|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hej! Tänke höra om det är svårt att byta bromsbelägg själv på en Bmw modell E91? Krävs det något specialverktyg? | |
![]() 13.405 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Ingen som själv byter bromsbelägg på sina E9x bilar? Tittar man på sprängskissen så är konceptet på E91 precis likadant som på de flesta BMW modeller från slutet av 80-talet och framåt (dvs flytande enkolvsok och två styrpinnar) Länk Nej, det behövs inga specialverktyg. Det närmaste special du kommer är en 7 mm insex hylsa (lite udda storlek) och en c-clamp (om du inte råkar ha ett bromskolvsverktyg eller en polygrip modell stor). Och det är faktiskt ganske enkelt. Jag ger det faktiskt 1 av 5 skiftnycklar i svårighetsgrad. Men eftersom det är din första gång, så avsätt tid till det och gör det i lugn och ro - var inte stressad. Blir du tveksam vid något moment, stanna upp och försök ta reda på vad som är rätt och fel. Eftersom konstruktion är mer eller mindre likadan som på min E34 så länkar jag till min guide (men kolla även i huvudmenyn under gör-det-själv för där finns också guide vill jag minnas) Länk I min guide byter jag även bromsskiva, vilket inte du gör - så du ska hoppa äver avsnitten "Removing Brake Pad Carrier & Disc" och "Installaing Brake Pad Carrier & Disc" |
|
Tack så mkt =) Har tidigare bytt bromsbelägg och skivor på Volvo 745 och Saab 9000 och det ser inte så mkt svårare ut på Bmw. |
|
Om du bytt på några bilar innan så ska det här inte vara några problem. I min guide så lossar jag på skruven på bromsskivan innan jag tar bort bromsoket, du skall naturligtvis inte göra detta! Så skippa det steget (första och andra stycket i kapitlet Removing Brake Caliper And Pads). Sen tänk än en gång på att ta bort en del bromsvätska ur bromsvätskebehållaren innan du pressar tillbaka kolven - om du ser det finns risk att de skulle svämma över. Kom ihåg att det sitter en bromsslitagevarnare på vänster fram och höger bak. Har inte bilen varnat om bromsbelägg så är troligtvis bromsslitagevarnaren hel och kan återanvändas. Men ibland går det sönder när man lossar dem från bromsbelägget så det kan vara en bra idé att ha en ny liggandes i reserv. |
Så, nu finns byte av endast bromsbelägg som en separat guide Länk |
| Tack så mycket =) | |
|
Du fråga kanske, men vad är en c-clamp? Jag har ett bromskolvsverktyg som är som en omvänd tving som du pressar in kolven med, borde passa till bmw´n. Länken som lades upp tråden, har tyvärr försvunnit precis när jag skulle använda den..... |
|
En c-clamp är en skruvtving på svenska helt enkelt :-) Länk Jadå, i princip vad som helst fungerar att trycka in kolven med (så länge den inte kärvat fast). Var bara försiktig att du inte skadar gummidamasken. Jag har en från Biltema i mitt garage som jag använder - fungerar fint - gissar på att din ser ungefär likadan ut också Länk |
Vilken länk är det som har försvunnit? |
|
Förlåt, nu funkade länken igen.... Det är en sådan ifrån Biltema jag har.... |
|
Den från Biltema kommer att fungerar finfint, har använt den till alla min bromsarbeten på E30 och E34... Ja, du ser ju i min guide en bild på när jag använder den... Länk |
| Den är guld värd jmf med att stå och jäklas med en pollygrip t ex =) | |
| Kollade lite idag när jag bytte till sommardäck, men jag hittade inte på kontakten som ska demonteras till antisladden.....det är ju det första men gör enligt guiden...men jag kunde inte se den. Ser det verkligen ut sådär på en E90 med antisladden? | |
|
Hur nollställer man när man har bytt broms klossarna fram? Mvh Kevin |
|
the_eagle Jag förstår inte riktigt vad du menar med antisladden? Menar du den delbara kontakten på sladden som går till sensorn om används av ABS-systemet? Om det är den du menar, så är det ingenting du ska behöva koppla loss. Det som beskrivs i guiden är den delbara kontakten till bromsslitagevarnaren. |
En sak till, det sitter bara en bromsslitagevarnare per axel, vänster fram och höger bak. Men detta står i början av guiden. "All E34 5-Series car are equipped with a brake pad wear warning system. However not all four wheels are equipped with a sensor, only one wheel per axle. For the front axle it is located on the left wheel and for the rear axle it is located on the right wheel." |
Sladden och den delbara kontakten till bromsslitagevarnaren skiljer sig bara nämnvärt. Kontakten på E90 ser lite annorlunda ut (vit) och verkar även sitta bakom inneskärmen i hjulhuset. Länk Men är ju inte så svårt att hitta, är ju bara att följa sladden från bromsbelägget :-) |
|
Ok, tack, jag översatte fel, trodde det var antisladden som skulle lossas, men nu förstår jag att det är själva slitagevarnaren. Frågan är hur svårt det är att demontera innerskärmen, om men behöver några specialverktyg? Brukar inte vara bästa stället att lossa skruvar på, mycket skit som sätter igen och får skruvarna att rosta... |
|
Nej, bör inte vara några specialverktyg. Men som du säger så är det inte det roligaste stället att lossa skruvar på. Förhoppningsvis består de mesta av plastmuttrar - men har faktiskt inte en aning om hur det ser ut. Men om bromsslitagesensorn är intakt kan man ju först försöka att dra upp den ur bromsbelägget. Ibland går det att få upp den utan att sönder den, ibland inte. Brukar sitta ett metallclips där som är lätt att slarva bort. Skulle inte det fungera, tja, då får du nog demontera innerskärmen gissar jag. Har dock aldrig stuckit in huvudet i ett E9x hjulhus, vet inte exakt hur det ser ut. Men att döma av länken i mitt förra inlägg verkar det som man behöver demontera detta. |
Inneskärmen där bak ser iallafall ut att sitta fast med ett gäng 10mm kragmuttrar, samt en Torx T20 Länk Så den vanliga uppsättningen av verktyg helt enkelt : sexkanthylsor samt interna och externa Torx-hylsor. |
| Jag trodde man alltid var tvungen att demontera slitagevarnaren, även om man skulle byta den eller ej. Jag har inte köpt någon ny eftersom den inte "löst ut" och inte lyser ännu. Så då gör jag ett försök att pilla bort den hel. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.