|
Sida 1 av 3
|
|
|---|---|
|
Har haft problem med en lysande motorlampa och en förbrukning på drygt 1.6 Har läst av felkoderna nu och fått fram följande ZKE/ZVM Error 65 ABS/ASC Error 97 ansaugventil Lenwinkel Geber Error 90 versorgungsspannung DME/DDE Error 104 Regel VANOS endlage fheler auslass nockenwelle Hade efter råd härifrån lös kontakten till LMM och senare även lös hela lmm och rengjorde den för att se om den skulle gå bättre så kanske nån felkod beror på det Antar att ett fel kan orsaka en massa felkoder, så är det någon därute som kan lista ut vad som är fel på min bil | |
|
Glömde några, hade även Error 49 steuergerat Error 228 Lambdaregleraweisclung bank 2 43 Multifunktionslenkrad wepptaster |
|
| Skulle börja med en lambdasond på bank två de ser ut att vara den stora boven. Sen ser de ut som du har nått vanosfel men jag skulle börja med lamdan och sen radera ner alla fel och köra ett tag och läsa av igen! | |
|
låter konstigt att du ska få felkod på din multifunktionsratt :/ BMW ownz |
|
| Var sitter lambdasonderna? | |
|
Den sitter på grenröret bank 2 är den inre. Sond medetta på bilden Länk |
|
| Om det läker lite vid grenröret kan det få lambasoden att börja larma så jag får den här högen felkoder jag har eller är det en hel annan historia? | |
|
Ja det kan få dem att visa fel om det läcker. Hur långt har bilen gått? Du har 2 stycken i grenröret innan katt och 2 stycken efter katt. Varför jag frågar hur långt den gått är för att det talas om att de kan börja bli kass vid 15000-18000 mil. Du borde höra om grenröret läcker. Kolla även så inte kabeln till lambda lagt sig mot grenröret och bränt sönder. |
|
|
Är det lambdor du ska köpa nya, så har de på Biltema för 499:- styck. Bmw tar c:a 2000:- styck och mekonomen 1700:- De på Biltema fungerar hur bra som helst. Bara ett tips fall du tänkt ge dig på att byta alla 4 på en gång. |
|
|
Tack för svaren, kollade efter kabelbrott eller likn igår och hittade inget Tycker han mullrar lite mer än han borde, räcker det med ett litet hål eller bara trasig packning för att lamban ska börja larma? Hur jävligt är det att ta lös skydden runt grenrören så man ser nånting, har inte tillgång till garage och här i Umeå är det -12 idag så man vill inte stå ute och jävlas mer än man måste ;) |
|
|
Helst ska du ha lyft. Är jäkligt trångt att komma till och vissa bultar är lättare underifrån till grenröret. Rekomenderar lyft alla fall. Har något gått sönder, så är det antagligen packningen. |
|
|
Måste man ut med hela grenröret för att byta packningen eller finns det nog med utrymme för att byta packningen utan att ta ner hela skiten Ser många timmars skuvande framför mig om jag måste ner med allt |
|
|
Du kan komma mellan med packningen. Lite trångt i och med kattarna är i vägen, men det går. Sen är det att komma till och skrapa rent från eventuella packningsrester som bränt fast, så det inte blir otätt med en gång. Det går, men räkna med 5-7 timmars jobb alla fall. Avgasrör måste delas och ofta itu rostade bultar där, så ha även ny packning hemma till det. Annars kan du inte sära på grenröret från toppen. För då kommer resterande utav avgasröret att hålla emot om du förstår vad jag menar där. Har du bara lyft så går det. Vissa av grenrörets muttrar är lättare att komma åt under ifrån. Det som mer eller mindre behövs är det lilla spärrhandtaget med förlängning c:a 10 cm också 11 hylsa. Hade jag vart som dig om du endå ska plocka ner det, så köp ett extraktor grenrör och montera det endå. Du får en mycket roligare/piggare bil. Tuningshop.se har till vettig peng. |
|
|
Förresten, en fråga till om själva felkoden för lamban Om 1a varnar för del, låt oss säga att det är läckage i grenröret, borde inte den 2a lamban som sitter längre bak på samma rör också larma? |
|
|
Grenröret är delat, så det behöver det inte göra. 1,2,3 för sig. En lambda och en katt. 4,5,6 är för sig. En lambda och en egen katt för sig |
|
|
Har fått carsoft att funka som sagt, såg idag att man kunde se live data också Är det bara ha bilen på tomgång och köra live data? När man kör det och får upp värdet på lamborna kan man på nått sätt urskilja ett hål i grenröret från in defekt lamba? Vill VERKLIGEN inte börja riva ner hela systemet i onödan.. |
|
| bara för att förtydliga det är nr 1 på bilden och den som är närmast torpedväggen? | |
|
Ja det är det. Du bör ju höra om det läcker eller kunna känna med hand/fingrarna. |
|
|
Kollat idag och hittar inget läckage Drog ut och bytte ena lamban, tog även lös den andra och tittade lite Efter vi nollat koderna och kört en sväng så började den andra lamban larma...mycket irriterande Antar att det bara var glappkontakt, såg att ena bromsoket hade kärvat fast så mycket av garagetiden gick åt till det istället |
|
|
Ok ang grenröret. Ang dina kontakter så dela dem och spruta i lite 5-56. |
|
|
Hade oxå problem med min 330 med motorlampan.Den har dock slocknat nu efter jag bytt vakumslangen som kommer upp vid insuget.Har oxå kollat insugsbälgen o den har torrsprickor vilket verkar vanligt på dessa bilar så den ska jag byta oxå.Har blåst lmm lite lätt med tryckluft oxå.Motorlampan har enl tidigare ägare varit tänd väldigt länge,men har alltså släckts nu o varit släckt ca 2 veckor... Lelle |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.