AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
25.433

xenon konvertera h7 helljus e39

Sida 4 av 5
Det beror nog på omständigheterna, hur irriterade de är...
Eller helt enkelt på hur nybakade och upptrissade de är efter att ha suttit och peppat varandra i väntan på lämpligt objektet att sätta tänderna i...)
Är det bara jag som träffat på de sistnämnda (de nybakade aspiranterna).. Troligen inte.

FP
Ul
2.044
Ulf530
530d F11 xDrive Msport -16
118d F20 xDrive Msport -17
530i E34 -89 en ägare
marin849; "glasklart ej tillåtet",
källa/hänvisning på detta tack!!

I så fall vill jag lika säkert påstå att det glasklart ÄR TILLÅTET (att sakna fungerande dimljus/helljus) eftersom jag fått det kontrollerat och godkänt på bilprovningen så många gånger
Alltså de har inte missat att kontrollera utan de har faktiskt kontrollerat och godkänt! = Min källa.
Vad har du för faktiksa belägg för att motsatsen skulle råda?, som gör att du med 100% säkerhet så bestämt kan fastställa det du anser vara glasklart..?

Ang flygande kontroll: Har någon någonsin råkat ut för/hört talas om att någon åkt dit vid kontroll för att helljus och/eller dimljus har saknats?
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Jag syftade på att det är glasklart att det inte är tillåtet att själv modifera de ljus som sitter på bilen. T.ex. stoppa i Xenonlampor i befintliga reflektorer.

Nej jag tvivlar också på att någon åkt dit för helljuset vid flygande besiktning, jag kommenterade ju att folke skrev att man kan åka dit vid flygande besiktning.
"Hur ska de testa helljusen då" undrade jag.
ru
379
runaris
540i sedan-00
523ia-97
felpostat svar
Ha
77
Hardy
530iM -02
hasso:
blev nyfiken på att du bytt ut dimljusen mot extraljus, kan du berätta om det?

Dimljusen suger ju förutom till cruising med angeleyes. =)

---
Körglädje alla dar i veckan
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
Hardy finns en 540 blogg.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Ha
77
Hardy
530iM -02
Ok, tack Hasso, jag ska läsa med nöje!

Tillbaka till xenonkonverteringen av helljus. Jag monterade på min gamla stulna E34 xenon både på halv- och helljus. Köpte 35W-kit från VVME. Funkade riktigt bra, nådde full ljusstyrka på 6-7 sekunder.

Det enda negativa var att radion blev utstörd av ballasterna. Ett vitt brus lades ovanpå radiosignalen vilket tog bort glädjen att lyssna på annat än CD. Polarn hade samma sak med samma kit på sin Passat.

Upplever ni som konverterat till xenon liknande och om inte, vad har ni monterat för märke?

Mvh Hardy

---
Körglädje alla dar i veckan
Inte helt ovanligt, detta har förekommit i spalterna några gånger, och beror på att drivdonen tyvärr släpper ut för mycket störningar, kan komma både på 12V-sidan och på HID-brännarnas kablage. Förmodar att drivdonen är Made in China.
Man får inte förledas att lita på t.ex CE-märkningar osv på grejorna, tyvärr. CE därborta kan lika gärna stå för China Export. Googla på detta och man får snabbt upp mängder med sidor, t.ex: Länk
Det rör sig om all från vitvaror till allehanda el och elektronik osv, och man jobbar inom EU för att stävja detta, men man jobbar givetvis i stark motvind, tyvärr.
Tillbaka till problemet, det man kan göra är att försöka filtrera på 12V-sidan med lämpligt filter som då måste tåla 10-15A, men på högspänningssidan är det värre.
Ofta har eftermonteringssatserna ett inbyggt "kardinalfel" där man rekommenderas att dra 12V-matningen bakåt via strålkastarnas kabelgenomföringar, samtidigt som högspänningskablaget för HID-brännaren går på andra hållet osv, dvs kablaget ligger tillsammans vilket är helt mot alla regler i detta sammanhang med höga switchade effekter osv.
Prova att avlägsna 12V-kablaget så långt som möjligt från drivdonens utgångssida, kablaget till HID-brännarna skall gå kortaste vägen till dessa utan att ligga nära annat kablage.
Kanske redan detta gör att du slipper problemen, annars får man gå vidare med filter osv. Som sista utväg kan man försöka med skärmning osv, här finns dock en del risker osv, överlåt till någon som vet exakt hur drivdon tillsammans med gasurladdningslampor jobbar och är konstruerade.
Egentligen skall konstruktioner som är feldesignade och stör ut radio osv reklameras hos köpstället. Blir det en marknadskontroll från vår kära myndighet www.elsak.se så blir det försäljningsförbud och tillbakatagning från återförsäljare osv.

FP
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Bra inlägg.
Det jobbiga är ju att skulle någon se till att elsäk granskar så skulle effekten antagligen bli att ett flertal internetbutiker helt enkelt vägrar att leverera till Sverige.
Inte då, den risken ser jag som mikroskopisk.
Dels finns det gott om skrupelfria importörer i Sverige redan, sen kan var och en handla som privatperson plättlätt, från Kina eller annat land. Sverige är bara en fis i rymden i detta sammanhang, fast även andra länder och marknader jobbar iofs med problem som detta och liknande.
Störningar som vi diskuterar här kan tyckas oviktigt, men är ett betydligt större problem än man kan tro. Inte så mycket kanske för egna spelradion i bilen. men det finns många scenario där det kan bli allvarligare följder.
Säg att du står bredvid ett utryckningsfordon, en ambulans eller annat och väntar på grönt ljus. Samtidigt får de ett anrop på sin komradio och t.ex en adress, nummer eller andra uppgifter osv sprakar fram i radions högtalare. Om dina störande HID-strålkastare olyckligtvis orsakar att de uppfattar en instruktion, adress osv fel så kan man lätt fundera ut vad som kan hända.

