AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
12.755

Ny motorvärmartråd E60/61 530d / 530xd

Sida 1 av 2
Ma
73
Magle
740d x-drive -14
X1 x-drive -15
Mercedes 220SE -65
Jag har läst alla inlägg som jag hittat kring motorvärmare i E60/61 utan att få svar på alla mina frågor.

Är det någon som monterat slangvärmare som tycker att det fungerar bra?

Är det någon som monterat block eller slangvärmare på en 530 xd? Är det någon skillnad mot den vanliga 530 dieseln?

Norrlänningen
Er
692
ErikThörn
Bmw 535da Touring M-sport -06
Jag skulle montera blockvärmare från defa dom har speciellt framtagen för x-modellen den har ju annat oljetråg. DEfa art nr 412895.

De passar inte från ev vanlig diesel inte samma oljetråg. Vad de beträffar slangvärmarna har jag ingen erfarenhet
La
720
Lasse Eklunda
530xDA Sedan -15
Z4M Coupe -07
523i LCI Sedan -07
Corvette Bigblock -72
Rent spontant. Undrar om slangvärmare är någon bra idé?
Det är väl glidytorna och därmed oljan man vill värma upp och inte någon slang där inte värmen dras in eftersom vattenpumpen står still?

//Lasse
Ma
73
Magle
740d x-drive -14
X1 x-drive -15
Mercedes 220SE -65
Med andra ord så är det oljevärmare som gäller om jag förstår dig ErikThörn rätt. Vad jag läst så är det den minst effektiva varianten i den test som Vi Bilägare gjort.

Inticksvärmare ska vara bäst, sedan kommer enligt den undersökningen slängvärmare, följt av blockvärmare som sitter på blocket. Sist i effektivitet kom oljetrågsvärmare.

År det bara det sistnämnda som finns för 530 xd?

Norrlänningen
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Det absolut bästa är en slangvärmare avsedd för 19mm slang. Man placerar den då mellan motor och kupevärmeelementet (INTE frontkylaren). Genom att antingen starta bilens elektriska cirkulationspump för kupevärme eller montera en separat cirkulationspump kan man värma hur mycket man vill, precis som en Webasto (bensin) värmare.

DEFA 411723 finns mellan 700-2000W.
Det som är bra är att genom att välja en hög effekt t.ex. 1500W slipper man elda så mycket för kråkorna genom att temperaturen snabbt stiger och den behöver inte vara inkopplad fyra timmar att höja temepraturen några ynka tiotals grader.
ma
7.450
marin849
(Med slangvärmare avser man oftast en sådan man sätter på den grova slangen till kylaren, vilket inte alls är i samma klass som den jag föreslår)
Ul
2.044
Ulf530
530d F11 xDrive Msport -16
118d F20 xDrive Msport -17
530i E34 -89 en ägare
Länk el dyl till Vi Bilägares test?
Vad menar man med "effektivitet"? Att bilen blev lättstartad? Att tempen i kylvätskan blev bra? Att tempen i motoroljan blev bra? Eller vad??

På min 530XD sitter värmaren på oljetråget, "original" = monterad av BMW i Sverige?
I grund och botten gillar jag tanken på att motoroljan värms.
Men jag är dock tveksam till effektiviteten på detta system. En kropp som sitter utanpå tråget, så där spontant måste jag erkänna att jag är lite skeptisk till funktionen...
Om man tänker sig att man har en plåthink på marken som innehåller 8 liter olja. Om du då värmer en liten punkt utanpå hinken hur lång tid kan det då ta att värma dessa 8 liter? Vid omgivningstemp -20°...
Utan att ha gjort några seriösa mätningar eller djupare undersökningar, tack vare att jag nästan alltid står i garage, så "tycker" jag att värmaren måste vara inkopplad väldigt länge för att få effekt.

Jag har dock ingen gång haft startproblem, inte ens den enda gången jag hittills stått ute i sträng kyla.

Vid tillfälle i vinter, om jag har bilen utomhus i sträng kyla, så kanske jag kan mäta temputvecklingen i oljan genom hålet för oljestickan, sedan jag kopplat in värmaren. (Men min känsla säger mig att jag nog inte vill veta...).
Och även kolla om min typ av värmare skulle ge någon effekt på kylvätskan/motorblocket/toppen (knappast troligt, eller..?)

