AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
45.051

Utrustning F10 - Hur har ni utrustat era bilar?

Sida 6 av 7
ol
790
ollen
MB E300 cab -20
Larm var vanligare förr. Nu är ju startspärr ändå standard. Jag skulle skippa larmet.
jh
1.252
jhellstrom
BMW 520D Touring 2012
Försäkringsbolagen ger i vissa fall sämre ersättning vid stöld om det inte finns larm. Själv åker jag alltid runt med en dyr dator. Det har hänt flera kollegor i sthlm att de fått datorer stulna på ex lunchen fast de varit dolda.

Å andra sidan âr det gott att helt slippa falkslarm, man kan lämna barn och hundar etc i bilen utan att behöva komma ihåg att avaktivera rörelsesensorn etc.
Många företag kräver larm vid tjänstebilsköp.
Buspelle
Visst är det startspärren som sakligt står för det väsentliga skyddet, men kvarstår faktum att larm fortfarande har en avskräckande effekt. Det blir lite krångligare och/eller stökigare att stjäla eller göra inbrott i en bil med larm. Dessutom är det där med falsklarm inget som är något problem med BMWs moderna larmanläggningar, de funkar utomordentligt är min erfarenhet.
Go
1.567
Gorban
V90 D5 AWD Inscription -17
F20 118d M Shadow -18
I princip alla E60/E61:or av de senare årsmodellerna har larm då det ingick i Advantagepaketet. För F10/F11 ingår det inte i något paket så jag tror att majoriteten av bilarna säljs utan larm nu.

Angående falsklarm så har nästan jag aldrig varit med om det. Kraftig vind och hagel möjligtvis. Och så när jag hissade upp bilen med domkraft på ena sidan för att byta däck och hade glömt att stänga av larmet. Fast det kan man knappast kalla falsklarm.
jh
1.252
jhellstrom
BMW 520D Touring 2012
Jag var ute och testade 525D en sväng. Vilket gott ljud. Enbart lite dieselsmatter på högre varv.
Särskilt snål tycktes den inte vara. Jämn motorväg i 123 gav 0,77L/mil.
I 143km/h drog den 0,87L/mil.

Jag hann bara testa några kilometer på rak motorväg.
Jo det är ett gott "hummade" ljud ur 525D.

Jag har andra förbrukningserfarenheter än de du uppger. Tycker det låter högt det du säger!
Låter som en väldigt hög förbrukning. Min 535dT F11 ligger på 0,87 och då är det en hel del stadskörning där, säkert minst 50/50. Landsväg ligger den klart under 0,7 i jämn fart med farthållaren 90-120.

/Anders
Ne
362
Newman
I4 eDrive40 -24
I3S -19
Z4 35i -09
Tycker också det låter högt, jag ligger på ca 0.65 blandad körning med min 525dA.
ja
406
janih
E 220 D Sedan (W213) -16
Snittar 0,68 blandat med min 525d efter ca. 2600mil, då kör jag oftast +20 på motorväg samt lika ofta automatlådan i "sportläge"

Inte så snålt kanske, men en bra bit under de siffror "jhellström" fick vid provkörning.
Bi
133
Bimmerfrei
BMW 528i F10
Snart 330dA Touring -12
För att återgå till larmet så kan jag bara flika in att jag sket i larm. Ville kanske egentligen ha det men jag tycker det är så förbannat snålt av BMW att inte inkludera en sådan självklarhet, så jag kunde bara inte betala för det. Tycker precis likadant om en hel rad andra "tillbehör" som jag anser borde vara standard. Exempelvis infällbara, automatiskt avbländande speglar, velourmattor...
Visa användare
298
Martin_M
525dA M -11
530iA -01
Jag hoppar också över larmet även om Hellström har en bra poäng gällande inbrottstjuvar.

Tycker också att det är snålt utav BMW att inte ha larm som standard.
Likaså tycker jag det borde vara standardmässig utrustning med en del andra alternativ så som fällbara ryggstöd t.ex.
jh
1.252
jhellstrom
BMW 520D Touring 2012
Priset togs väl när det inte var standard med acc på e60. Jag åkte i en 535D utan Acc i tyskland för några år sen.
Hej,

Anser ni det värt att montera en extra ljusramp i fronten och installera typ tre stycken mega Hella extraljus på en F10/F11?

Mvh
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Kommer väl se ut som skit... om du ursäktar. =)

Var kör du för att uppleva det behovet av extraljus?

Jag kanske kan hålla med om det, men faktumet att när det är mörkt under åtminstone vinterhalvåret så kanske originalljuset känns begränsat, och att man vill ha mer ljus, det tycker jag från Bmw 5 serie E60 på natten iallafall.
Jag är student och har erfarenhet av min familjs Bmw E60 2006. Jag tycker det inte vore fel med mer ljus om natten, speciellt nu är det är vinter. Därför jag undrar om det behövs extraljus på en F10 eller F11 eller inte, om man nu enbart skulle se till dess funktion, till exempel när man kör på E4an och det är mörkt ute :)

Mvh

Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Jag själv äger ingen egen bil utan kör lite varierande fordon som jag hyr eller lånar. För den körning du beskriver, E4 och dylikt tycker jag de flesta moderna bilar erbjuder en fullt tillfredställande ljusbild. Sitter man i en liten Peugot från 1992 kan man dock önska lite extraljus. Men med xenon så tycker jag det räcker långt.

Har aldrig riktigt förstått det där med extraljus, jag kör i alla fall aldrig på platser så jag upplevt det behovet.

jhellstrom
BMW 520D Touring 2012
Jag upplever ljuset är klart bättre i F11 än i XC70II med Xenon.
St
1.200
Stilren
BMW 320dAX M-sport F34 -16

Och F10/F11 har bättre än E60/E61 också. Ta adaptiva strålkastare också, kan vara väldigt hjälpsamt under mörkret!
Go
1.567
Gorban
V90 D5 AWD Inscription -17
F20 118d M Shadow -18
Jag kör nästan bara på upplysta vägar och på motorvägen med mycket trafik så helljuset används nästan inte alls. Om man kör mycket på små landsvägar i skogen med risk för vilt så kan jag förstå behovet av extraljus.
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
När jag kör på småvägar i skogen så möter jag sällan, nästan aldrig, någon och då anpassar sig ögonen till ljuset. Jag tycker det är mycket bättre sikt under sånna förhållanden än på landsvägen med ständiga möten.

Är du redan användare? Logga in i menyn.