FP
os
17
ossman
525i Touring -02
De första ballasterna jag använde hade inga störningar, men omgång nummer två brusar lite. Det är dock bara så det märks på reda svaga radiostationer (som småbrusat redan innan). Dessutom är det bara under uppstart. När lampan blivit varm och drivdonet lugnat ner sig så slutar det störa.

Det är populärt att rekommendera ferrit-kärnor runt strömkablarna för att få bukt med problemet. Nån som utvärderat?
Ferritkärnor/ringar är en standardlösning, enkel och billig, dock svårt att applicera när det sitter kontakter på kablarna. Det finns öppningsbara varianter, lite dyrare, lite mindre effektiva.
Det är dessa inplastade klumpar man ser på VGA-kablar, vissa USB-kablar osv till datorer och annat.
Om man kan trä på dessa innan man sätter dit kablar, och gärna går med 2-3 varv av kablaget igenom ringarna, så kan det vara en effektiv hjälp. Ringen skall sitta så nära störkällan som möjligt.
Det är dessa åtgärder som skall sitta INUTI drivenheterna och som man ibland snålar in på. Viktigare att kunna erbjuda slimmade enheter osv, men funktionen blir lidande.

FP
os
17
ossman
525i Touring -02
Kjell & Co. säljer öppningsbara, för de som vill testa.
sp
29
speakman
525iM Touring -02
523iM -99
316i Compact -94
Har sökt runt här på forumet efter info kring montering av Xenonljus (helljus) på en E39 -02 men även om det tipsas om bra kit så framgår det sällan eller aldrig hur mycket modifiering och kabeldragning man måste stå för själv.

Har varit i kontakt med både Xenonkungen och Humanhabit men ingen av dessa har någon aning om vad som krävs på en E39 -02.

Är det någon som känner till något kit som är "bolt on" på E39 -02? Eller vad som krävs för att få en komplett installation?
os
17
ossman
525i Touring -02
Om du kopplar in ballasten direkt så är det plug-and-play. Jag vågade dock inte utan ville ha ett relä mellan. Så då fick man jaga kontaktdon. Inte jättesvårt dock då det är en standardkontakt och inte bmw-specifikt. Hittade kablar på ebay jag kunde göra om.

Finns några bilder från min installation här:

Länk
Bra bilder. Ett par frågor dyker så klart upp: Jag hade gått med den tjocka dubbelisolerade kabeln från drivenheten fram till så nära HID-brännaren som möjligt. Mindre risk för störningar, mindre risk för isolationsfel/överslag i de mindre bra isolerade kablarna från brännaren. Änvänd gärna dubbel krympslang i skarvarna och en större som täcker allt inkl en bit ut på den grova kabelnl. Krymp med smältlim inuti är en extra säker lösning.
Gummiskyddet bakom strålkastaren, sluter detta tätt runt kontakten/adaptern för HID-brännaren, liknande som på halvljusstrålkastarna? Det ser lite öppet ut på bilderna, man riskerar annars få in fukt/vatten på olämpligt ställe

FP
os
17
ossman
525i Touring -02
Kablarna till brännaren var de som satt på, och jag hade ingen lust att försöka korta av dem. Man hade kanske kunna rulla ihop dem mer, men det var pestigt nog att få till en bra placering av ballasterna som det är. Den stör en del under uppstart, men det är inte värre än att man kan leva med det.

Gummiskyddet sluter tätt ja. Skydden in mot strålkastaren består av tre delar:

1. Gummimuff mellan den fasta biten av strålkastaren och den rörliga. Den är lite vikt på bilderna, men inte otät på något sätt.

2. I lamphållaren sitter det en o-ring som tätar där lampan går in i reflektorn.

Dessa två är en del av original-designen och är samma på både hel- och halv-ljus. Sen tillkommer:

3. Adaptern för brännaren är öppen i bakkant. Det sitter en gummimuff på brännarens kablar som tätar detta hål. Dock var det fler kablar genom denna från början (för att stjäla strömmen på en "normal" H7-inkoppling). Dessa är avklippta och hålen fyllda med silikon.

Ett värre problem är dock att jag sett lite rost på ena ballasten där högspänningen är infäst. Märks väl om den dör...
OK.
Jag har gjort en liknande operation själv, kände inte igen bilderna riktigt.
Mina drivenheter är samma Hella som originalen och sitter som en dubbelmacka utanpå de båda för halvljuset.
Bra att du inte utnyttjade lösningen med att ta drivspänningen inne vid HID-brännarna från original H7-kablaget. Detta är ett ordentligt feltänk som det verkar som alla eftermonteringssatser har fastnat i.

FP
Visa användare
37
Sennebring
525i -02
Folke, varför är det fel att ta drivspänningen från orginal H7 kablage?
Tänkte konvertera helljuset i helgen men fick lite funderingar när du skrev att det är ett feltänk.
Felet är inte att ta från gamla lampans kablage i sig. Problemen uppstår när man skarvar in sig framme vid HID-brännaren och går bakåt genom gummitätningen osv, stor risk för störningar in på bilens elnät, radiostörningar, instrument som får spelet osv. Dessutom risk för överslag från brännarens högspänning när man tänder lyset med ödesdigert resultat för ljusmodul osv.
Kablaget för 12V-matning skall gå direkt till drivenheten och hållas väl åtskilt från brännarens kablage, och detta skall gå kortaste vägen från drivenheten till HID-brännaren. Om man måste skarva kablaget så måste detta göras omsorgsfullt och med riktigt bra och tät isolering. Det ligger högspänning 15-20kV i tändögonblicket på detta kablage.

FP
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.