|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
|
Börjar bli less nu Släckte larmet för den lamdasond bank 1 igår och nu när jag är ute och kör idag så börjar motorlampan lysa igen nu är det labdasond bank 2 som larmar igen och ettan är släckt Börjar minst sagt bli galen på detta Har ni fler tips? |
|
| Fick även upp felkod 20, vad det nu kan vara | |
|
Glömde skriva igår att vi mätte de gamla lamborna med ohm mätare igår och både verkade friska men vi bytte den som larmade just in case |
|
|
Och det är den andre som börjat larma nu eller? Pröva så fall att sätta den nya på andra platsen och se om felkoden flyttar sig. Gör den det får du nog köpa en till ny. |
|
|
Nu är det alltså koden som lyste från första början som lyser igen alltså 228 Igår slocknade den och 227 började lysa Så vi sprayade lite kontaktspray satte tillbaka och nu idag börjar 228 lysa igen Väldigt irriterande Kan de finnas andra fel än lamborna? borde väl inte dra tjuvuft före lamborna typ i lmm eller däromkring då borde jag väl ha felkod på båda samtidigt? |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
227/228 är egentligen inte lambdafel utan fel som läggs när adaptionsvärden hamnat utanför sin möjliga reglering dvs en controlfunction som DME kollar. Dvs lambdorna hamnar utanför sitt reglarbara område. X 227 E3 Fuel Trim (Bank1), O2 Control Adaptation Limit Fuel system monitoring DME internal values logical Calculated Range control of adaptation values X 228 E4 Fuel Trim (Bank2), O2 Control Adaptation Limit Fuel system monitoring DME internal values logical Calculated Range control of adaptation values Och det kan bero på tjyvlyft i insuget tex nånting förorsakar att lambdorna kommer utanför sitt arbetsområde , för mager eller för fet blandning. X 104 68 VANOS faulty reference value exhaust Rationality check DME internal values logical Crank-/Cam-sensor exhaust The maximum VANOS adjustment angle, checked at every engine start must be within a specified limit. Här har du felkoder på signaler från camsensor tex. camsensorerna reglerar insprutningstiderna och ger gul motorlampa efter att de indikerat fel tillräckligt många ggr noterade jag på min 540.. Nu är ju carsoft inte hundraprocentigt i sin felkodningstolkning, dessutom finns det engelska koder att klippa och klistare in över de tyska du har så du får vettiga förklaringar istället :) ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Nu tokade bilen ur helt påväg till jobbet börjar han rycka som att det e slut soppa motorlampan lyser När jag känner bakom avgasröret kommer det bara rör ur ett......heeeewlp |
|
| Rök ur ena | |
|
Damien SWE: Rök ur bara ena pipan är helt normalt! Det finns nämligen en "ventil" i den inre pipan (den mot mitten på bilen), vilken öppnas först vid högre motorvarv och/eller belastning. När man startar min och man har fönstret eller dörren öppen, så hörs det ett tydligt "tjiip-donk" från slutburken. Detta av att ventilen då stängs fast. Jag har inte forskat i exakta funktionen, med det finns säkert någon här på forumet som har en korrekt beskrivning. Min gissning är att den används för att flödet genom kattarna inte ska bli för högt när man kör på låga varv, men ändå tillåta ett optimalt flöde vid högre motorvarv (= mer avgarser som ska ventileras bort). == It takes a lot of knowledge to really mess something up == |
|
| Aha..tur soppa nålen låg på m!x,och luktar lite btänt | |
|
Kollat felkoderna nu efter bilen har fått som en påse skit Felkoder 40 42 227 228 När bilen började rycka och det inte gick att komma upp i fart med den låg nålen på förbrukningsmätaren nere på max konstant Har även märkt att den ligger ju som sagt alltid konstant högt men när jag släpper gasen så kan den svajja upp på max för att sen sakta gå ner mot noll Svajjar till lite då och då Alla tips uppskattas |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Du har förmodligen nån luftläcka nånstans i insugning. Vevhusventilationen ?? 42 är signal från cruisecontrolen 40 finns inte.på en 01 men på en 99 är det bromsljuskontakten som påverkar cruisecontrolen. . ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Hittade inga bra bilder men är det dessa saker som brukar spricka Länk Plus slangen före som sitter ihop med lmm? Sks naturligtvis inte köpa beggade slangar |
|
| Tänkte om det var vanliga att den där plastbehållaren, vad det nu är? brukar läka eller bara slangarna? | |
|
Nej inte den. Den du visar ser ut att vara kylningen till generatorn. Slangen som det brukar pratas om går till gas spjället. Finns även en mindre slang som sitter mitt under på insuget som är c:a 6-10 mm tjock som kan antingen fyllas med gegga och otur hoppa av. För att kunna byta eller se den, så måste du mer eller mindre skruva av insugsslang. (väldigt trångt). |
|
|
Nummer 3 och 6 på denna Länk Hittade ingen vettig bild till den lilla slangen som jag skrev om, men hade du kunnat snurra på hela insuget här på denna bilden Länk så sitter den på insuget mitt under. |
|
|
Nu har jag bytt båda gummibälgarna till insuget, fortfarande samma ryckiga gång och motorlampa Denna gång med felmeddelandena 151 och 103 Börjar bli smått less |
|
|
Finns det andra luftslangar som kan vara lösa eller läka? Har fortfarande kvar fenomenet där förbrukningsnålen svajjar upp lite när jag släpper gasen ibland och viisa gånger kan det ligga på 2dl/milen fast man bara rullar med växeln ur |
|
| Märkte också att nyper jag ihop lilla slangen från luftbälgen vill bilen dö då är det tätt ditåt? | |
|
Har du möjlighet att filma med din telefon när bilen går och lägga upp här. Någon möjlighet att ta en relativt tydlig bild/bilder på ditt motorutrymme. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.