AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
15.997

Byte bromsbelägg

Sida 2 av 2
Visa användare
ProPro-medlem
13.405
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Nej, slitagevarnaren behöver bara bytas när den "löst ut". Är en enkel konstruktion, består av en metalltråd inuti ett litet plasthus som (när belägget slits ned tillräckligt mycket) kommer i kontakt med bromsskivan och som efter ett tag slipas ned och går av.

Plötsligt har man en öppen krets (ingen ström kan längre gå runt i kretsen eftersom metalltråden gått av) och systemet känner av detta och tänder en varningslampa.

Så har den inte "löst ut" kan man om man vill återanvända den. Men ibland faller plasten helt isär eller så går det lilla metallclipset av eller man tappar bort det eller liknande. Som sagt, ibland går det ibland inte.

Till E34 5-Serien är de här sensorerna så billiga och enkla att byta att jag iallafall har några stycken liggandes i garaget hela tiden - bra att ha grejer så att säga :-)
ok, tack för hjälpen, börjar med högra sidan och ser om det går att behålla den hel. Den kostar ändå 300 kr på mekonomen, så det känns onödigt om den inte lyser.
Visa användare
ProPro-medlem
13.405
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
300 SEK! Hu! Kostar 84 SEK för en E34 5-Serie på samma ställe. Då förstår jag att det inte är något man direkt bunkrar upp...
Ol
36
Olzon 82
550iA M-sport LCI -08

530dA M-sport -11
Tips, om man inte tänkt byta slitagevarnaren, dvs om det fortfarande är mil kvar tills den "löser ut", så skall man inte nollställa service-indikatorn som räknar milen, för det går inte att ställa upp den utan att byta till ny slitagevarnare.
Visa användare
ProPro-medlem
13.405
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
@Olzon 82 : Tänker du på CBS-systemet nu? CBS = Condition Based Service där kontrollmodulen försöker gissa sig till när det är dags för service av olika komponenter (vilket inte verkar fungera särskilt bra).

Bromsarna vet jag övervakas av DSC-kontrollmodulen och den rapporterar således in till CBS-kontrollmodulen.

Men byter man bromsbelägg (fast behåller samma slitagevarnare) så VILL man väl indikera för systemet att man byt bromsbelägg och jag har många mil kvar innan jag behöver göra det igen.

Gör man inte det så tror väl CBS-kontrollmodulen att det är snart dags att byta bromsbelägge, eftersom du inte talat om att du bytt till nya.

CBS kom på E90/E91 från 2004 och framåt.
E65/E66 fick det 2002, E60/E61 frick det 2003, E63/E64 och E87 fick det 2004.
Ol
36
Olzon 82
550iA M-sport LCI -08

530dA M-sport -11
bmw-slangen: Ja, det du beskriver är nog vad jag egentligen menar.

Vad jag dock antog, pga hur slitagevarnaren ser ut så var det att slitagevarnaren är så "sofistikerad" att den utefter hur sliten den är avgör hur många mil det är kvar till byte av bromsar. (Med tanke på priset så kan man ju även där lätt anta att det är mer teknik i den än bara en krets som är sluten eller ej..."

Hur som helst så bytte jag bromsar med 390 mil kvar bak. Ingen slitagevarnare som "löst ut". När jag sedan kör reset (CBS-kontrollmodulen), så går det inte att få den att att "räkna upp nya mil" utan endast "---" visas, och jag får meddelandet att slitage-varnaren löst ut. Innan jag körde reset så fick jag inte det meddelandet.

Har sökt en del på nätet och hittat andra som inte heller lyckats köra reset och få nya mil utan ny slitagevarnare, t.ex. här

Länk

Men om jag kan få tips om hur jag skall få den att räkna upp nya mil så mottages det tacksamt.
Ol
36
Olzon 82
550iA M-sport LCI -08

530dA M-sport -11
Här kan man läsa hur det fungerar :)

Länk
Visa användare
ProPro-medlem
13.405
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Jisses, vilket clusterfuck de lyckats skapa.

Men det låter rimligt att den mäter resistansen för att få två nivåer av slitage från en givare, för det är ju fortfarande bara två trådar till givaren. Lär ju bli mysigt när det börjar ärga lite och inte leder lika bra.

Då skiljer sig sensorn lite från de äldre på E34 och E39 som bara har en tråd och mäter om tråden bryts eller jordas.

Efter att ha läst igenom lite snabbt i länkarna ovan, kan det vara så att den slitit igenom första tråden i sensorn. När den gjort detta så kan man inte göra en reset, kan det vara så?

Lutar ändåså att du behöver köpa en ny sensor. Skulle dock vara intressant med lite mer input från andra E90-ägare. Tex vilka ä de två olika värden på resistansen som ändras? Hur kan man mäta huruvida en sensor är "obruten" eller "halvt bruten"? Helt bruten så antar jag att kretsen bryts som vanligt.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.