|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
| hej ska man peta kransen i trumman uppåt eller neråt för att spänna handbromsen på en e39? | |
| Nedåt. | |
| Någon som vet om fjädern ska ligga nästan på kransen? För det är väldigt svårt att få den att röra sig då fjädern är ivägen. | |
|
Svar JA, den ska ligga på kransen, annars finns ju inga lägen, lite pilligt men du kommer nog på snittsen efter ett tag.......?????????? Lycka till.... |
|
| Sitter skruven lika på båda sidor blir det nedåt på ena sidan och uppåt på den andra. Bara att skruva tills det tar stopp. Låser skivan har man skruvat rätt, annars har man skruvat ihop skruven. | |
| Då kanske det är ihoprostat där inne då för jag har försökt att få den till rätt läge | |
|
Plocka av skivan och rengör allt och kanske belägget är dåligt. När skivan är borta så ser du hur det funkar. Jag rengör samt smörjer upp allt så får jag en problem fri handbroms. Det blir mycket bromsdamm där efter åren kan jag lova................. |
|
| är det med eller motsols för att det ska bli spänd? | |
|
Jag har för mig att det var helt omvänt på e39 jämför med e34 på e34 har jag för mig att det var upp eller. På e39 var det höger eller vänster, tror det var motsols minns inte riktigt. |
|
| men på vilken sida ska jag spänna neråtoch på vilken ska jag spänna uppåt på bilen? | |
| På vänster sida är det upp (mot fjädern) för att spänna. På höger sida är det tvärtom. | |
| tack för svaret | |
| Har du dålig bromsverkan på den är det rätt osäkert om det kommer hjälpa att bara spänna den. Torligtvis behövs en renovering ... | |
|
Hej! Lånar tråden lite. Jag försökte spänna min handbroms i våras på samma sätt som beskrivs ovan. Det hela fungerade bra, dock lyckades jag inte justera själva handbromsen inne i kupen, den tar längst upp och jag vill få ner den. Plockar man bort handbromsdamasken så är det två metallstänger som är gängade och bultarna som sitter på antar jag ska användas för justeringen. När jag skruvar på bultarna (som sitter väldigt svåråtkomligt till) så snurrar hela metallstängerna med bulten och därav att jag inte lyckas justera själva handbromsrörelsen. Hur gör jag? |
|
| Handbromsbakarna var som ny när jag skulle byta dom förra året.. så vad skajag byta vid en renovering? | |
|
@acer84: kolla in GDS, sök på handbroms, läs tips ;) prosperity is a mindset! |
|
| Man får aldrig justera handbromsen när den tar högt upp genom att spänna vajern, den kommer gå av inom kort, backarna justeras genom hål i skivan genom att skruva på en krans med en skruvmejsel. | |
| Backarna har jag justerat enligt ovan nämnda beskrivning. Det är själva handbromsrörelsen jag vill minska. | |
|
Gör det självhandbok kostar ca 250kr, ett tips bara så hade du varit klar på en kväll.....................:-) Minns jag inte fel i boken så ligger svårigheten på handbromsbacksbyte på nivå 1 av 5...........:-) (Tar ca 1 tim per sida beronde på hur noga man vill rengöra och smörja in tex justeringsskruven etc........................ Sen är beror det ju på hur mycket mekkunskap du har ??? Renovering = en sats handbromsbackar ca 500kr + monteringssats ca100kr. //Lycka till |
|
| Skivorna plockades ner och rengjordes invändigt och handbromsbackarna var inte särskilt slitna (dessa slipades även för att få bort gammal hård yta) så en renovering är inget som behövs än. Justeringsskruven spändes åt på rätt sätt. Hur ska jag gå tillväga för att slippa en slapp handbromsspak? | |
| Spelet justerar du uppe vid spaken. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.