AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
28.969

Svagt intresse för e46 330?

Sida 2 av 4
Visa användare
2.177
HFR
E92 M3 DKG
E46 330iM
Vänta till en solig dag och låna en polares kamera.
Betydligt bättre än att sänka priset mer.
Nästan lite väl billig nu ;)
Be
1.902
Beppo
M roadster -00
Tesla Model Y Performance - 24
Tesla Model 3 Performance - 21
Audi A3 1.8T - 03

Märkligt! Hade napp på i dagarna, en kille som var jätteintresserad och var och tittade och provkörde två ggr, andra gången med sin tjej. Men precis när jag trodde att han ringde och skulle slutföra affären så backar han då tjejen hans tyckte att bilen är för liten! Dom skulle nog slå till på en saab 9-5 istället....
I övrigt så är intresset ytterst sparsamt. Den enda effekten jag märkt nu är att buden på mailen ligger på en lägre nivå än de gjorde när jag hade högre pris på bilen :(

De bud jag inledningsvis fick på bilen borde jag ha tagit inser jag nu, lätt att vara efterklok.

Är felet nu att bilen är så pass billig jfrt med andra att folk misstänker att det är massa fel och skit med bilen?
Dum fråga kanske,men var grabben ca 25-30 år och åkte Saab 9-3 och var från Sala trakten?
Be
1.902
Beppo
M roadster -00
Audi A3 1.8T - 03

Nej. Från eskilstuna.
Ok,var med om samma sak nämligen innan jag fick min e39a såld i höstas..
Allt var i stortsett klart men samma sak som Din beskrivning ovan.

Fick känslan att grabben bara åkte runt och testkörde bilar..
Nog borde det gå att sälja bilen till det priset. Med lite normalt prut så är den nere på vad jag gav för min 320 som är i ungefär samma skick som din bil verkar vara. Visserligen ett år nyare och med M-paket.

Men det verkar vara dåligt sug efter E46 touring, jag känner igen väldigt många av bilarna på blocket sen jag letade efter min bil för nån månad sen. Eller är begbilmarknaden allmänt slö kanske?
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Såhär i juletid är bilbyte bland det sista som folk tänker på. Mera fart kring mars-april.

Men du måste snart få till en bild på inredningen!

-------
//Lövet
Läser man på autopower så verkar det alltid vara fel tid att sälja bil. :-) Men det är nog många som tycker att det är roligare att köpa en bil framåt vårkanten så där har nog andreas_lofgren rätt.
Be
1.902
Beppo
M roadster -00
Audi A3 1.8T - 03

Ja, jag måste fixa en vettig inredningsbild. Men ärligt talat: kan man inte åka och titta på en bil innan man har sett precis allt i en annons? När jag köpte min M roadster hade jag bara sett en liten bild på den framifrån, och beställde den osedd för över 300 000:- från tyskland utan att ha sett annat än den bilden. Visserligen var ju bilen då bara ett drygt år gammal, men ändå... Att man inte ens kan ringa på en annons utan att ha sett bilen in i minsta detalj är ju lite löjligt...
Nu kommer jag med ett antagande utan grund....

Jag tror att en del av förklaringen till detta problem med denna typ av BMW är att den är något dyrare i försäkring och liten i storlek.

Vi stor inför en generationsväxling i Sverige just nu,dvs merparten av de som ägt denna typen av modell skaffar familj och behöver en större "leksak" ;)

Problemet är att dagens ungdomar typ 18-30 inte har möjligheten att äga denna modell pga studier samt svindyra försäkringar relaterad till deras ålder.

Marknaden är så att säga väldigt trög på denna modell,men som sagt detta är bara ett antagande från min sida.

Tycker mej se att kombi-modellerna lättare byter ägare numera än sedan modellerna.
Be
1.902
Beppo
M roadster -00
Audi A3 1.8T - 03

Ja, jag köpte den när jag var 27 år gammal och blev pappa för första gången. Roligare famlijebil är svår att tänka sig för vettiga pengar, dessutom väldigt billig att äga. och den har funkat bra med barnen, nu 5(nästan 6) och 2 (nästan 3) år gamla, med barnstolar, vagnar och hela faderullan...Anledningen till ett byte var mest att jag ville ha en bil med automat...
835
Pär:an
BMW 530e iPerformance M-Sport -18
Hade inte jag köpt min 525 Touring M-Sport -04 strax innan jag läste om din bil så hade sannolikheten för att jag åkt i din 330 varit väldigt stor... grämer mig lite, men orkar inte byta bil igen...

Jag tycker det är mkt lustigt att den inte är såld...
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Beppo: Halva försäljningen görs framför Blocket. Bilen måste locka till köp redan vid datorn, Folk åker inte ens 10 mil för att kolla på en bil om de inte är sugna redan med fredagsölen framför datorn. Ut med kameran och kosta på dig en tia för att uppdatera annonsen på Blocket.

Inte alls säkert att det hjälper men om en enda person blir sugen så räcker det.

-------
//Lövet
De
763
Deimos
320d GT xdrive -16
Jag hävdar fortfarande att annonsen är en i mängden. Annonsen är nu så pass gammal och priset är sänkt vilket gör att det ringer en varningsklocka om att något är fel. Särskilt eftersom det faktiskt är ett jättebra pris på bilen.

