|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Mistafrizz! Förstår jag dig rätt att du monterat en padheater under oljetråget? Gjorde du det på eget initiativ eller fick tipset av någon annan som provat? Hur stor platta beställde du? Täcker den hela trågets undersida? Vad jag förstår så har du en padheater som går på 220 volt. Vad kostade själva padheatern? Hur löste du anslutningen till Defas system? kapade du bort Defas kontakt och gjorde en egen koppling? Norrlänningen |
|
|
Magle: Jag och NPe här på forumet beställde denna: TH250-2 (220v), sedan beställde jag den vanliga Defa komfortsats 1350. NPe var initiativtagaren - och han sa att man kan gå på 500w om man vill. Sedan filade jag ner flänsarna på oljetrågets undersida för att få en jämn yta att fästa heatern på. Därefter drog jag kupévärmare delen som vanligt - den delen som på Defas sats skall gå till en motorvärmare kapade jag och skarvade den med padheaterns anslutning och satte krympslang på det. Klart. Jag betalade ca 800kr för Padheatern inkl frakt och sedan 2000 kr för Defas sats. Har använt detta i ca 1 månad nu och är nöjd - arbetstemperaturen blir snabbt uppnådd och bilen rasslar/stretar inte lika mkt nu när det är kallt. Jag har dock ingen aning om andra alternativ och dess effektivitet eftersom det ej finns något alternativ till M5 (tror jag) Jag klimatkompenserar för din miljöbil. /Andreas |
|
|
Tillägg: Min platta är ca 10x10 cm, och jag vet inte om någon annan gjort på samma sätt som jag - det var ett tag sedan jag hörde något från NPe. Jag klimatkompenserar för din miljöbil. /Andreas |
|
|
Det är inget svårt att kyla av 8 liter olja "ögonblickligen" om man har tillräcklig temperaturskillnad och kontaktarea. Har inget exakt svar på hur bra värmeöverföringen motor-olja är när den cirkulerar. Men oljan verkar ju värmas upp i takt med kylvätskan=blocket=det finns värmeöverföring mellan motor-olja som är bra = OM bara oljan var varm skulle värmen snabbt delas upp mellan olja, motor och kylvätska. Den intressanta frågan är hur bra värmeledningen är mellan oljetråg och block. Dvs kan oljan sticka i väg i temperatur utan att dra med sig motor och kylvätska upp i temperatur (med avstängd motor). Jag loggar för närvarande temperatur i kylvätska, olja och retur från kylaren när jag åker till/från jobbet för att få lite data före/efter montering av den kraftiga värmare jag nämnt ovan (och för att utvärdera olika avtäckningar av kylaren vintertid). Min original DEFA "strykjärnsvärmare" är monterad på motorblocket precis ovanför oljetråget. Olja, kylvätska och motorblock värms alla hyfsat lika mycket. Vid start händer alltså inte mycket förutom att temperaturen sjunker något eftersom det ligger kall kylvätska i slangar och i kupevärmelementet. Slutsats1: Det ÄR rätt bra kontakt mellan tråg och block => värmer man tråget värms även blocket och kylvätskan. Aluminium leder ju värme bra så passerar den bara "skarven" tråg-block sprider det bra. Om man klurar lite över denna graf Länk från padheaters finner man: Timme 1: 204W snitteffekt till oljan. Timme 2: 178W snitt till oljan. Timme 3: 115W Timme 4: 35W. Här går 465W till kråkorna. Timme 5: 27W Timme 6: 27W. Här går 473W till kråkorna. Det är helt orimligt att 296W i timme 1 skulle gå till kråkorna, eftersom oljetråg och block initialt har omgivningstemperatur = noll i förlust. Alltså värms även blocket. Däremot går så gott som ALL energi till spillo efter 3 timmar. Blocket värms inte nämnvärt mer än oljan. Annars skulle inte så mycket effekt försvinna från oljan under timme 1 (=bra överföring från tråg till block). Slutsats2: Även här måste även block+kylvätska värmas. Efter 10 (!) timmar med 400W har jag kylvätsketemp + 35C och oljetemp +30C mot omgivande luft vilket efter start blir ca +30C även på kylvätskan. Och då är uppskattningsvis 75% av energin helt bortkastad. Det är därför jag menar att det är så enormt värdelöst att värma med låga effekter! Förlusteffekten, den effekt som försvinner till omgivande luft är nämligen oberoende av den tillförda effekten, den beror enbart på skillnaden mellan motor och luftens temperatur. Som padheaters uppmätt har de 473W förlusteffekt när oljan är 66 grader varmare än omgivningen. 