på utrustning och lägg pengarna på en fräschare bilmodell istället.

J.I.
När du parkerar din E61 brevid en F11 kommer du ångra dig och ju mer tiden går desto värre blir det.
Gunget
Och så har vi då provkört en F11a idag. En 520d touring med comfortpkt, läder, aut och inte så mkt mer. Listpris på testbilen var 462 kkr. Intryck? Jo, STOR var det första som slog mig, men detta beror nog mest på att jag är van med 3-serien. Interiören känns väldigt 7-serie på något sätt och kanske inte så sportig. Körintrycket är blandat. Otroligt komfortabel och en mycket trevlig 8-stegad automat, men inte sportigt. Dels pga storleken men även pga dieselfyran. Den gör det den ska på ett effektivt och bränslesnålt sätt, men någon större nöjesfaktor tyckte jag inte den var. Måste säga att bensinsexan i min 325:a känns mer kultiverad och kommunikativ. Summa sumarum känner jag någonstans att 450 kakor är väldigt mycket för en kombi med dieselfyra. Överväger istället att övervintra med 325:an och se om man kanske kan hitta en 530d F11 till sommaren till ett lägre pris än idag. Annars kanske det får bli en 520d F11 i alla fall.....eller E61:an för 380...eller kanske ändå inte! ;-)

Gunget
Shit, jag kan inte sluta grubbla över detta!!! Är E61an riktigt mkt bil för kanske 390 kkr p.o.k. med rätt färg, M-sport, skinn, automat etc av sista årsmodellen utan barnsjukdomar med en klassisk BMW bensinsexa som levererar en härlig karaktär och ett skönt sound ELLER är det en bil som känns fräsch nu men som kommer kännas daterad och passé om ett år med halvtaskig lastkapacitet i skuffen jmf med F11an och en otidsenlig bensinsexa som blir osäljbar i framtiden?

På samma sätt kan man undra om en F11a (520dT) idag är en kanonbil som man kommer trivas med dom kommande åren med fantastisk bränsleekonomi, suverän 8-stegad automat etc. ELLER om det blir ett kompromissköp av en lite trist dieselfyra utan "toppspec" för att hålla prislappen något sånär inom rimlighetens gränser?

Tror inte du blir besviken om du köper E61-an, kör den 6-9 månader, kanske får en värdeminskning på max 10-15 tkr och sen byter till den F11 du vill ha i vår eller sommar. Tror detta är en bra ekonomisk affär. Finns alltid de som vill köpa den bilen. Jag skulle personligen inte vara rädd för att köpa den. Den har ju en tilltalande spec.

/Anders
Roffa1
Tror du blir mest nöjd med E61:an. Dels för att alla barnsjukdomar är borta på den modellen samt att du får M-pkt, usb, automat, helskinn,osv till priset av 390-400.000:-

Ska du istället ha F11 så får du väl punga ut med ytterligare 150.000 om den ens ska komma i närheten av E61:ans utrustningsspecifikation. Sedan är det väl alltid en stor chanstagning att köpa en nyutkommen bilmodell, vem vet vilka brister som döljer sig bakom F11:ans konstruktion? Jag hade helt tveklöst valt E61:an med rätt prislapp.

Om du tänker förhandla om priset så vänd dig då direkt till försäljningschefen.
Gunget
Det som "stör oss" mig med nuvarande 325 XiA Touring -06 är att den tar sjukt mycket bränsle. Sett över ett helt år, blandad körning, så tar den snarare över än under 1,3 l/mil. Ska man våga hoppas att en 525i Touring anno 2010 är snålare? Nya 3-litersmotorn och ingen X-drive talar ju för detta och på pappret ska den vara 21% snålare än 325:an.

jh
1.252
jhellstrom
BMW 520D Touring 2012
Köp en F11. Du lär ångra dig.
Personligen har jag alltid gillat E61, men den ser ju hopplöst gammal ut med alla vinklar och vrår.
När du ägt bilen några veckor och kör normalt med den i trafik så kommer du säkert värdesätta en låg förbrukning. Jag tror också upplevd prestanda med 520D kommer vara högre än en 525i, men det kan ju bara du själv svara på.
Att du bara skulle tappa 10-15.000 på en e61 är ju bara nonsens. Bara för att beg bilar har en prislapp i butiken innebär det inte att de går för det priset sen.
Tänk på att de flesta f11 säljs med 10% rabatt.
Ännu mer med e61 som var utgående, med Bavariapaket och andra specialare mot slutet.
Vill du verkligen ha den, lägg ett skambud i slutet av månaden, typ, du får 350.000 och då tar jag den utan snack också säljer du din gamla bil privat.
Kom ihåg, den som har mest tid i affärer vinner alltid.
Villurski
Jag hade ju en 325i tidigare (också 06:a) ,touring och manuell. Den drog ju ca 0,85 med lite kul ibland. Låter onekligen som automat och fyrhjulsdrift gör bilen törstig (jag låter det vara osagt om din högerfot lever ett eget liv) :)

De av mina kollegor som kör 520D (låt vara E61:or, 177hk) kommer aldrig under 0,7 med dessa. Realistiskt tror jag du får räkna med litern för 525:an och 0,7-0,8 för 520 dieseln. Automaten är ett måste i dieseln om du kör i stan, eftersom du kommer att galen av alla växlingar annars.

Det är ju värdefallet som är den stora kostnaden i en hyfsat ny bil, så resonera snarare om huruvida en 525i blir lätt att sälja och hur bränslepriset kommer att utvecklas. Dina bränslekostnader kommer vara marginella jämfört med detta (som jag förstått det kommer du ju dessutom äga bilen en kortare tid).

Bäst att tillägga att det är mina reflektioner, har inte haft någon 520D själv.
Gunget
Är det någon som följt denna tråd som hellre skulle köpa en begagnad E61 med samma spec fast med 520d-motor och betala samma peng? Alla E61or, 520d, M-sport fr -09 eller -10 ligger ju ute på 409-419 oprutat (dvs samma nivå som "min nya 525i)

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.