|
Sida 5 av 7
|
|
|---|---|
| jhellström: Kör man som jag, ca 5000 mil om året, så är förbrukningen av stor betydelse. Nu åker jag säkert, bekvämt och bränslesnålt! Kan inte bli bättre! :) | |
|
Att utrusta en bil blir lite som att gå och handla hungrig. Man kommer alltid ut med lite mer än vad man egentligen hade behövt... Någon som har provat både 520d samt 525d? |
|
| Har tyvärr inte haft möjlighet att läsa det där testet i AMS. Vad är det för förbrukningssiffror de listar? Vilken körcykel är det som genererar så pass höga förbrukningar? De är ju bra mycket högre än vad BMW listar och även högre än faktiskt förbrukning. Det hoppas jag i alla fall, då min E60 drar under 6 liter/10 km blandad körning och jag utgår från att F10 är minst lika snål... | |
|
Kvaliteten i testet visas i frasen "den nya karossfärgen Carbonsvart kan endast beställas i kombination med M-sportpaket..." Carbonsvart har väl mig veterligen funnits i snart tio år. Löjligt att jämföra bränsleförbrukning på F10/11 bilar med GT när det gäller ex. vis 535d, där GT är nästan 200kg tyngre än andra jämförbara bilar i "testet". /Anders |
|
|
Martin_M Jag började med att provköra 520d automat. Finfin bil med härlig komfort. Jag tyckte dock motorn lät lite tunn och knattrig vid gaspådrag. Man saknade den där svårdefinierade maffiga känslan i ryggslutet som en stark dieselsexa ger. Därefter provkördes en 525 automat. Nu föll bitarna på plats. Det saknade vridet och råstyrkan infann sig. Frågan är dock om skillnaden är värd 45.000 kr extra. För min egen del är den det. Det ska också sägas att både 520 och 525 upplevdes som betydligt sävligare än min 330 med 245-hästarsdieseln. Finare lyxbilskomfort naturligtvis men utan 330:s raketkaraktär. 530d och 535d är för dyra för mig så jag får stå ut med den lite tröttare prestandan i 525. Jag ska också prova 528i när min handlare får in en sådan inom kort. Vi får se om den överträffar 520/525. Eftersom jag emellanåt drar tungt släp och dessutom tänkte vänta in 4-hjulsdriften så tror jag dock att en diesel passar mig bättre. Men 528i ska också få en chans. |
|
| Diesel eller bensin? Ja vill man åka hyfsat raskt utan att varva motorn välj diesel:) | |
|
Min BMW-handlare meddelade idag att X-drive kommer att börja tillverkas under marsproduktionen. De modeller som då är aktuella är 530d och 535i. Tyvärr inte 525d som jag hoppades på. Däremot påstod han att det inom kort kommer att introduceras en 525 bensin. Samma 3-litersmotor som vanligt men på ca 230-235 hk. Den kommer också kunna beställas med X-drive. Priset på X-drive blir 26.000 kr. |
|
| X-drive tillverkas redan men jag vet inte exakt vilka modeller. Har sett flera kunder på olika utländska forum som redan fått sina bilar. | |
| Jag var och testade en 520D Touring manuell idag. Helt klart ok prestanda. Passar bra mycket bättre med manuell än e60 gjorde. | |
| Verkar bara vara 550i som finns med xdrive i Sverige och Tyskland. USA har även 535ix. | |
| Har f11 redan faceliftats invändigt? På provkörningsbilen igår fanns avstängningen för antispinn vid startknappen. På samtliga lagerbilar fanns den bredvid vâxelspaken istället. Såg dessvärre ut mer som en efterkonstruktion. | |
| Det var inte knappen för inaktivering av start/stopp funktionen du såg?Den sitter vid startknappen på 520D man. | |
| teres: Huh, ja, det är ju inte orimligt. Men är det inte samma på ex 523 ex? | |
| 523i har inte start/stopp. 520d är enda motoralt. med start/stopp just nu. | |
|
Jag blev klar med mina val idag. Blev så här: BMW 520dA Sedan Svart II Sportautomat Dragkrok Komfortpaket M-Paket M-Vinge på baklucka 19" M-Fälgar Svart läder Ambientlight Hexagonmönstrade alupaneler Tonade rutor Emblemlös(tog ju snikmodellen [: ) Hifi DSP Professional USB Iphone-/Ipodanslutning Bluetooth Leverans tidigast i slutet av Januari. Kommer bli en lång jul :) |
|
|
Martin: Behöver du fälla baksätena kanske bagagerumspkt är bra. Larm? Bränslevärmare? |
|
|
Fällbara baksäten ingår i komfortpaketet. Ingår det ngt annat i bagagerumspaketet, typ lastsäkringsöglor eller dyl? Kan ändra fram tills det att bilen går i produktion om någon månad. Jag har en liten teori om stöldlarm. Jag är av uppfattningen att ingen tjuv kan se skillnaden på en BMW 2011 hurvida den har larm eller inte. Den blinkande röda dioden sitter väl där ändå? Eller så är det den snåla sidan av mig som talar :P |
|
|
Martin: ok, har inte full koll på sedanen. Om inte annat är det väl gott att höra om nån bryter sig in i bilen. Här i krokarna bryter sig folk in i bilar oavsett larm och om de ser något synligt av värde. Med larm kan de inte jobba ostört. |
|
|
Martin: Du har ingen varningslampa för larm på bilen om du inte har larm monterat. Det enda du har är ett klistermärke på rutan med BMWs logo för BMW larm. Jag har inte larm på min bil, säljaren avrådde då han ansåg annan utrustning var mera värd. Hade det inte på min F10 heller. Iofs är det ju skönt att ha ett larm som jhellstrom skriver, men jag valde det inte. Men det beror nog på var man bor och brukar parkera hur man väljer där. /Anders |
|
|
Det är en berättigad fråga. Vad har man för nytta av ett larm egentligen? Minskar det bilens värde, blir bilen kanske svårsåld. Jag funderar också på att inte välja larm. För 5.500 kr finns det roligare tillbehör. //Stefan Mina bilar:Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.