95% av värmen får vi inte ett skit för. Hade vi då haft en värmare på 1500W hade istället 1027W används till att värma olja och/eller blocket i det ögonblicket. Dock hade redan den första timmen höjt temperaturen med 60 grader... Dvs med halva energin 1,5kWh har vi uppnå samma sak som med 3kWh (6*0,5). Exemplet blir ännu värre med en 400W strykjärnsvärmare vs 1500W direkt i kylvätska och block. Det är därför jag menar att kraftigare värmare = varmare motor, men till lägre elkostnad! Temperaturen börjar plana ur redan efter 1:a timmen med 400W på min bil och då har temperaturen ökat ca 10 grader, dvs inte ett smack. Helt värdelöst enligt min åsikt. Tyvärr är motorvärmare så klena delvis därför att folk vill ha varm kupé med en kupevärmare, så då finns inte så mycket effekt över (6A eller 10A säkring), och delvis för att det inte skulle gå att värma alltför kraftigt i en enda punkt utan att ha forcerad cirkulation. Det vore underbart om det var standard med 230V elpatron på 2kW som värmer motor OCH kupevärmare. Motorn skulle då värmas först och när den är 50C eller så startar bilens egen kupefläkt. Återigen precis så som en Webasto bensin eller dieselvärmare fungerar... på BMW finns ju dessutom redan den elektriska cirkulationspumpen. Grattis om någon orkade läsa ända hit! |
|
| Mistafritz: Kan du se någon rörelse på oljetempmätaren direkt när du startar? | |
|
Nja, mätaren börjar vid 50 grader - men jag upplever att den rör på sig snabbare än innan jag monterade Padheatern. Och nu är det ju dessutom lite kallare. Jag klimatkompenserar för din miljöbil. /Andreas |
|
|
Här är padheater-tråden: Länk Mvh |
|
| Länk | |
|
Mistafrizz Låter lysande. Jag ska genast kolla storleken på mitt oljetråg och se vilken storlek på padheater jag kan sätta på plats. Jag är rätt så övertygad att det blir den här lösningen jag väljer. Tack för tipset. Norrlänningen |
|
|
marin849: Har du koll på BMW's orginalmonterade webasto värmare? Jag har parkeringsvärmare ab fabrik, men har läst mig till, att denna endast värmer vattnet i värmeväxlaren, eftersom en ventil är monterat som stänger för hela kylsystemet. Vet du om denna ventil kan tas bort, alternativt öppnas ? Du verkar ha rätt bra koll på cirkulationen ;-) |
|
|
Mistafrizz! En fråga till. Funderade du på att montera en 500W padheater? Hade den rymts under ditt oljetråg? Norrlänningen |
|
|
Sim: Jag har inte koll på hur den är installerad på E61. Slangar/ventiler går alltid att koppla om. På E39 med original webasto var det en specialutgåva av värmare som integreras i bilens elsystem. Är väl samma på E61 kan jag tänka. En standardwebasto kan startas med analog signal och därmed kan man koppla och göra hur man vill. Har man bara uppvärmning av kupen brukar det vara en klenare värmare som är monterad. Jag hade dock kopplat om så den värmde bara bilmotorn istället, rutorna tinas ju direkt om motorn är varm ändå. :) Om man bara kopplar om så att motorn värms men lämnar elinstallationen original vet jag inte vad som händer. Antingen startar kupefläkten som vanligt och blåser bara kall luft medan motorn blir varm o go, eller så upptäcker klimatanläggningen att värmaren ej verkar ge någon värme (kupeelementet blir ej varmt) och stänger av och ger felmeddelande. Frågan är också om det trots integrering i bilens databussystem ändå finns kvar en analog signal att starta värmaren med. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.