AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
9.601

F10/F11 vinterdäck, alternativa dimensioner?

Sida 1 av 2
Lu
37
LupusLoco
320d, F31 M-sport v.44 -12
525d, F10 M-sport -10.
Hej,
Jag har nyss införskaffat min första nya BMW, en F10 sedan 525d med M-sport paket och tillhörande 19" fälgar. Till detta har jag förhandlat mig till 18" 350M fälgar som jag nu måste bestycka med vinterdäck. Men, ack så svårt det där skulle bli. Jag är ute efter s.k. kontinentala vinterdäck då jag bor i Skåne där snö är sällsynt.
Det finns enligt BMW i princip bara en dimension att välja på - 245/45R18. Däckfirmorna får leta febrilt för att ens hitta en full uppsättning av premiumkvalitet. Conti & Pirelli tillverkar inte vinterdäck nu (märkligt...), så det får bli vad som finns på lager, heter det.
Lång ingress där, men så till saken... det finns andra dimensioner, typ 235/45 eller 235/50 som inte avviker mer än högst 2% på rullomkretsen. Då ökar mina köpalternativ betydligt. Men vissa däckfirmor påstår att elektroniken (ESC, ABS mm) ställer till det om man väljer andra dimensioner än exakt den specificerade. Min fråga till er är då, kan det verkligen stämma? ...eller är det kvalificerat försäljar-tugg.
Kan BMW:ns tacho-mätare verkligen känna av skillnaden om alla fyra däcken har samma dimension?
Ni är ett bra gäng proffs på forumet som säkert kan bringa klarhet i detta så er input är önskvärd.

Så länge du har samma däckdimension på alla fyra däcken kommer elektroniken inte känna någon skillnad. Problemet i ditt fall är att bakfälgarna är bredare och kräver bredare däck vilket blir svårt att hitta. Monterar du smala däck på de bredare bakfälgarna riskerar du att fälgens kanter blir blästrade samt att däckets skyddsklack kommer skydda väldigt dåligt.
Lu
37
LupusLoco
525d, F10 M-sport -10.
Hej,
Tack Chris87 för ditt snabba inlägg.
De fälgar jag införskaffat är de facto 8" breda alla fyra (eftersom de ska agera vinterhjul), vilket ju inte skulle bli något bekymmer om dimensionen då är densamma, precis som du säger.
Skulle dock vara intressant att höra erfarenheter från er som kör på "alternativ" dimension på BMW:s 18" fälgar.

Det bästa är alltid att använda däckdimensioner som biltillverkaren rekommenderat. Även om Transportstyrelsen lägger över ansvaret för val av däck till bilägaren gör inte alltid försäkringsbolagen det. De kan vara väldigt restriktiva beträffande däckdimensioner, så ska du testa på något annat än BMW rekommenderar föreslår jag att du pratar med ditt försäkringsbolag först.

I 245/45-18 finns dessa kontinentala däck att välja mellan Michelin Pilot Alpin 3, Continental WinterContact TS810 Sport, Goodyear Ultragrip GW3, Bridgestone Blizzak LM25, Nokian WR G2 och Dunlop WinterSport M3.

Funderar du på nordiska friktionsdäck finns det Nokian Hakkapeliitta R och Michelin XIce 2.
Lu
37
LupusLoco
525d, F10 M-sport -10.
Alla de däck du nämner för 245/45-18 är givetvis precis de premiumdäck jag funderat över, men dessvärre så är marknaden nästan renskrapad på dessa.
Vissa finns förstås, men till über-priser.
De nordiska friktionsdäcken har jag tills vidare avvaktat med, då de har en rätt mjuk gummiblandning som gör däcken lite "svajjiga" på snöfria vintervägar i Skåne. Vissa däckfirmor menar dock att eftersom 245-profilen är så pass bred blir den också mer stabil än smalare dimensioner. Det är kanske sant, men som jag tidigare nämnt, så vore det högintressant att höra vad ni andra har för erfarenheter av detta.
Visa användare
1.998
mistafrizz
Tesla Model S 85

VW Golf cab - 12
Jag behövde också nya vinterdäck snabbt då jag förra veckan skulle till Skåne i samband med det utlovade vintervädret.

Jag körde en liten fuling och slängde på 245/40/18 istället - visst de är kanske inte optimala (-3,6% tror jag), men de 200 mil jag kört med dem nu har ej indikerat på att det ej skulle funka.

