|
Sida 3 av 7
|
|
|---|---|
|
Okej, i mitt tycke är M5an och 535d två hyfsat liknande bilar som det skulle vara svårt att välja mellan. M5:an med sin motor och charm eller F11 som är en modernare bil och inte heller har någon dålig kraftkälla. Hade man haft säg en 535d och kanske en Z4 35is så är det ju lättare att välja bil beroende på ärende, väder och antal personer som ska åka med. Men med de två du har nu är det väl svårt val varje morgon? (eller iaf innan snön kom då du kunde köra dem.) __________ Mvh Grelle |
|
|
>Helmsman: Jag håller med dig och hade nog också beställt en 535xdT om det funnits någon. Det sägs att den kanske kommer från Marsproduktion, men vet inte om det stämmer. Men det skulle nog vara en tämligen optimal bil! >Grelle: M5-an köpte jag för en vecka sen. Den står ännu i Sydtyskland hos BMW-handlaren och väntar på nästa veckas transport upp till Sverige. Borde få upp den runt den 24/11. Har inte tänkt att använda den vintertid, även om jag i veckan köpte en omgång vinterhjul till den, då jag ändå antagligen måste kunna flytta på den och även måste kunna köra den för registreringsbesiktning och den kanske man måste göra på annan ort pga väntetiderna hos Bilprovningen. Tänkte ha M5-an istället för 335-an som "helgbil". Den var dessutom lite "unik" så därför passade jag på att köpa just den, annars hade jag säkert kunnat vänta med att köpa till i vår då säkert M5-orna är lite billigare och kanske även flera till salu när den nya M5F10 börjar närma sig, men ville ändå ha just denna bilen. Fick dessutom ett års garanti på den då det är en BMW Premium Selection. /Anders |
|
|
Blåtand, dragkrok, bagagerumsnät, taklucka samt sportstolar med helläder. I princip de enda utrustningsalterntiven som verkligen behövs. Nav om du vill lyxa till det. Om du parkerar ute välj till rattvärmare. Är inte motorvärmare (dieseldriven) std på BMW-bilar? |
|
|
När vi nu diskuterar de olika motoralternativen i F1X så kan jag nämna att det var en intressant test av samtliga motoralternativ i tyska ams härförleden. De motorer man ansåg mest rekommendabla totalt sett var 520d och 528i. Lite kul att läsa prestandamätningarna: 0-100 km/h 523i 8,4 sek 528i 7,0 sek 535i 6,1 sek 550i GT 5,7 sek 520d 8,3 sek (man) 525d 7,1 sek 530d 6,7 sek 535d 6,1 sek (GT) 100-180 km/h 523i 19,4 sek 528i 13,4 sek 535i 12,6 sek 550i GT 9,4 sek 520d 23,2 sek (man) 525d 18,2 sek 530d 14,8 sek 535d GT 13,1 sek Själv gillar jag 528:an väldigt mycket. Visst, man får varva en del, men är inte det BMW-spirit så säg? I övrigt har jag svårt att förstå rädslan för Svart II. Har haft två sådana (och två svart met) sedan 2003 och inte haft några problem med dessa. Tycker att 2007 års modefärg vit är mycket jobbigare att hålla ren.... Mvh Arese |
|
|
Går man in på BMW:s tyska bygg-din-bil-sidor på nätet så inser man att BMW i Sverige tar märkbart mer betalt för extrautrustningen. Några exempel (kurs 9,5 eur/sek): Skinn S: 21.000:- Skinn T: 19.095:- Metallic S: 11.400:- Metallic T: 9.310:- USB-port S: 3.200:- USB-port T: 2.850:- Sportstolar S: 6.300:- Sportstolar T: 5.510:- Larm S: 5.000:- Larm T: 4.560:- Aut Sportvxl S: 23.000:- Aut Sportvxl T: 22.325:- Panorama-taklucka S: 18.100:- Panorama-taklucka T: 15.675:- Krok S: 12.500:- Krok T: 11.210:- Så där ser det ut över hela linjen. Det blir ju stor skillnad när man kryssar i utrustning för 100-150.000 kr. Jag har dessutom räknat på en lite för hög kurs. |
|
|
Regensburg: Då ska du se de engelska priserna. Mycket mer som std ex skinn och klart lägre priser. Hade vi inte behövt betala moms på nya bilar hade det blivit en engelskimport av en ny vänsterstyrd F11. |
|