Ang doppvärmare/slangvärmare å andra sidan så gillar jag inte riktigt att endast motorns kylvätska värms. Motorn blir visserligen lättstartad, men 8-9 liter motorolja längst ned i tråget har nog fått minimalt med värme, särskilt om värmaren varit inkopplad en kort stund.
Om omgivningsteperaturen är t ex -20° (eller -35°, hemska tanke...) så skulle jag inte tro att särskilt mycket värme överförs till oljan, även om värmaren är aktiverad i många timmar (?).
ma
7.450
marin849
Eftersom blocket är i aluminum leder det värme bra, nu är det förstås någon skarv mellan tråg och block förstås. Jag ser i datorn att original utanpåliggande strykjärnsvärmare värmer både oljan och vattnet. Dock är den ineffektiv eftersom den värmer så sakta, dvs den största delen av energin avleds från motorn till luften. 1a timmen är det inte så mycket spill men då stiger vatten och olja inte så mycket ändå. Låter man den stå på i 8 timmar kommer kylvätskan upp sisådär 30 grader över utomhustemp men då är den absolut största delen av energin förlust till omgivningen. Med en kraftigarfe värmare skulleman få en betydligt varmare motor på betydligt kortare tid men med samma elkostnad! Det är effektivare det.

Jag har fått hem delar för att montera fjärrstart av värmare och koppla in 1500w i kylvätskekretsen med cirkulation så då kan jag se hur mycket oljan värms.
Ma
73
Magle
740d x-drive -14
X1 x-drive -15
Mercedes 220SE -65
Känns som man både blir klokare och oklokare av svaren. Det verkar finnas flera lösningar. Calix marknadsför slangvärmare som BMW själva säger inte är en bra lösning. Defa verkar inte ha någon motorvärmare till 530 xd E61.

Är det någon som på just en 530 xd E61 har monterat en motorvärmare som är nöjd med resultatet så får denna person gärna skriva om det.

Norrlänningen
Visa användare
1.998
mistafrizz
Tesla Model S 85

VW Golf cab - 12
Jag slog till på en sådan här till M5an.. kopplade den sedan med Defas komfortsats för att få uttag och värmare i kupén.

www.padheaters.com

Hittills har det funkat bra tycker jag - tycker att oljetempen går upp väldigt snabbt till arbetstemperatur.

Jag klimatkompenserar för din miljöbil.
/Andreas
ma
7.450
marin849
För att vara tydlig:
Den värmare på 1500W som jag skall montera är en jag tagit ur DEFAs sortiment som passar för ändamålet, inte den som DEFA rekommenderar till min bil.
Er
692
ErikThörn
Skulle nog aldrig montera nått i en kylslang då bmw har ett ganska komplext kylsystem. Kanske inte så farligt på en diesel men känns inte bra. Och om man nu monterar en slangvärmare borde man ju få till en cirkulationspump som pumpar runt vattnet.
Ul
2.044
Ulf530
530i E34 -89 en ägare
Ingen som har Vi Bilägares Test?

TITAN Heaters / padheaters verkar ju intressant, så där spontant så bör den nog vara mycket bättre än min "strykjärnsvärmare".
Mycket större kontaktyta och att den sitter under tråget verkar bra (värmen stiger uppåt).
Om 500W-modellen på 2 timmar kan höja oljetempen med 43°C (t ex från
-20 till +23°C) så skulle jag vara helt nöjd och i sådant fall så föredrar jag helt klart att primärt värma oljan i stället för kylvätskan!
På två timmar tror jag dessutom att en hel del värme har hunnit att stiga upp till motoblocket och kylvätskan.
(Jag inbillar mig att det är mycket svårare för det omvända, att primärt värma kylvätskan och därigenom överföra värme nedåt till oljan..?).

Om uppgifterna stämmer;
500W = +23°C på 21 liter olja på en timma (då borde det gå snabbare/eller resultera i högre temp på våra ca 8 liter).
I så fall verkar det ju spontant kanske vara en sämre lösning att värma kylvätskan med 1500W, eller?
ma
7.450
marin849
Jag skriver ju exakt det.
Den bästa värmaren (alla kategorier) är den man monterar mellan motor och kupevärmeelementet, tillsammans med elektrisk cirkulationspump.

