|
Sida 2 av 7
|
|
|---|---|
|
För min del blev det en 528:a med följande prylar. Kom från en 335d och var trött på dieselkaraktären. Ångrar idag att jag bytte till en trött bensinare och inte väntade och tog en 535d med aktiv styrning. Har bittert lärt mig att prioritera motorn och skita i alla prylar. Läder, aktiv styrning och nav plus en fet motor hade "räckt" alldeles utmärkt. Alpinvit Elektronisk Dämparkontroll Sportläderratt LM Fälg V-eker 328 18" Automatisk sportväxellåda med Steptronic Ej Modellbeteckning Skidsäck Fällbara ryggstöd Sportstolar Stolsvärme bak Park Distance Control (PDC) Bak och fram Xenonljus Klimatautomatik Navigationssystem Professional HiFi Högtalarsystystem |
|
| Bimmerfrei> Så du tycker 528i är trött? Den ser ju pigg ut på papperet men det kanske inte stämmer (har aldrig kört någon). Jämfört med 525d eller 530d då? | |
|
Trött är kanske en överdrift. Däremot så måste man lägga i sport eller sport+-läget för att den ska vakna till liv. Och med sport menar jag när lådan drar längre på växlarna och gasresponsen blir mer som på en BMW än en Scania. Personligen jämför jag mest med känslan i 335d. Där fanns kraft hela tiden, oavsett varv. Var fullständigt meningslöst att peta i sportläget på den bilen. Man åkte ändå i från det mesta. Det jag saknar mest är just den ständigt tillgängliga kraften och känslan när man accar från typ 100 och uppåt. 525d eller 530d har jag inte kört så de kan jag inte uttala mig om. Skulle dock gissa att 530d är en helt okej upplevelse. Problemet är nog att nya femman är så välbyggd, tyst och kapabel att den behöver en FET motor för att komma till sin rätt. Som glidare är 528 fenomenal. Motorn låter visserligen rätt trist på tomgång men när man väl rullat iväg så är komforten kunglig. |
|
mkk230 |
Min beställning blev lite klen jämfört med andra F10/11. Det är ändå nog bra för kärringen som kör bilen mest nuförtiden haha. 520d automat havanna metallic comfort pkt sportratt usb ans skinn |
| Bimmerfrei> Ok, tack för svar. 528i kanske passar bättre som manuell då, så man kan varva den mer som man vill. | |
| Bimmerfrei: Skall snart beställa (när x-drive kommer). Tänker ta stora nav. Har bara sett den när jag provkörde och hade då inte tid att kolla den ordentligt. Skärmen är ju suverän och att man köra split screen är kalas, men hur är den som nav? Kan Du kort säga vad Du tycker om den? | |
|
Tycker att stora naven fungerar bra. Enda större problemet är att vägledningsrösten tycks komma från en separat högtalare av usel kvalitet. Annars känns den rappare än DVD-versionen som alltid skulle tänka i en evighet. En annan stor fördel är just splitscreenen som visar hur skyltarna ser ut som man snart kommer att köra förbi. Känns dessutom rätt flashigt med en så fet skärm i bilen. Ett ytterligare plus är att man numera kan lägga in waypoints om man till exempel ska åka via en destination innan man når sitt mål. Sammanfattningsvis. Stora naven - inte värd pengarna men värd att ha! |
|
| Nisso> Ligger nog en del i det. Kan tänka mig att den är bra mycket sportigare med manuell. | |
|
Tjena, Kör ingen F10 men har en E90 med samma navisystem. Skrev precis i X3-tråden vad jag tycker om det, men jag kan ta det en gång till i denna tråden, fast mer kortfattat. Jag tycker att systemet fungerar riktigt bra! Snabbt, bra integrerat med smidig kontroll, bra förklaringar och möjligheten till split screen gör att man får en stor och bra kartbild men har ändå möjlighet att ha pilar bredvid om man kör i stan. Eller två kartor med olika zoom för att få mer överblick över var man är. Integrationen med TMC och blåtand är dessutom grym, dock har vi inte blåtand i vår bil vilket är lite synd. Det finns gott om POIs och vi har alltid hittat trevliga hotell och restauranger i Europa när vi har tagit hjälp av navin. Däremot tror jag att lösa navis har ännu fler POIs, och bättre möjlighet att lägga till egna. Dessutom gillar jag att man får med hårddisk med möjlighet att lägga in musik och annat. Det fungerar som man förväntar sig, väldigt trevligt. Sen har ju F10 ytterligare lite större skärm än i vår E90 vilket säkert gör det ytterligare lite trevligare. :) Enda gångerna jag blivit irriterad på systemet har det varit kartorna som har varit fel, det är ett bra betyg tycker jag. Kartorna går ju att uppdatera.. /Wiberg |
