AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
4.786

BMW V12.. Kan det vara något?

Sida 1 av 2
Ro
285
Roadwraith
BMW 740iA 95
Hej

Är nog den typsika BMW ägaren... En person som inte nöjer sig med bara en bil utan måste ha något extra :)

dock har jag en undermedveten hobby, och det är att samla på körupplevelser. Har för vana att efter ett år så är jag sugen på något nytt. En bil för mig är ett levande konstverk som kan avnjutas på 1000 och ett sätt.

fast man kan nog säga att jag nog letar efter den perfekta partnern för den långa färden och har inte hittat den ännu.

Nu till min fråga :) Jag har aldrig kört eller ännu mindre ägt en bil med V12. Men som ni kansk förstår så har jag lite begränsad ekonomi. Lixom kosta jag på mig en bil för 100,000 så har jag inte råd att kasta pengar på bilen på tråkiga överaskningar. Händig är man så verkstaden slipper man men som privat person så har man sinna begränsningar för vad man kan göra.

Så om man ska köpa en säker bil med en V12 är då BMW det självklara valet eller finns det något tryggare köp där ute? Har hört lite i gammla motorprogram att de tycker att V12 i BMW är lite smaklösa för att vara 12cyl. Sen är ju en V12 rätt exklusiv motorkonfigration som inte från början var menat för en dödlig köpare som mig.

Kom hälst med neutrala synpunkter och rekomendationer :)
st
768
stooges
Mercedes W204
Porsche 996
Minns bara första gången körde en v12:a iofs en jaguar men vilken upplevelse!!!!!
Otroligt skön maskin:))
Lycka till.

Bmw 750,850 har V12a,men efter att själv ha forskat och även provkört en 850 tidigare så är mitt tips en fet plånbok samt tålamod och ett tekniskt kunnande ;)

Tror utan att ha belägg för detta jag nu skriver att ägare till iaf 850 modellen älskar sina objekt långt mera än plånboken :)
Ro
285
Roadwraith
BMW 740iA 95
Stooges: Ja jaguar är en annan bil med V12 som jag har funderat på också. På något sätt känns det som det är mer själ i deras motorer än vad det är i en BMW. Sen andra sidan av myntet är Jaguar Engelsk och något säger till mig att alltid ha en 5liters oljekanna i skuffen då hehe.

Alex84: jo det är precis vad jag hör i mitt bakhuvud. Och undra om en 750 850 skulle kunna charma mig så pass. Mekansikt sätt är jag inte så rädd för dessa bilarna. Har dock ett minne av att de har två databoxar som styr var cylinderrad och de kan tappa kontakten med varandra och det kan sluta i en kostand som är mer än bilen.

Sen är ju en 750 o 850 fyllda med hur mycket hitech grejer som helst som måste funka också.

Med liter tur kanske man skulle sikta på en riktigt billig 750 och testa leva med den ett tag och se om det är något.
Visa användare
276
pmkarlss
635 CSiA -86
VW Caravelle TDI 4-motion -06
VW Polo -04

BMWCS #6947
Det kan ju vara trevligt med en 12:a, men en fet plånbok hjälper dig mycket på vägen. 12:an byggdes inte för att spara pengar. Ditt billigaste alternativ kan vara att scanna begmarknaden efter 750's av olika generationer och köpa något rostfritt och felfritt exemplar som ej är vinterkörd och ägd av en entusiast. De är inte dyra och har du tur klarar du dig igenom ägandet. Har du otur så drabbas du av ngt som kostar med att fixa än bilen. Fundera hur mkt du är beredd att riska och leta upp den bästa bilen som inte är dyrare än så. Lycka till.

Mvh,

Per-Magnus
Visa användare
277
agw
BMW X6 40d
BMW X1

Kom förbi Onsala eller GBG så bjuder jag gärna på upplevelsen. Resultatet av den får du hantera själv.
/AGW
Mi
2.004
Mixtus
E60 530i 2004
V12 är magiskt. Jag skulle nog ha satsat på en 750 snarare än en 850 om du bara vill "prova på". Med lite tålamod går det att hitta bra exemplar till reapris och då har du även en buffert om något skulle hända.

