AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
39.545

Köpa fabriksny E61a nu?

Sida 10 av 11
Gunget
Den har inte DSP/Logic 7
Villurski
Oops, sorry. Tyckte den hade pluppen i centrumgallret, mitt misstag. Men det var väl i övrigt specen du letade efter?
Gunget
Ja, det är en optimal E61a. Men visst, den blir dyr innan det sitter vinterdäck på och så.....
Den här verkar ju riktigt fin! Länk
Försök o pruta lite på priset så har du en jätte fin bil! Xdrive är ju klockren tillsammans med dieseln och automaten. Bra utrustad också!

When Batman takes a vacation he does the Gumball
Ul
2.044
Ulf530
530d F11 xDrive Msport -16
118d F20 xDrive Msport -17
530i E34 -89 en ägare
De två länkade; 525D och 530xD, så skulle jag välja 530xD alla dar i veckan!
Även om priset efter prutning skulle bli samma på dessa två bilar så skulle jag personligen utan minsta tvekan välja xD:n.
Skillnaden på 1000 mil och en årsmodell är ju efter bara en liten stund ganska ointressant när man väl äger och kör bilen.
(Jag fattar faktiskt inte varför 525:an i annonsen överhuvudtaget är så mycket dyrare? 60 000 är ju skitmycket, eller..?)

xDrive funkar helt suveränt. Man har fördelarna de gånger man behöver dem (även om det skulle vara relativt få gånger) men man har aldrig någon nackdel (åtminstone ingen betydande nackdel). Även förbrukningen är helt ok!

För den som är intresserad går det att läsa mina tidigare inlägg om xDrive, om t ex förbrukning, fördelar, etc...
Ul
2.044
Ulf530
530i E34 -89 en ägare
PS: Är jag helt ensam om att ha börjat tröttna på svarta bilar med svart inredning?
Svart bil är utan tvekan skitsnyggt när den är ren! (Kanske snyggast..?).
Men ärligt talat, hur ofta ser vi en ren svart bil ute i verkligheten?
Jag tror att jag har tröttnat lite på svart för att jag tycker de ser gamla, slitna och ofräscha ut (t o m F10/F11) så snart de har blivit det minsta lilla smutsiga... Och det är minst 90% som ser ut så i verkligheten (även på sommaren, tycker jag...).
Eller var jag onödigt negativ nu??
ka
1.552
karlhilding
330i E46
530ia E60 -07 Facelift.
Nej du är inte negativ.
Tvärtom så är 99% av de svarta/mörka skitiga, i allafall nu på vintern.
Och så klart lika med silver/vit osv...

Om man skulle kunna ha grundfärgen i samma kulör som lacken tror jag att alla mörka bilar skulle få ett lyft.
Borde vara med i utrustningslistan...

"Byta upp sig? Till vad då?"
Ul
2.044
Ulf530
530i E34 -89 en ägare
Jag har haft såväl svart som vit och silver.
Vit och silver är inte på långa vägar så smutskänsliga som svart.
Om man inte har erfarenhet av att äga en vit bil så kan det lätt kännas lite avskräckande. Men jag kan lova att svart är minst dubbelt så svår att hålla fräsch som en vit! En vit räcker ofta att bara spola av lite snabbt och den behöver aldrig skinnas. (En svart måste ju alltid tvättas med bra medel och även alltid skinnas för att bli fin...).
Och silver är i jämföresle oerhört tacksam. Den ser inte alls lika ofräsch ut även om den är skitig. Men när man sedan har tvättat den så blir man ändå riktigt glad över hur snygg den är.

Så känner jag för tillfället. Men jag kanske kommer ändra mig igen..?
Möjligen att jag kan ha söndagsbilen/hobbybilen i svart, men just nu är det för mig otänkbart med en svart bruksbil.
Ulf, håller helt med dig, har ju två vita nu, min F11 535d och min 335 E92 och de känns mycket lättare att hålla snygga än svart. Ledsnade på svart för ett tag sen och gäller även svart skinn, så 535-an valde jag alpinvit och oyster skinn och det har jag inte ångrat ännu iaf, känns himla fräscht nu i vintertid.