Jag klimatkompenserar för din miljöbil.
/Andreas
Ne
362
Newman
I4 eDrive40 -24
I3S -19
Z4 35i -09
www.nordendack.se har kanske det du söker. Kolla där.
Bi
133
Bimmerfrei
BMW 528i F10
Snart 330dA Touring -12
Själv köpte jag Continental WinterContact TS810 Sport till min F10. Tog exakt samma dimension som sommarostarna, det vill säga 245/45/18. Köpte via däckonline.se vilket funkade utmärkt. Själva däcken kostade 9600:- och sedan tillkom 1400 spänn för montering, balansering och förvaring (av sommardäcken). Otroligt skönt att bli av med Run Flat-däcken!
je
37
jeje88
Bmw 520D F10 M paket Alpinvit!
Själv kör jag med BMWs m-fälgar, 18- tum.

Det är originalfälgarna jag fick då jag köpte bilen.

Och på dessa har jag 235x50x18 som vinterdäck.
Ke
711
Kenta
G31 520dAT -18
Är minsta dimensionen med M-pkt 18"?
Lu
37
LupusLoco
525d, F10 M-sport -10.
Minsta dimensionen är 18" när M-pkt beställs (även om 17" säkert kan ordnas vid sidan av), men i registreringsbeviset så är referensmåtten baserade på 17".
Finns 17" angivet på klisteretiketten på förarsidans dörrstolpe passar 17" fälgar på bilen.
Ja
709
Jacky Ickx
530dXA -16

BMW CS #08252
Antar att det bara är RFT-däck som gäller även på vintern eftersom reservhjul saknas på F10/F11.

J.I.
Go
1.567
Gorban
V90 D5 AWD Inscription -17
F20 118d M Shadow -18
Jag har 225/55 17 nu på vintern. Min bil har inte M-paket men väl variabla dämpare som också sänker bilen med 1 cm.
Bi
133
Bimmerfrei
BMW 528i F10
Snart 330dA Touring -12
Jacky> Jag skippade som sagt RFT och skaffade istället ett mobilitetskit från BMW. Innehåller tätmassa och kompressor för att kunna åtgärda en punka. Lite meckigare än RFT, men körkänslan är SÅ mycket bättre än RFT. SÅ MYCKET BÄTTRE.
Visa användare
2.177
HFR
E92 M3 DKG
E46 330iM
Gorban > Vet att jag frågat det innan, men är du 100 på att även ställbara chassit sänker 10mm? Samtliga säljare jag talat med säger att så inte är fallet. Men jag hoppas de har fel (som vanligt).
18 tummarna i M-paketet är alla 8", vilket förvånade mig när jag sålde de som satt på min bil när den kom hem. Jag kommer köra 255x45x18 som jag skall testa på en replikafälg som jag köpt. Vi får se i veckan hur de funkar. Hittade iaf däcken billigt för en månad sen, Nokia Hakka.

/Anders
ar
218
arvidw
Volvo XC90 R-design, Bursting blue -16
Med känsla, jag fick i förra veckan klart för mig att F11 med M-paket har samma däck- och fälgdimension runtom vare sig det är 18- eller 19-tum samtidigt som F10 har olika bredd fram och bak för bägge fälgalternativen. Jag trodde inte på det förrän jag kollade in utbudet av BMW:s originalhjul på alloywheelsdirect.net där det tydligt framgår vad som gäller om du söker på F10 respektive F11. Fråga mig inte varför det är så bara...?

/Arvid
Har sett det med, alltid 8-tums fälgar på F11 oavsett fälgmodell.tom på m-paketet.Varför?
Go
1.567
Gorban
F20 118d M Shadow -18
HFR: Detta har diskuterats ingående på bimmerpost och jag har för mig att någon även postade delar av den tekniska pressreleasen som bekräftade att variabla dämpare sänker 10 mm.

BMW-säljarnas kunskaper om bilarna ger jag inte mycket för. Har man läst BMW:s omfattande pressreleaser samt varit aktiv på olika forum så vet man oftast mycket mer om bilen än säljaren.
Go
1.567
Gorban
F20 118d M Shadow -18
HFR: Jag tror att anledningen till att bilen är sänkt med variabla dämpare är att många beställer M-paket med variabla dämpare eller adaptive drive istället för M sportchassi och man vill inte gå miste om sänkningen då.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.