AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
39.541

Köpa fabriksny E61a nu?

Sida 2 av 11
Gunget
Med känsla - skillnaden är väl lite flytande eftersom man kan ställa sig frågan vilken spec man bör ha på en F11a för att göra den jämförbar. Men en F11a med M-sport och lite annat landar en bit norr om 500 vilket borde innebära ca 475 prutat o klart. Detta att ställa i relation för ca 400 för den E61a med M-sport, comf, advantage, skinn o drag som jag funderar på.
Go
1.567
Gorban
V90 D5 AWD Inscription -17
F20 118d M Shadow -18
Jag tycket det beror på hur länge du ska äga bilen. Köper du en e61:a och äger den i 6-8 år och slutbetalar bilen så betyder ju inte värdeminskningen så mycket. Du har en fin bil som du är nöjd med.

Men jag skulle snegla åt F11 och eventuellt ta bort lite utrustning som t.ex M-paketet. Jag tycker inte M-paketet är så lyckat till F10/F11 och eftersom modellen är så ny så ser den snygg ut ändå.
Gunget
Hmmm....det här är svårt! Jag vacklar......
Gunget, slutpriset 400Tkr på den länkade e61 kan väl knappast vara 150Tkr i rabatt?
Helt rätt Bunf, den bör vara billigare när bläcker torkar på en order. Den bör inte ligga högre än cirka 385-390 skulle jag säga. Köpte själv i april en 520 d E60 -10 med M-paket, komfortstolar, drag och en massa annat för 379. Det är ändå sju månader sen och priserna på E60/61 har ju inte direkt stigit sen dess. Den bilen hade då en rabatt på dryga 100´ jmf med listpriset. 520d anser jag värdemässigt vara likvärdigt med 525 bensin i detta läge. Dock tillägg 10-15 för Touring.

/Anders
Gunget
Grundpris 406 000
Metallic 9 000
M-Sport 48 700
Advantage 12 100
Comfort 29 100
Drag 8 700
Automat 23 200
Tonade rutor 3 600
Rökarpkt 300
USB 3 200
Summa 543 900

Gunget
Grundpriset på en 520dT är 368 kkr jmf med 406 kkr för 525iT, så oljebrännaren ska ju definitivt vara billigare.....

Ekonomiskt så gör du nog en bättre affär över 2-3 år framåt att köpa E61-an, då du kommer att ha kvar en del av prisskillnaden även i framtiden. Sen är den andra saken hur du värderar personligen att köpa en utgående modell eller den nya modellen. Du kommer säkert göra en bra affär där. Den kommer stå sig bra i värde är min bedömning. Sen är det också en fråga om du vill köra bensin eller diesel, hur många mil du kör per år. 525-an är ju enligt min mening en roligare bil än en 520d, den är dock lite mellanmodell precis som 325 och många har valt 520d alternativt 530/530d tidigare. Pressa till dig lite mera rabatt på 525-an, du kan räkna med att de har bra stöd på dessa bilar från BMW, det är ju inte åf som ger rabatten utan det är BMW Sverige. En annan aspekt är ju också hur du gör med din nuvarande bil, om du tänker lämna den i inbyte och isåfall vad de betalar för den, så du inte tappar på gungorna det som du tjänar på karusellerna... Men du får onekligen en väldigt läcker bil med E61-an. Så du får fundera om du bestämmer med hjärnan eller hjärtat.

/Anders
Gunget
Ok, tack för all feedback.

Steg 1 - provkörning av F11 i morgon! Man kanske ska prova en 530d också och låta det skena helt...? ;-)

Visa användare
2.790
Mats
650i coupé F13 -12
i3s -22
328i Sedan F30 -14
Z4 3.0Si Coupe E86 -07
+ fem veteraner, ej BMW
Det är du som har koll på din ekonomi, men jag själv skulle aldrig köpa en ny utgående modell. Större delen av merkostnaden får du igen när du säljer din F11 och dessutom har du då haft nöjet att sitta många timmar i senaste generation av femman.

Undantaget är om du ska behålla bilen mindre än ett år för då blr värdefallet i kronor förmodligen mindre på E61.

