AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
3.997

Hur göra med igenfrusna dörrar e39

Sida 1 av 2
Har problemet att dörren typ fastnar i öppet läge nu när de är lite kallt.
Men tar jag en påse med varmt vatten och håller mot dörrhandtaget ett tag så funkar de som de ska igen. Gjorde de imorse men när jag skulle åka från jobbet så var de likadant igen.
Någon som har en bra lösning på detta problem?
Min var likadan, sprutade låsolja i låset och vips så funkar det perfekt!
har sprayat i låskistan men de funkar inte i alla fall :'(
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Låter som de är fuktigt där inne...tvättat bilen nyligen?
Efter varje tvättning när det är minusgrader ute kör jag alltid med en värmepistol på lägsta värmen i öppet/stängt läge och efter det lite låsolja. Är det aldrig några problem.

Ol
192
Olle D
Alfa GTV V6 3,0 24v
Kul (?!) att höra att det är fler som har haft problem med frusna dörrlås på sina e39:or idag (det var ju extrem fuktdimma igår kväll så det är kanske inte så konstigt). I morse gick det ej att stänga bakdörren när frugan skulle iväg med bilen. Jag fick lösa det med att ta en spännrem mellan armstöden i baksätet. Vi får se om det har släppt under dagen....

Olle D
ca
2.141
captainoats
530 E39 2001
Hade det problemet md vänster bakdörr förra vintern, får se om jag har samma härliga problem denna vinter

En rolig grej, Var inne på Ica o handlade sedan kom jag ut o skulle lägga in varorna i baksätet, o öppnade såklart utan att tänka den dörren, så den gick inte att stänga.

Sen startade inte bilen för batteriet var dåligt, lagom nöjd man var då,
Haas : japp tvätta bilen i söndags hehe.

Hur mena du jag skulle värma.
På dörrhandtaget eller vad menar du?

Men skönt att höra att man inte är ensam o kanske får lite tips hehe
Ba
328
Basilika
E39 530im
prova med silikonspray (för gummi). Gör gummilister o gummidelatjer mjuka o ska förhindra (?) fastfrysning.
Ka
5.697
Kane
Audi A6 Allroad 55 TFSI 340hk
BAsilika: Det är inte det som är problemet. Det är låsfunktionen i dörrarna som kan leva sitt eget liv på vintern.....
som Kane sa så är de tyvärr inte så enkelt som att gummilisterna fryser.
Låsmekanismen någonstans som fryser.
Den stog inne i verkstan hela dagen, samma problem idag på kvällen igen efter att ha stått ute i kylan några timmar igen.
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Menade i låsfunktionen, men brukar även dra en snabbis vid dörrhandtaget.
Men fattar fortfarande inte riktigt vad de egentligen är som hänger sig..? i vilket fall hjälper det som jag gör :)

hmm får pröva att värma och smörja.
ca
2.141
captainoats
530 E39 2001
Det är själva låsdelen som sitter i sidan på dörren.
Den delen som ska greppa runt den runda delen som sitter fast i karossen i dörrhålet så att säga.

Den låser inte runt utan har ingen flexverkan eller vad man ska säga, den griper inte om på vintern
haft samma problem med min bil senaste dagarna. Hoppas på att de går å få till med kupevärmaren påslagen i några timmar imorgon. På den tror jag att problemet uppstår pga att den är rätt fuktig. Läcker in i nån dörrlist....
18
götisk
530iA Sedan -93
Vad är bäst att smörja låset med då, påspika el silikonspray?
18
götisk
530iA Sedan -93
Menade förstås låsolja el silikonspray.
uK
109
uKKla
523 Touring -99
Facelift
Jag hade också jätte problem..

Jag sprutade "Wyrth 2000" (Stavfel, fick inte till det, utalas sådär ialf) ern bra smörja i "låsningen" som håller dörren stängd. om man börjar jucka lite på den så känner man att det kan gå lie trögt. men smörja gör susen ; )
Citat Haas: "men brukar även dra en snabbis vid dörrhandtaget.
Men fattar fortfarande inte riktigt vad de egentligen är som hänger sig..? i vilket fall hjälper det som jag gör :)"

Om du hoppar över snabbisen vid dörrhandtaget så ska det nog fungera. ;-)
Hade liknande problem förra vintern, körde på låsolja utan silikon då det riskerade / hamnade en del på lacken. Funkat prima hittils i vinter iaf
Visa användare
174
azumio
528iA -97
Jag sprayade silikon på delen som "greppar" knoppen i stolpen. Fungerade utmärkt!

prosperity is a mindset!
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
mats:
Haha,kanske får hoppa över det efter nästa tvätt då :-)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.