/Anders
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Som Ulf skriver ovan så är Silver oerhört tacksamt. På lite avstånd ser den alltid fräsch ut även när det gått veckor sedan tvätt. Går man nära så se man givetvis smutsen men den skriker aldrig smutsig. Golfen jag har är min första svarta bil och det känns som den alltid är smutsig...Som nämns ovan så är det aldrig lönt att göra en avspolning eller snabbtvätt för det blir inte bra, det krävs en riktig tvätt och avtorkning och sedan undvika att köra med bilen för att den ska vara ren.

___
//Ulf
Visa användare
1.273
esadh
523iA -97
Å ena sidan är vit en av de fulaste färgerna jag vet på en bil. Påminner oerhört om 80- och 90-talet då alla vita Volvo 240/740 rullade omkring. Känns fantasilöst med vit lack. Lite som att måla alla väggar vita i hemmet.

Å andra sidan ser en svart bil aldrig ren ut. Likadant med väldigt mörka blå/gröna bilar som man har sett. Svart är ju också lite tjatigt men hyfsat snyggt med svarta fälgcentrum samt tonade rutor och lyktglas.
Mörkröda däremot verkar klara sig bra, och grå (där ju silver ingår) är en välsignelse i frågan om att se ren ut så länge den inte är för mörk. Men även silver (eller ljusgrå som det egentligen är) som färg börjar bli uttjatad.

Jag håller nog mer för en färg med lite lyster i, där färgen skiner igenom smutsen. Då ser den sällan smutsig ut även om man är det men när man har tvättat den blir den skinande vacker.

_
***The problem with the world is that everybody is a few drinks behind.***
Gunget
Alla mörka färger är ju svåra att hålla rena, vår nuvarande Sparkling Graphite är ett bra exempel.

Appropå jämförelsen mellan 530 xdAT ovan vs 525 dAT så tycker jag det finns fog att det skiljer 60 kkr i begjort pris. 530n är djuphavsblå - kanske den fulaste färg som finns? Sedan var 530n tillverkad 2007, saknar navigation, drag och har gått över 1000 mil mer. Men jag kan hålla med om att 530n var bra prissatt. Tror dock den är såld nu och att prutmånen kanske inte var så stor....

Gunget
Jaha, då är frågan om man ska slå till? Ska min långa resa få ett slut? Länk Har förhandlat ner priset en bit och får med beggade men ok v-däck på BMW originalfälg (17"). Bilen har dessutom motorvärmare med kupéelement installerat (6500 kr). Skicket är mkt bra. Jag är dock lite kluven till carbonsvart....vad säger ni? :-)

Mycket snygg bil, får du ett pris som du är nöjd med så är det väl bara att slå till.
16.560
Löwet
Tesla Model S 75D
BMW 335 E93 M-Sport
Volvo XC70 2.5t AWD
Carbonsvart är hur läckert som helst.

-------
//Lövet
Carbonsvart är ju absolut en av de snyggaste färgerna på BMW också en av de mest populära, finns dock endast i kombination med M-sport. Den är dock också mycket svår att hålla snygg, men nytvättad, nypolerad är den skitsnygg. Rekommenderar en lackförsegling det första du gör eller också prutar du till dig en sådan. Tycker priset känns lite högt, är ändå en 09a. Men väldigt bra spec på bilen, inget du behöver sakna där. Lycka till! och du Gunget, bestäm dig nångång nu då ;-)

/Anders
Gunget
Anders - det gick som sagt att göra en del på priset och jag har tjatat till mig en omgång begaganade vinterdäck på köpet (sitter på 17" Dubbeleker 116, inte den snyggaste fälgen, men det funkar på vintern tycker jag).

Många BMW-handlare i landet begär ju typ 400-410 för 520dAT M-sport utan nav, panorama och komfortstolar. Iofs 2010:or med mindre mil, men ändå!

Gunget
Då är 525dAT:n reserverad.....får se hur det går att sälja 325xi:n. Ligger på Blocket: Länk Nån som är intresserad? ;-)

Ska kolla på de begagnade vinterdäcken i morgon, de ligger på 17" Dubbeleker 116. Vad tycker ni om denna fälg? Funkar som vinterfälg antar jag....

Gunget
Jaha - då blev det affär till slut i alla fall! Jag lyckades bestämma mig till slut! Leverans typ nästa vecka.....
Ne
362
Newman
I4 eDrive40 -24
I3S -19
Z4 35i -09
Då får man ju gratulera då :) Den är grym!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.