|
Sida 3 av 3
|
|
|---|---|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Det spelar som marin849 säger att var du sätter en smart laddare har ingen betydelse, det viktiga är att du gör det då och då för att hålla batteriets maxkapacitet uppe. Däremot har det aldrig varit rekomendabelt att ansluta snabbstartsladdare och startkablar på batteriet utan där ska man ansulta enbart under huven, det varnas av BMW för elektronikskador och jag vet att en E39 tagit skada när en stor laddare/snabbstartsaggregat anslöts på batteriet. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Om jag nu ska tolka alla svaren i trådn är det inten fara att sätta min 320 D från 07 utan spänning och ladda direkt på batteriet? Det ger mig alltså inga felkoder etc efter att jag kopplar på igen? Jag har inte ens letat men det sitter på vänster sida i baksätet va? Jag har inte ens letat efter batteriett.. Behöver jag verktyg eller jag kan klara mig med "handkraft" =)? |
|
|
Nej där är ingen fara, men det är helt onödigt att göra bilen spänningslös bara för att ladda batteriet. Om du använder en modern smart helelektronisk laddare (som man iofs ändå alltid ska använda). |
|
|
Har inte haft nån "smart" laddare tidigare typ CTek. Har laddat direkt på batteriet då det gick snabbare. Tyckte ändå den laddade dåligt och kopplade bort minuskabeln. Detta gjorde susen och batteriet laddades både snabbare och mer. Hur kommer det sig? Kan tillägga att jag har haft batteriet urkopplat längre tid utan några som helst problem flera gånger. E46 -05:a. Men jag kanske har haft tur? Har nu införskaffat en Ctek 7.0 då jag tänkte ha en bil stående lite längre perioder under vintern. Så då ska man väl slippa koppla bort batteriet. |
|
|
Bilen drar ström så länge den är vaken och då kanske batteriet inte får så mycket laddning beroende på hur stark din laddare är, men efter att bilen somnat (16 minuter) drar den "ingen" ström och batteriet laddas med hela laddarens ström. Dock får man inte pilla på bilen, öppna/stänga dörrar etc för då vaknar den igen. Det är inget som tar skada av att man kopplar bort batteriet, jag menade bara att det är onödigt! Serviceintervallet för byte av bromsvätska förlängs förresten med lika länge som batteriet är bortkopplat eftersom klockan inte går då.:) Jag har en Ctek 7000 i bagaget som är inkopplad via motorvärmarkabeln, fungerar utmärkt. |
|
| Var försiktig med att använda en batteriladdare med "starthjälpsläge" som ger typ 300-400A, den kan i detta läge kräma ut mer volt, 16-18?. Detta kanske skadar elektroniken. Optima batterier skall iaf inte laddas/startas i detta läge för dom kan knäckas. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.