Länk

Mer bilder på deras hemsida.

Länk

Bjud 50.000 och åk som en kung! Rätt växellåda och rätt motor. Rätt servad är 12:an det minsta problemet.
94
2.123
944_Driver
BMW 750iL -95
Skoda Superb -11
996 C4S -03
Går du på en E38 så slipper du ju mycket att det som kan spöka på en E32 iom att den nyare V12:an i E38 inte har lika knepigt styrsystem som på E32 där det är mer eller mindre två motorer som måste jobba ihop via en tredje databox som även styr gasspjällen.

//Magnus

Ro
285
Roadwraith
BMW 740iA 95
Ja E38 är den bilen jag isf skulle köpa när jag har tänkt igenom det hela. Den tillhör den generation jag tycker om bmw som mest.

AGW: hade det varit sommar och sol hade jag hoppat upp på min motorcykel direkt och råkat hat vägarna förbi :)
Visa användare
277
agw
BMW X6 40d
BMW X1

Jag kör året runt, erbjudandet kvarstår men det är ju inte riktigt samma sak på dubbdäck.
/AGW
Ro
285
Roadwraith
BMW 740iA 95
Hur är bensinförbrukningen på BMW 750 E38? Ställer frågan i ren nyfikenhet. spelar inte så stor roll på en sådan bil såvidare den inte är långt över 2 liter.

står att förbrukningen ska ligga på ca 1,4l milen men stämmer det? kan ju bara säga att jag blev riktigt positivt överraskad på min 523i när jag sällan ligger över 0,8 blandad körning med 65% landsväg. och förra sommaren när jag var i danmark och luffade rund 130/140km på motorvägen i 60 så när jag fulltankade höl jag på att tappa hakan när miniräknaren påstod att den hade tagit 0,76l milen.

Hade blivit djupt imponerad om motorn var så pass välbyggd att man hade kunnat köra den på litern. kör rätt lugnt men oftast hastighetsbegränsingen +10km/h
Ga
487
Galant turbo
750iAL TT IC -88
M5 -01

Min 750 -96 drog enligt färddatorn runt 0,85 på lugn körning längre sträckor med en snittfart på runt 90km/h. Inspirerad körning drog den runt 1,5 till 2. Pendlande till och från jobbet 2 mil enkel resa med snittfart 50km/h 1,25l/mil. En tur Sundsvall-Gävle körde jag på 0,78, men då var det ecodriving på hög nivå och så ska inte en sån här bil köras. :-)

Siffrorna är enligt färddatorn och säkert lite optimistiska men verkade stämma rätt bra.

Tidigare 750 med m70 motorn drar helt klart mer.

Min nuvarande m5 2001 drar mer än e38an, i alla lägen. Inte så konstigt kanske, men det är ändå manuell 6-växlad och en lättare bil.

*När nyfikenheten överträffar förståndet*
Jag hade en 750 E38 i två år och kan rekommendera en sån om man är sugen på en V12:a. 1 l/mil om man låg i 110-140 på motorväg/landsväg. Det var svårt att märka någon skillnad i förbrukning om man låg i det intervallet så oftast låg jag och körde runt 120-130 km/h med min vill jag minnas.

Med 65% landsväg och 35% stadstrafik drar den runt 1.3-1.5 l/mil.
I min blandade körning drog den mellan 1.5-2 l/mil, den högre siffran var enbart körning i stadstrafik med mycket kallstarter och korta sträckor. En sån körprofil drar upp förbrukningen en hel del.

I övrigt var min i stort sett felfri, hade inga problem med vare sig motor eller transmission överhuvudtaget. Dock måste man kolla upp och dra fast oljepumpens bultar omgående om det inte är gjort, i min var det två bultar som låg i tråget och två som satt löst.
Aha Galant turbo hann före med sitt inlägg men våra siffror verkar överrenstämma ganska bra, fast någon ecokörning med förbrukning neråt 0.78 det lyckades jag aldrig uppnå. Felet låg nog i för tung gasfot :)
Ro
285
Roadwraith
BMW 740iA 95
Nä nu blev jag riktigt sugen :)

Men allt det andra då? En 750 är ju en rätt välutrustad maskin och kan tänka mig att byta stötdämpare runt om bara är en dyr historia.

