AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
21.119

Underhållsladdning, bak vid batteriet el där fram?

Sida 2 av 3
sp
648
spacco
BMW 750iAL -95
Volvo 744GL -88
BMW 520dAT -08
Undrar om trådskaparen blir ännu mer förvirrad nu..? =)
Visa användare
29
325cab03
325 cab CI -03
hehe..vet fortfarande INTE om jag ska sätta den fram el bak :-)
Bilen är ju min ögonsten & jag vill ju inte sabba nått..

"Det är klass på BMW"
Antingen lyfter du ur batteriet och laddar direkt på dess poler eller så kopplar du in laddaren via pluspolen under motorhuven.
Roffa1
Tror det säkraste alternativet är att ladda via polerna under motorhuven. Plockar du bort batteriet kan det uppstå div, problems efteråt. Jag har min E90 stående på laddning (underhåll) över hela vintern, har stått o småputtrat sedan Oktober;-)
st
3.464
steaman
BMW iX3 50 xDrive G03 -2026 beställd
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
Chris: Det finns många typer att överspänningsskydd, endast vissa är som du skriver utfomade som filter med ut och ingång.
Överspänningsskydd kan t.ex filtrera bort spikar, avleda överspänning till jord eller bryta kretsen vid överspänning.
BMW har, om jag inte kommer ihåg fel, överspänningsskydd i generatorn, ABS-styrningen och Kontrollenheterna(t.ex. JBM, CAS, FRM, FZD.

På nyare BMW kan problem med Batteriövervakningen uppstå om Batteriet laddas direkt på batteripolerna eller om det laddas med batteriet bortkopplat. batteriövervakningen tappar helt enkelt kontrollen över vad som tas ut och vad som matas in i batteriet. Som kuriosa kan nämnas att samma problem kan teoretiskt uppstå om bilen står med mycket länge med radion påslagen med tändningen avslagen.

Jag hade dock en CTEK installerad i bakluckan på min E65 och laddade bilen då och då utan problem.

Visa användare
29
325cab03
325 cab CI -03
haha..många olika svar..hmm var är det VÄRSTA som kan hända om ja plockar ur batteriet och sen sätter det på laddning?
(med bilen alltså)

"Det är klass på BMW"
sp
648
spacco
BMW 750iAL -95
Volvo 744GL -88
BMW 520dAT -08
"325cab03" Det viktigaste är att batteriet får sitta kvar med polerna på. Tar du bort polerna ökar man risken att det händer grejer, då styrboxar och elekriska funktioner nollställer sig och tappar minnet efter en längre period av strömlöshet. Har man otur kan det till o med bli kortslutning när batteriet kopplas på igen.

Läs "marin849"s första inlägg på första sidan en gång till.
Jag är övertygad om att det inte spelar någon roll om man kopplar laddaren fram under huven eller bak direkt på batteriet.

Är du fortfarande inte säker, hugg luren i morgon och ring till tex C-tec, BMW eller om du rent av kan hitta en bilelektrisk konsult på eniro=)

Det finns väldigt hög expertis och olika viljor, i dom flesta ämnen här på Autopower. Detta kan i flera fall hjälpa, men ibland göra att man inte vet vad man ska göra. Då kan det vara bra att även vända sig till annan instans.
Lycka till önskar jag dig!
Visa användare
29
325cab03
325 cab CI -03
Hehe..jag chansar nog och kopplar direkt på batteriet där bak på polerna, sen till fråga nr 2 då, ska man ladda nårra dar då och då över vintern eller låta den sitta på hela tiden? (Jag har en Ctek, en sån där för 499 kr), den sköter väl sig själv, somnar och vaknar typ?

