AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
45.047

Utrustning F10 - Hur har ni utrustat era bilar?

Sida 1 av 7
Visa användare
298
Martin_M
525dA M -11
530iA -01
Tänkte beställa en 520d Sedan,
Hur frestad jag än är av större motor så måste jag tyvärr lägga band på mig.

Jag har nu valt följande utöver standard:
Comfortpaket
M-Paket
M-Bakspoiler
Tonade rutor

Elektriskt utfällbart drag
USB-Ingång
Hifi-Stereo

Hade ni lagt till/tagit bort något?
Berätta gärna hur ni valt och om ni är nöjda.
Visa användare
298
Martin_M
525dA M -11
530iA -01
Bild samt utrustningslista
Länk
Manuell eller automat? Skulle lagt pengar på sportautomaten. Sen kan jag bara ösa beröm över komfortstolarna, de är helt ljuvliga och värt varenda spänn tycker jag. Helljusassistans och adaptiva kurvljus uppskattar jag nu i den mörka årstiden. Sen Bluetooth (som ju eg borde vara standard anser jag) och uppgradering av stereon. Skinnklädsel. Vilken färg väljer du på bilen?

/Anders
Visa användare
298
Martin_M
525dA M -11
530iA -01
Länken ovan är en bild från BMWs konfigurationssida.

Manuell låda(inte helt hundra på ännu dock)
Jag valde Svart II, med svart läder samt de hexagonmönstrade alu-listerna.

Bluetooth är väl bara för telefonen?
Jag använder ett separat headset till mobilen, blir bättre ljud(tror jag).

Eller kan man få ljudlänk via bluetoothen på BMW?
tycker du har valt de vitalaste delarna, sen är det övriga en smaksak, dvs färg eller manuell/automat. Solid svart är en väldigt känslig färg, vitt är enligt mig en bättre färg men förstås helt motsatt kulör. Automat tycker jag är att föredra på en dieselbil men har förstått av dem som kör manuella 520d F10/11 att det verkar funka helt okay nu, har tydligen blivit bättre med åren. Bluetoothen är framförallt för telefonen ja. Många vill ju ha det den dagen du byter också, men håller med om att tillägget är blodigt. Själv uppskattar jag det väldigt mycket i kombinationen med Iphone. Det är väl mera färgvalet och låda du borde lägga tiden på. Fundera en vända till på framförallt solid svart tycker jag, snyggt men väldigt känsligt. Om jag ville ha svart så skulle jag ta tillägget på Carbonsvart metallic i kombination med M-paket, den är nog snyggaste BMW-färgen.

/Anders
Visa användare
298
Martin_M
525dA M -11
530iA -01
Jag hade en Carbonsvart M5 E39 tidigare, gillade inte alls den kulören :P
Som sagt smaksak. Även haft en Alpinvit 328 för ett par år sedan, var helt såld då men...
Jag tycker det känns som om Alpinvit är en kulör som är inne ett tag för att sedan kännas lite vanligt/uttjatad ett tag framöver.

Jag vill välja Svart metallic, men det går inte att få på nätet i kombination med M-Paket, ska höra med dem imorgon om det.

Vad menar du med att solid svart är en känslig färg?
Att den lätt ser smutsig ut?
Svart solid har klarlack precis som metallic-lack enl den info jag har fått från BMW-ÅF, så den bör inte vara känsligare möjligtvis att eventuella repor syns mer då färgen inte skimmrar som metallic.Men den är överlägset snyggast om man vårdar den på rätt sätt.
Självklart skall Du ta svart. Vitt funkar på DC-9:or och möjligen Ford Transit. I övrigt helt fel!
Go
1.567
Gorban
V90 D5 AWD Inscription -17
F20 118d M Shadow -18
Sportstolen, som du får med M-paketet, är riktigt skön och bättre värde för pengarna än comfortstolen. Skinnklädsel är också ett måste för mig. Den nya 520d-motorn är riktigt fin så du behöver inte gråta över att du inte kan gå upp på en 6:a.

Så här ser min spec ut:

-F11 520d Touring
- Imperial blue
- Alu rails
- 18" 328-fälgar
- Sportautomat
- Sportstolar i svart skinn
- M-sportratt
- Variabla dämpare
- Comfort-paket
- HiFi Professional
- USB
- Automatiskt avbländande backspegel
- Dragkrok
Ke
711
Kenta
G31 520dAT -18
Om du ska välja automat så välj till sport för 2000:- extra.
Riktigt bra att kunna ändra karaktär och lätt att peta ner eller upp via paddlarna.

Nedan min BMW

F11 520d Touring
- Sophistogrå metalic
- Läder Dakota Oyster
- 18" 328-fälgar
- Individual Tonade Rutor
- Sportautomat
- Sportstolar
- Svankstöd
- Sportratt
- Stöldlarm med Fjärrkontroll
- Comfort-paket
- HiFi Professional
- Automatisk bakluckeöppning
- Rökarpaket
- Dragkrok infällbar
- Bagagerumsmatta med box
- 17" 236 med Nokian Hakka R rft
>Kenta och Gorban: Ser att ni också har HiFi Professional i era bilar. Är ni nöjda med basljudet? Jag tycker basen är väldigt dålig i Touringen. Det lät jättebra med samma system när jag hade F10 530d men i Touringen är ljudet sämre tycker jag. Verkar som avsaknad av "lådan" som det blir när man har bagageutrymmet i en Sedan. Hur upplever ni det?