När ni drar åt eller sätter tillbaka oljepump skruvarna. funka det inte med att andvända locktigt eller liknande? Kan inte med mit liv förstå varför inte BMW har fixat detta felet när det har funnits så länge???
Ga
487
Galant turbo
750iAL TT IC -88
M5 -01

Stötdämparna är bara dyra om de är av den aktiva elektroniska typen, jag hade konventionella och bytte dom fram. Gick på runt 1600:- styck tror jag, från Motor Nord.

Det lustiga var att min "rekordlåga" förbrukning uppmättes när jag skulle möta upp den nya ägaren till bilen, jag kan säga att han hade inte hjärta att pruta på det överenskomna priset, var lyrisk över vilken bil det var för dessa pengar. Jag visade så klart färddatorns siffror :-) Men påpekade också att det var extremt ovanligt.

Så är det lite med e38 750, man kan nog inte hitta mera lyx och kvalitetskänsla för pengarna. Ett välskött exemplar kostar inte skjortan att äga heller. De vanligaste slitagedelarna är inte så dyra, man bör jämföra reservdelspriser på BMW, Motor Nord och Schmiedmann t. ex.

Vill man åka v12, och det vill man, så är e38 enligt mej det totalt överlägset mest prisvärda. Men var inte för snabb, kolla och jämför, dom här bilarna börjar bli så billiga nu att det finns en del lik ute på marknaden. Dom är lite svåra att sälja, men desto lättare att köpa!

När det gäller oljepumpsskruvarna så sitter dom bra om dom dras med rätt moment, det var just momentdragningen som gick fel. Men jag har ett vagt minne av att det är loctite applicerat på skruvarna om man köper nya via BMW. Kan minnas fel där, det är så på banjoskruvarna till kamaxelsmörjningen som hade problem på vissa BMW iaf.

Ga
487
Galant turbo
750iAL TT IC -88
M5 -01

Drar man tillbaka samma skruvar så sitter dom nog ändå om man drar dom rätt, men man sover kanske lite bättre om natten med loctite på dom:-)
(saknar fortfarande en edit-knapp...)

Kan omöjligt tänka mig en bättre och mer prisvärd bil än en E38 750medM73. Fast en varning är på plats, har du en gång vant dig ,finns det inga andra alternativ. Vad gäller bränsleförbrukning så behöver du inte ligga sömnlös. på er 300 milatripp till München tor ifjol var faktisk förbr. 094 l/ mil, men ständig fullgaskörning kan få upp siffrorna betänkligt. Har testet på min bil från -95 där TV var lika imponerade av den låga förbrukn. Skulle dock undvika E32or med M70./En klass för sig ( dig)
Ro
285
Roadwraith
BMW 740iA 95
Jag ska kolla över mina resurser nu och så titta över ett tänkbart exemplar.

Igår när jag tittade på blocket efter 750 råkade jag hitta två stycken E34 M5.
De ligger ju i samma prisklass och är ju utan tvekan blivande klassiker. Men har de något att komma med mot en E38 v12? Det är en äldre bil men ack så vacker ingenjörskonst

Trodde alla 750 hade kostats på de dyra stötdämparna. Är det någon annan utrustning man bör undvika pga sin dyra reperations kostnad. Är mest ute efter att mysa med den motorn under huven
Mi
2.004
Mixtus
E60 530i 2004
Som att jämföra äpplen och päron. Två helt olika bilar.
Här har du en för en rimlig summa pengar, kanske även finns utrymme för en liten prutmån om man skippar dom där gräsliga 20" fälgarna.

Länk

Om du kan leva med färgen på bil och skinn så kanske den här kan vara något.

Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.