| En del av prisdiffen Sverige - Tyskland förklaras av skillnad i moms. Vet inte på rak arm vad momssatsen i tyskland är man jag vill minnas att det är 15-20%. | |
|
Här är spec på min F11 (hämtad 1 november). - 520d Touring - Sophistogrå metallic - Läder Dakota Oyster - Comfortpaket - Elektronisk dämparkontroll (EDC) - Sportautomat med paddlar - Sportläderratt - Dragkrok - 18-tumsfälg 328 - Nokian Hakka 7 på 17-tums alufälg Bruttopris 500'. |
|
|
Beamer Guy: tysk moms 19%, så du har rätt i att det påverkar en del. // Erik |
|
|
Skillnaden i utrustningspriser är ett resultat av BMW Sveries förhandlingar med med BMW i Tyskland. Svenskarna ville ha låga grundpriser, framför allt på 520d, för att vara attraktiva på tjänstebilsmarknaden. Sedan tar man igen det på att sälja utrustning. Jhellstrom: Det är förmodligen lönsamt för svenskar att importera ny bil från UK då svenska kronan är stark nu och pundet har dalat. Läste på bimmerpost om en belgare som beställde en vänsterstyrd F10 i UK och tog hem den med en rejäl rabatt. |
|
|
Gorban: Läste samma sak. Gick tydligen att få den vänsterstyrd med. Frågan är vad prisskillnaden blir, dra engelsk moms och lägga på svensk. Sen är det väl inte fri service i uk eller tyskland men det lär väl inte vara värt så mycket egentligen. |
|
mkk230 |
Varför ska man välja automat med paddlar till en 520d? Jag själv var nära oxå ta de alternativet men jag har bara en 520 som är slö men hade jag köpt minst en 530 som är mycket snabbare så kunde jag har tänkt mig det. |
|
Mkk230: jag har valt till sport och det gör att du kan utnyttja 520d motorn där den ger som mest effekt manuellt om du vill. Är nog viktigare att ha denna möjlighet på en bil som inte har vridmoment som stridsvagn. Och det fungerar toppen bra och är ganska kul att paddla! Att man sedan kan ändra karaktär är ett stort plus till. |
|
|
Håller med Kenta om att paddlarna är minst lika viktiga till en 520d. Man vill inte alltid göra kick down bara för att dra om någon lite lätt. Då är det perfekt att bara gå ner en eller två växlar med paddeln. När jag kör ut på motorvägen där hemma så är det uppförsbacke första biten. Jag lägger mig ofta i ytterfilen direkt och kör om långsammare bilar. Härom dagen tyckte jag då att lådan låg en växel för högt. Bara att vippa till vänster paddel en gång så gick bilen som jag ville. Var nyss ute och provkörde bilen på riktigt kurvig och smal väg. Där blir det bara krångligt att paddla. Lådan i sportläget gör ett helt perfekt jobb ändå. |
|
mkk230 |
Visst jag kan hålla med er men varför inte köpa en storlek större. Jag köpte en 520d mest pga att den drar så lite. |
|
Prisökningen på en större motor är större än tillägget för paddlar... __________ Mvh Grelle |
|
|
Nybilspriserna i Tyskland på 5-serien är väsentligt högre som Gorban ovan informerade om. Då får man ta med gott humör att utrustningen kostar lite mer i Sverige. Exempel touring: 520d Tysk: 408.500 520d Svensk: 368.000 528 Tysk: 458.500 528 Svensk: 411.000 530d Tysk: 495.000 530d Svensk: 455.000 535d Tysk: 563.500 535d Svensk: 518.000 |
|
| 2000 spänn för paddlarna är inte mycket att bråka om. Bilen kostar ju minst en halv miljon ändå. En typisk utrustningsdetalj som folk kan efterfråga på begagnatmarknaden. Jag kommer sannolikt aldrig växla med paddlar men jag kryssar utan att tveka för sportautomaten för 2 ynka papp extra. | |
|
Totalt sett blir dock nog en "svensk" BMW dyrare i inköp inkl. extrautrustningen, om den inte är helt basic. /Anders |
|
| Med en "förarens bil" som BMW får man väl vara tacksam att BMW Sverige prioriterat bra priser på motorer före utrustning. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.