"Det är klass på BMW"
Se
3
Sea Dweller
911 GT3 -10
Jag har en Ctek 3600. Köpte till en anslutning för 12V-uttag / cigguttag och kopplade in laddaren där. Det verkar fungera klockrent och har även ett antal vänner som använder samma lösning på div olika bilar. Om det är en sådan Ctekladdare du har kanske det är en enkel alternativlösning? Cigg-anslutningskabeln gick på en hundring på Mekonomen har jag för mig.
Mi
1.167
Micleg
iX1 msport 2023 med mycket utrustning
F11 520d -15 X08 HK HUD nav ACC/radar NightVision
Nu har jag fått en Defa 1204 installerad i motorutrymmet av AutoPartner i Linköping! Blev riktigt bra!
Roffa1
Micleg: Är Defa laddaren ALLTID ansluten till batteripolerna i motorrummet? undrar i så fall hur pass stor backströmmen är. När laddaren ej är ansluten till 230v, så drar den istället ur batteriet (backström) Om nu inte Defa löst detta dilemma på sina senaste laddare.
Roffa1,
Backströmmen är troligen mkt låg. Mätte för ett tag sedan på en liten Ctek Zafir 90 och det förde sig om någon mA, inte mer än att få en LED att glöda.
Ctek anger 1Ah/månad för den laddaren och räknar man så stämmer det på ett ungefär. Att en laddare avsedd att vara permanent ansluten skulle ha större backström verkar osannolikt.

mvh/ Anders
Visa användare
3.884
peter78w
530ia individual e60 -04
525da Touring//M e61 LCI -07
Jag har haft laddare från defa och köpte precis en sådan till e46. Bra att koppla in då o då, för webaston tar en hel del krafter på batteriet.
PÅ min förra hade jag kopplat den till pluspolen under huven. Då jag aldrig använde den under sommaren så var det aldrig några problem med batteriet, så några problem med backström existerar inte!

MvH Bmw 4-ever
Mi
1.167
Micleg
iX1 msport 2023 med mycket utrustning
F11 520d -15 X08 HK HUD nav ACC/radar NightVision
Nej, både Defas och Cteks laddare är avancerade och har exceptionellt låg backström. Har haft en Defa 1200 på en Saab i många år och det är otroligt praktiskt att kunna ladda bilen bara genom att ansluta en sladd till bilen och inte behöva öppna motorhuven och börja koppla. 1204 är alldeles ny och lite snyggare samt har en mer informationsrik lysdiod. Den orkar med 4A medan 1200 bara kan ge 3 A.

Har en XS7000 också, som är kraftigare och kan avsulfatera batteriet någon gång per år.
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
min Ctek 7000 laddar batteriet när elkabeln är ansluten till bilen, dvs alltid (värmaren styrs separat inom kort av defa smartstart)
Ma
1
MarkoK
116i -04
Tack för tipsen i detta tråd, allihopa! Köpte precis en Ctek 7000 och var lite osäker på hur jag skulle ladda batteriet i min 116i-04. Fast en fråga har jag fortfarande: Om jag nu ansluter laddaren under huven, och har batteriet i bakluckan. Alla pratar om tillräcklig ventilation till batteriet, kan jag ändå ha batteriluckan samt bagageluckan stängda? Hilfe! ;-)

"novisen"
ma
7.450
marin849
De som byggde bilen har tänkt på detta eftersom bilen också har en batteriladdare inbyggd (generatorn). :)
ma
7.450
marin849
Fast det är klart, det som är mindre lämpligt är ju i så fall att förvara hela bilen i ett litet tätt instängt utrymme.
pu
547
puiu
330i-03
hej Jag brukar ladda via batteriet i bagageluckan på min bmw 330i utan att ta bort polerna.
Använder mig av en C-tech laddare och har aldrig haft några problem med det.

alex
ma
7.450
marin849
Dagens trådlyft.
Som framgår av tråden kan man ladda både vid starthjälpspolen fram och direkt på batteriet på äldre bilar utan batteriövervakningsmodul.

Och även på nyare enligt denna test från BMW WDS för E65. Batterimodulen förstår vad som händer. :)

"Laddning av batteriet

En batteriladdare kan liksom tidigare anslutas i motorrummet på batteriets spänningsuttag eller baktill direkt på batteriet. Effektmodulen identifierar en extern batteriladdare efter 1 timme och batterspänning >13,2V utan motordrift. Efter identifieringen visas batteriets laddningstillstånd som 80 % i diagnosen, även om batteriladdningen är högre eller lägre."
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.