AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
8.643

Den gula mtorlampan, NU med felkoder

Sida 3 av 3
Kan gå ut på nån min...ser nog inte så mkt mem du kanske hör sug ljudet
Ta det imorgon annars när man både ser och hör. Så man även kan se vart du pekar osv med de olika felen som du gjort vid och inte gjort vid.

Lättare att förklara för alla till dig om man kan säga vart du skall fixa och vad.

Kanske lättare att få hjälp och du kan bli av med problemet.
Jo var ut och provade filma men syns ingenting

Är ju inte helt säker vad som är fel men tycker jag hör ett sugande ljud nånstans runt Lmm...ingen aning om det ska låta så eller inte

Felsymtomen är

Gasar jag lite hårdare börjar bilen direkt rycka
Kör jag bara mjukt och fint så går han ok..rycker bara lite
Motorlampan lyser
Sugande ljud som jag inte vet om det ska finnas
Och vacumnålen fladdrar
Har du ren kört också med k-sprit? Tanka i c:à 10 liter etanol också.
Kollade med carsoft idag igen, alla meddelanden från lambdasonder och likn är borta, antar att det liiiiilla hålet i insuget orsakade dom larmen

Har ett larm som kommit tillbaka 2ggr nu så kanske man får börja felsöka där.

103 Manöverdon för kamaxelläge 1 - felfunktion Ledningar, kontaktdon, mekaniskt fel, motorstyrrelä, manöverdon för kamaxelläge, motorstyrdon

Är detta den ökända kamaxelgivaren?

I så fall var sitter den, antar att det finns 2?

Hittat en som ska sitta precis bakom oljefiltret men är det denna som larmar?
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
X 103 67
VANOS faulty reference value intake Rationality check DME internal values
logical
Crank-/Cam-sensor
intake
The maximum VANOS adjustment angle, checked at every
engine start must be within a specified limit.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Okey.......Vad kan felmeddelandet bero på?...är det sensorn?
Även felkod 242 antar att det är tändfel på 5ans cylinder

och felkod 136
Nollat och kört en kort sväng med följande

151

20

242

96
Hallå igen

Har varit i usa därför det varit lite tyst i tråden

Har haft en mekare som kollat på bilen medans, han har kollat felkoderna med sin verksdatdsläsare och tyckte att det mesta tydde på kamaxelgivare vilket nu är bytt

Tyvärr med inget vidare resultat

Felen kvarstår
Bilen rycker vid gaspådrag efter ett tag antar jag att den börjar generera tändfelkoder och börjar gå på mindre antal cylindrar för bilen blir helt kraftlös och går knappt att köra
Stänger man av och startar så gå han att köra igen med mindre ryckningar

Förbrukningen är också fortfarande lika hög

Det jag märkt med soppanålen som jag inte tänkt på förut är att om jag kör med växeln i och släpper gasen så går nålen ner till 0 som den ska

Men om jag kör sen lägger ur växeln och rullar så kan det hoppa upp mot 2 liter milen eller svajja till lite och gå ner till 0 eller stanna på 0.2

Detta händer alltså bara när jag har växeln ur..

Tror f-n jag snart säljer bilen till närmaste bilskrot
Har KANSKE löst problemet nu

Bytte igår

Kamaxelgivare
Bränslefilter
En liten vakumslang så går till vakumklockan på vänstra sidan av motorn (om man står framför bilen

Nollade koderna och körde ut, direkt jag gasade så hostade bilen till motorlampan tändes och jag trodde bilen funkade lika dåligt som vanligt

Men allt eftersom jag körde började bilen gå bättre och bättre motorlampan slocknade och nu går bilen normalt förutom att förbrukningsnålen svajjar och färddatorn påstår att bilen tar med soppa än den igentligen gör (tankade fullt och mätte)
Men jag antar att detta inte är relaterat till de andra felen jag hade

Så alltså har bytt detta, går från billigaste felet till dyraste så kanske man hjälper nån annan som ska felsöka

Liten vakumslang till vänster om motorn (går till en vakumklocka
Luftbälg på insuget
Bränslefilter
Kamaxelgivare

Kan tillägga att spraya med startgas har funkat väldigt dåligt för mig, hade slarvat med att stoppa fasat insuget en gång och var och sprayade efter det och letade hål (med luftburk och allt fastkopplat) motorn reagerade ingenting trots halv burk startgas

Tog sen lös luftburken och då ser jag att inre bälgen sitter helt löst, tycker bilen borde ha regagerat på startgasen när det var sånt uppenbart stor glipa men men...

Så tipset är skit i startgasen och lös och kolla istället

Hoppas detta löser problemen :)
bm
137
bmw_henke
330D Touring -02
Damien,

Har exakt samma fel på en 330, hur har det gått med din?
Jadu man vet knappt om man ska skratta eller gråta längre, har fått bort ryckandet när jag bytte kamaxelsensorn men fortfarande så tänds/släcks motorlampan lite då och då samt att förbrukningen ligger på 1.4/mil

Felen jag har är
Förbrukningen
Gul motorlampa
Vakumnålen far fam och tillbaka när man frikopplar

Saker jag bytt
Kamaxelgivare
Labdasond
Tändstift
Luftbläg

Har du löst ditt problem? eller någon annan som har fler förslag?
Glömde ett fel

När jag startar bilen när den är kall (spelar ingen roll om motorvärmaren har varit i) så startar bilen och går otroligt dåligt på tomgång några sek innan börjar gå normalt

Ibland kan den tom stanna direkt, gasar man till lite direkt man startar så går den perfekt på tomgång sen
En sak till jag märkt är att motorlampan slutar lysa när det är lite kallare ute

Är det över -15 brukar den slockna

Är det varmare tänds den igen

Sen tycker jag att avgaserna luktar som krutrök efter smällare
Kan avsluta tråden med att roten till allt h-vete var en dålig bränslepump

Man har ju hört att pumparna brukar rasa helt efter dom varit dåliga bara ett litet tag

Men min höll igång i över ett halvår innan jag tillslut hittade felet
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.