Dvs på samma sätt som man installerar Webastovärmare.
Just i detta avseende är inte BMWs system komplext. Värmeventilerna är dessutom öppna när de är strömlösa så det cirkulerar fritt mellan motor och kupevärmelement. Däremot kan man med hjälp av backventiler koppla så att man värmer antingen bara motorn eller kupe, eller båda.

Detta skall alltså INTE förväxlas med en slangvärmare man sätter på en av de grova slangarna till kylaren fram.

Ulf530: Tänk på att i samma ögonblick som du startar kyls oljan ner till den temperatur resten av motorblock och topplock har, dvs kallt om du bara värmer direkt i botten av oljetråget. Men självklart finns en del värmeenergi lagrad i 8 liter olja så helt kallt blir det ju inte, plus att "första oljevarvet" går snabbt runt motorn vilket känns bra!

Att värme stiger uppåt stämmer vid konvektion, men i detta fall är konvektion inte bra eftersom det betyder avkylning mot utomhusluften. Däremot sprids värme genom att oljetråget leder värme till blocket (konduktion).
Ma
73
Magle
740d x-drive -14
X1 x-drive -15
Mercedes 220SE -65
Vart har du läst om TITAN Heaters / padheaters? Vet du någon som provat? Låter bättre att fästa under tråget än på sidan

Norrlänningen
ma
7.450
marin849
Blev oerhört sugen på en 250W 12V värmare! Att använda för att få upp oljetemp fortare vid kallstart utan tillgång på el. Iofs, den har nog ingen stor inverkan.
Ul
2.044
Ulf530
530i E34 -89 en ägare
Magle: det var mistafrizz som tipsade om:

www.padheaters.com

Jag gick in där lite snabbt och skummade igenom...
Er
692
ErikThörn
hade de med 12volts motorvärmare fungerat hade ju varenda bil haft de för 20 år sedan! inte ens dom nya bmw dieslarna med elektrisk extravärmare på 2kw kan ju värma upp motorn snabbt!
ma
7.450
marin849
Om den elektriska värmaren är på 2kw belastar den ju motorn med typ 3kW vilket ger nästan 10kW i extra effektförbrukning vilket motsvarar dubbla förbrukningen på tomgång ungefär. Och det är inte mycket jämfört med vilken effekt man tar ut när man kör.
Så den är säkert bra för att förhindra att motortemperaturen dyker när man står stilla med värmen på, men som sagt att värma upp motorn på tre minuter kan den knappast.
ma
7.450
marin849
Hehe, ingenstans på padheater.com finns information om vad som händer med oljetemperaturen när motorn startas. Bara att den blir varm när den ligger kvar i tråget.
Ul
2.044
Ulf530
530i E34 -89 en ägare
marin849: Du menar att 8 liter olja kyls av ögonblickligen när man startar, men inte att kylvätskan (som ej har cirkulerat i kylaren, såtillvida inte termostaten har öppnat) kyls av på ungefär samma sätt? Den då helt kalla oljan cirkulerar ju (förhoppningsvis cirkulerar...) genom värmeväxlaren och igenom motorn, etc, och borde i så fall kyla ned kylvätskan på liknande sätt.

I min värld borde det med ditt resonemang bli ungefär samma effekt, om å ena sidan oljan kyls ned ögonblickligen så borde även kylvätskan kylas ned lika ögonblickligen.
Då skulle det ju i stort sett inte vara någon ide att ha motorvärmare ifall att vi inte värmer BÅDE vattnet och oljan.

Själv så tror jag dock inte att vare sig oljan eller kylvätskan (beroende på vilken metod man nu använder) kyls ned ögonblickligen när man startar.

När jag säger att värmen stiger uppåt så menar jag att den varma oljan i tråget och själva tråget bör avge värme internt uppåt i motorn, tillsammans med en viss värme som leds av tråget till motorblocket, så att man (förhoppningsvis...) har fått en en (liten?) värmeöverföring till motorblocket och kylvätskan.
I vilket fall som helst så måste det vara positivt att värmaren sitter undertill och inte ovanpå motorn, alldeles oavsett konvektion och konduktion.

Jag tror fortfarande inte att värma kylvätskan en kort stund ger någon betydande uppvärmning av oljan nere i tråget.

Allt detta är bara min tro och mina antaganden, som jag tidigare skrev:
"utan att ha gjort några seriösa mätningar eller djupare undersökningar".
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.