|
| Bimmer & Wiberg: Tack för klockrena svar, uppskattas! | |
|
Martin> Trevligt! Många som är heta på F1X nu :) Jag hade dock tänkt en gång till på solidsvart; har det på min sommarbil (som Patrik polerade så fint), och den blir ju repig av att man tittar på den ungefär. |
|
|
Har alla sina bilar i garage under vintern? Jag har Dieselvärmare nu och det är den i särklass bästa utrustning jag haft på en bil. Fantastiskt att kunna starta bilen isfri och varm varje dag oavsett väderlek. Verkar vara väldigt få som väljer Larm till sina bilar? Förmodligen blir det följande för mig: F11 528 Solidsvart Comfortpaket USB Hifi Drag Bränslevärmare Bagagerumspaket Larm 18" fälgar, de som syns på pressbilderna |
|
|
Jag saknar bränsle värmare, står i carport hemma och garage på jobbet men det vore fint att ha en värmare ändå, men vad jag kan se så fanns det bara ett val och det var med fjärr för 17000:-? |
|
|
"För min del blev det en 528:a med följande prylar. Kom från en 335d och var trött på dieselkaraktären. Ångrar idag att jag bytte till en trött bensinare och inte väntade och tog en 535d med aktiv styrning. Har bittert lärt mig att prioritera motorn och skita i alla prylar. Läder, aktiv styrning och nav plus en fet motor hade "räckt" alldeles utmärkt." Trevligt med en likatänkade. Men du har bl.a värme i baksätet, ett förnufigt kryss. Och det behövs för mycket kallare än ett skinn mellan okt-april finns inte. För övrigt tycker jag inte att du överutrustad din 528 mer än med navi och el. dämparkontroll. En snygg ratt är också skön att hålla i. Men om man skall välja så blir det prioritet motor. "Byta upp sig? Till vad då?" |
|
|
>Kenta, jag utnyttjade "erbjudandet" från BMW om eftermontering av värmare för 4800,-, har fått det monterat men ännu bara till kupén då värmekroppen till motorn ännu ej fanns i lager, men det är ju ändå en betydligt lägre kostnad och just nu har jag iaf en bil med värme inne i bilen när jag kliver in. /Anders |
|
| Jag ska kolla med min säljare om det fanns något "erbjudande" som jag inte fått ta del av. | |
|
>Kenta, det här var ett centralt utskick som gjordes till alla BMW-ägare under oktober tror jag det var, så jag ringde då min säljare och bad att han skulle lägga till det på min bil innan jag hämtade ut den. Kostar kr 4800,- inkl. moms istället för ett par tusen mera i ord. pris. Vill minnas det var Calix, inte helt säker dock. Ingår värmare och montering av "komfortsats". /Anders |
|
|
Med känsla, du har nog ett av de trevligaste biluppsättningarna på forumet nu. Är det någon av bilarna som ska bort inom kort? 130 antagligen, men ska du behålla de andra tre? __________ Mvh Grelle |
|
|
>Grelle, tack, ja det är fina bilar alla fyra. 335-an och 130-n är båda bilar som jag tagit i inbyte när jag sålt andra bilar och i alla fall en av dessa skall säljas, båda finns ute på nätet. %535-n ska jag förstås behålla och M5-an likaså, den har jag precis köpt från Tyskland och den skall snart vara på väg hemåt med transport. Har inte plats för mer än två, max tre bilar, allra helst vintertid med all snö som börjat vräka ner. Åker för tillfället i 130-n då den är den enda som jag har vinterskor till för tillfället, men den går faktiskt underbart fint, är uppriktigt positivt överraskad hur kul den är och passar perfekt just nu med de sträckor jag åker. /Anders |
|
| Med känsla: Med 300 diesel-hästar och ett ohyggligt vrid borde väl 535:an göra sig väsentligt bättre med x-drive? Något Du funderade över? (även om det verkar dröja till just 535d) | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.