In med ny annons(INTE FÖRNYA), ta bra bilder från ALLA bilens vinklar. Inte bara framifrån. Döljer du nått eftersom du inte visar bilens bakdel?
Som jag skrev tidigare framhäv vad som är unikt med just din bil även genom bilderna.

Tänkte komma med lite kritik på din annonstext också.

"Tillfälle att förvärva en av de roligaste bilarna man kan ha för en billig penning. Nu prissänkt till 83000:- "
Ett billigt försäljarknep. Det funkar i alla fall inte på mig. Istället framstår du som desperat och drar bara till dig skambudarna ännu mer. För en seriös spekulant ringer kanske också varningsklockan om att -nått är fel- -varför så billig om "bilen är så fin"-.

"Försäkring: ca 5000/år, helår, helförsäkrat"
För mig kostar bilen runt 8000:- per år att helförsäkra så varför ska jag bry mig om vad du betalar?... Jag tycker du framhäver dig som okunnig eller oseriös. Jag blir i alla fall bara arg när folk skriver ut sånt i sina annonser.

"Skatt: 2190:-, betalt till 31/3 2011"
Informativt ja. Taktiskt nej. Den medvetne tar reda på detta ändå. Den slarvige kanske inte ens upptäcker att det snart är dags att betala skatten...

Utrustningslistan:

Varför ligger texten om HK systemet längst ner? Det är ju en av de sakerna som gör din bil unik och borde byta plats med ACC och antisladd... Vilken 330 -02 har inte ACC och antisladd?

Jag skulle skriva såhär:

* Harman Kardon ljudsystem
* Sportstolar
* Svart skinninredning
* Svart innertak
* Urkopplad passagerarkrockkudde (inkopplas för ca 1500:- hos BMW om man vill det. Orginalbältet ingår givetvis)

All annan sedvanlig utrustning som exempelvis multifunktionsratt i läder, antisladd, CD-stereo, klimatanläggning, regnsensor, farthållare, mittarmstöd, xenonlampor

Du framhåller det unika + Färre rader mindre rörigt=lättare att läsa och ta till sig. + allt finns fortfarande med för ev köpare som inte är insatt.

Du kanske tycker jag hänger upp mig för mycket på detaljer nu men faktum är att:
1. Du har rätt pris
2. Din bil blir ändå inte såld
3. Det finns MÅNGA 330 Touring till salu men inte i närheten lika många köpare.

Det måste alltså till det där lilla extra för att få din bil såld och då tycker i alla fall jag att det är självklart att lägga upp en 100%ig annons för att öka dina chanser. Sen kanske vi inte är överens om vad som är en 100%ig annons men det är upp till dig att avgöra =) Lycka till och ge inte efter för ett skambud för din bil verkar fin!
Visa användare
912
Frassemannen
BMW 523 -07
Hej
Alla verkar tycka att priset är så himla rätt/billigt....men faktum är att 330 touring är ganska svårsåld trots att det är en underbar bil.
MÅNGA är livrädda för den och föredrar 320 tyvärr. Sålde min i somras men det var väldigt få bud och bara 2 som tittade varav den ene tog den för 80 000 men det satt långt inne :)
Visst...det var en 00:a men annars mindre miltal och mer utrustning....men lycka till med försäljningen.

Frasse
Får på sätt och vis hålla med Frassemannen när det gäller 330 vs. 320. För mig hade inte en 330 varit ett alternativ när jag köpte min 320 även om jag hade hittat en 330 som varit motsvarande min 320 i skick/utrustning för samma pris. En 330 hade inte gett mig något mervärde jämfört med en 320 på det sättet jag använder min bil, den hade bara blivit dyrare att äga.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Gah, efter att ha haft en 530 -02 samtidigt som en 320 -04 under en period så är skillnaden enligt mig enorm och värd varenda öre. Motorerna kan ju inte jämföras på samma vecka ens engång. Förutom försäkringskostnaden är kostnadsskillnaden också minimal, de drar i stort sett lika mycket bensin och har samma underhållskostnader. Lite högre däckskonto på 330 pga 17" dock.

-------
//Lövet
BS... En 330 blir dyrare på alla sätt eftersom man kör hårdare med en sån. Det är alltid roligt att gasa. Har man 230 hk så kör man hårdare än om man har 170 hk. Så funkar alla personer. T.o.m. min gamla mamma...
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Har du inte gaspedal på en 330 eller? Att du inte själv kan behärska dig betyder inte att alla inte kan. Jag hade LÄGRE underhållskostnader på min 530 än 320in. Snarare blir slitaget mindre eftersom du inte behöver gasa lika hårt för att hålla trafikrytmen. 320i är motoriserad som en moped och kräver 5000 rpm plus för att röra på sig.

-------
//Lövet
Schysst moppe om man har 170 hk... Behöver du ligga på 5000 rpm för att få en 320 att röra på sig så säger det nog mer om dig som förare än om bilen i sig. Självklart så är det roligare att gasa med 231 hk än med 170 hk och då kör man hårdare. Gör inte du det så tyder det bara på att du inte tycker om att köra en motorstark bil. Har ingenting med självbehärskining att göra utan normala person gasar mer om dom har tillgång till mer hk.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.