**BMW-ägare i 30 år och fortfarande lika entusiastisk som 1980**
E61 känns väldigt daterad,F11 är enda alternativet.Köpa en ny bil som är gammal?
M.
1.858
M.A.
320d Touring -17
320d Touring M Sport -21
Håller inte alls med om att E60/E61 ser daterad ut.
En svart E61:a med M paket kommer säkert att hålla värdet rätt så hyffsat
dom närmsta 2-3 åren.
Ska du isåfall byta in 325:an?
Håller också med om att en carbonsvart E61 med M-paket känns relativt tidlös. Den har alltid i mina ögon varit en av de snyggaste och tuffast kombibilarna på marknaden. Sen att F11 (fortfarande) i mina ögon är ännu snyggare är ju ändå inget som gör att E61 känns "daterad". Jag tror att den under flera år kommer vara en attraktiv bil för de som av olika skäl inte kan eller vill lägga till mellanskillnaden till en F11. Vidare anser jag inte att det är utseendet som endast gör skillnaden mellan E61 och F11 utan det är komforten, isoleringen, kvalitetskänslan och storbilskänslan som följer med F11. Om det sen är värt cirka 100-125´prisskillnad måste var och en själv avgöra. Vi vet ju att alla vi människor i olika lägen värderar egenskaper på olika sätt. Det vore inte alls fel att köpa E61-an, åka "billigt" med den ett år, sen byta den till F11 när du har dina beg. F11 på marknaden. Den E61-an kommer antagligen vara en attraktiv och lätt bil att sälja och du har åkt ett år oerhört billigt. Det är iaf mina tankar. Sen att jag anser F11 vara en bättre och mera komplett bil är ju en annan sak.

/Anders
La
720
Lasse Eklunda
530xDA Sedan -15
Z4M Coupe -07
523i LCI Sedan -07
Corvette Bigblock -72
Du ska köpa en lätt begagnad bil. Det är alltid det bästa köpet jämfört med en ny, när man ser på $$$. Baksidan är att du inte får välja features.

//Lasse
Om jag skulle lägga ut så mycket som 400-500 tusen kr på en bil så skulle inte 100 000 kr hit eller dit spela så stor roll, köp en F11. Personligen skulle jag aldrig lägga ut så mycket på en bil såvida jag inte blir mångmiljonär, har man vanligt jobb tycker jag det är totalt vansinne att lägga ut så mycket på en bil och som dessutom minskar mycket i värde, duger jättebra för mig att åka E39 för 30-40000kr.
Gunget
Jag vet inte om jag skulle byta in 325:an, det beror väl på vad man får. Misstänker att man kan få lite mer om man säljer den privat.

Det är inget snack om att jag skulle föredra F11:an om det bara var att välja, men problemet är ju att man då får lasta upp 80-100 k ytterligare. En sak på pluskontot om man skulle välja en F11a dock (520d) är ju att man skulle spara ganska många tusenlappar per år i bränslekostnad jmf med en 525i. Det som delvis lockar med den aktuella E61:an är det faktum att den är helt ny. Känslan att vara första brukare, 2 års nybilsgaranti, 3 års fri service och 3 års vagnskada och möjligen lite bättre position vad det gäller goodwill om något skulle strula

En annan positiv aspekt med E61:an är ju också det faktum att den är i slutet av sin produktlivscykel. Förfinad, alla barnsjukdomar borta och designen "fulländad" genom ett antal facelifts sedan premiären för modellen.

Lasse Eklunda - problemet med alla "lätt begagnade" E61or på Blocket är ju att dom kostar lika mkt trots ett år i trafik och 2000 mil på mätaren (iofs 520d i de flesta fallen). Då är det väl smartare att köpa en helt ny bil, låt vara med "gamla hytten"!

Finns lätt begagnade F10or ute (demobilar) för billigare pengar än "din" gamla 5:a! Det dessutom oprutat, kanske inte med exakt den utr du vill men ändå. Tex:
Länk
Länk
Länk
Länk

Hade alla dagar i veckan köpt någon av dem jmf med en ny gammal bil! Väntar du ytterligare någon månad ökar utbudet förståss (du har ju ändå en Xi vilket funkar kanon på vintern)!
Gunget
Keiser - förvisso. Men jag är på jakt efter en touring och vill inte ha "talibanspec.", dvs manuell låda och std.stolar med tyg. M-sport skulle jag kunna leva utan på F11an, men comfortpaketet, vettiga fälgar, sportstolar, skinn, automat och lite annat känns som ett måste. Om inte annat för att någonsin kunna sälja skrället....

Gunget
Men om jag omformulerar min fråga då, strunta i E61 vs. F11:

"Vad är rätt pris för en E61 525i touring, -10, 0 mil, M-sport, carbonsvart, advantage, comfort, automat & drag?"

(Många här på forumet verkar tycka att 400 är för mycket. De flesta lågmilade BEGAGNADE E61orna med M-sport och automat från 2009 & 2010 på Blocket ligger dock i intervallet 409-419 oprutat. Och då är det för det mesta 520d som kostar 38 kkr mindre "från start". Hur resonerar ni?)

Roffa1
Gunget: Om det handlar om renköp utan inbyte, så bör det nog finnas utrymme för något större prutmån. När jag införskaffade min E90-2009 (utan inbyte) så förhandlades det omgående bort -150.000:- från nypriset.

Tycker slutpriset på din nya E61:an bör landa på ca 380.000:- Visst kommer väl försäljaren att protestera högljutt, men lämna dit bud och be dem att återkomma när de vill göra affär;-)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.