/Anders
bm
363
bmwkungen
Mercedes E klass 2018

Personligen skulle jag välja en 523i stället för 520d. inte mycket som skiljer prismässigt.

Hämtar min 528i Touring M-sport i morgon. och har klurat om jag verkligen har valt rätt färg. Vit. Då jag de senast 2 bilarna har haft Carbonsvart tog jag denna gång en annan färg. Hur är en vit färg att sköta? Har bokat MR cap på Tisdag för konservering.
>BMWkungen: Tror du blir nöjd med vit, men bra du Mr Capar bilen, det gjorde jag med min innan leverans. Carbonsvart är som jag anser den snyggaste BMW färgen men också en av de absolut svåraste att sköta. Vad har du mera för spec på din bil? Vore kul att testa en bensinare av F10/11. Har inte gjort det ännu. Kan tänka mig 528-an går jättebra.

/Anders
Ke
711
Kenta
G31 520dAT -18
Med känsla: Jag håller med dig om att det saknas lite bas!
Jag hade mer bas i min E91 med Hifi.
Skulle tro att det genereras mer bas i en sedan pga mindre yta och som du säger avsaknaden av låda.
Jag har inte testat och ställa upp basen mer en två steg.
bm
363
bmwkungen
Mercedes E klass 2018

Med känsla:

Tog en titt på din vita och den ser otroligt bra ut. snygga fälgar samt bilen är riktigt snygg i vit.

Här är specen.

Comfortpaket
Oyster skinn (svart upptill)
M-sport paket
19tum M fälg
Ambientlight
Dragkrok
Hi fi högtalare
Stöldlarm med fjärrkontroll
Shadowline rails
ej modellbeteckning
extra 12volt
rökarpaket

Visa användare
298
Martin_M
525dA M -11
530iA -01
Jag har enbart testat sportautomaten i en 530d, där var jag nöjd.
Anledningen att jag inte valt sportautomat, 19" fälgar eller största ljudet är för att jag försöker snåla lite.

Det måste nog dessvärre bli rum för ambientlight, DSP ljudet samt en sportautomat i budgeten. Där är går en 35' kr varav 25' kr du aldrig ser igen (=

19" väntar jag lite med, är ändå vinter nu.
Go
1.567
Gorban
V90 D5 AWD Inscription -17
F20 118d M Shadow -18
Med känsla: Jag hade HiFi i min E61 och HiFi Professional i min F11 låter betydligt bättre. Mer rejäl bas. Subwoofrarna sitter under framstolarna så vad bagageutrymmet har med saken att göra vet jag inte.

Har fått på vinterhjulen idag. 225/55 17 Dunlop Sport rft. Känslan i ratten kändes nästan bättre med dem än med 18" sommarhjul.
Visa användare
298
Martin_M
525dA M -11
530iA -01
Det är större volym i en kombi, alltså en större mängd luft att sätta i rörelse.
Därför blir det mindre ljudtryck, sen finns det kanske andra akustiska förutsättningar som spelar roll.
Kan tänka mig att BMW utvecklat ljudet i sedanen då det var den karossen som kom först.
Ja skillnad är det i alla fall på samma ljudsystem i F10 och F11, det har jag erfarenhet av nu. Måste ju på något sätt bero på det som du skriver Martin.

/Anders
Re
52
Regensburg
520d G31 -18
428i cab -15
Framåt våren blir det F11-kombi för min del, sannolikt en 525d.
M-paketet fattar jag inte alls vitsen med. För de 53.000 kr får man hinkvis med vettigare utrustning.
Tar däremot Comfortpaketet som är hyfsat prisvärt.
Jag tänkte vänta in x-drive. Pris 25-30.000 kr kanske.
- automat-vxl
- skinnklädsel
- drag
- hifi, mellanvarianten
- tonade rutorna.
Sportstolar har jag i 330:n så det tar jag också.
Jag tar en metalliclack. Svart solid har jag haft, ett elände att hålla snyggt. Ser alltid mer eller mindre dammigt ut. Vit är för trist.

Möjligen några småsaker till om jag har råd. Kanske USB-port, larm och nåt mer.
Visa användare
298
Martin_M
525dA M -11
530iA -01
Vet inte vad M-Paketet kostade till E60.
Men till E46 kostade M-Paketet 26' kr om jag inte minns helt fel.
Då fick man ungefär samma utrustning som idag.
Så dyrare har det helt klart blivit, känns som BMW har kryddat sina extrautrustningspriser en del den senaste tiden.

Kan tycka att det är mycket pengar, men är det någon extrautrustning som håller andrahandsvärdet så är det just M-Paketet.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.