|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Fattar inte varför alla ska krångla me´turbo? kan man inte få ut mer kräm på nått annat sätt? har 2 st maskiner fr. 323 i. tis om trim utan turbo vore välkommet..... eller ska man jaga större maskin? TOK token | |
|
Har du två motorer så är det ju färdigt. En där bak o en där fram. Turbo på en lyckad sugmotor är ju tacksamt. Egentligen tycker jag det är tacksammare att turbokonvertera än att trimma en bil med turbo original. Mer krångel att trimma en sugmotor "normalt" om man ska få ut något av det. |
|
|
Varför stoppa turbo i en BMW när man kan köpa en Fiat Uno Turbo för samma pris som en turbokonvertering kostar, hehe ;-) ///Tomas M Länk BMW E28 registret #001 |
|
imenhoteb |
vad kostar en turbo konvertering då? poängen med en turbo kan ju va att till ex...En gammal m10 motor på omkring 100 hk.....kan lätt göras till en rätt så rolig 150-180 hk med turbo!! inget krångell?? |
|
En turbokonvertering för 150-180hk behöver inte kosta många kronor, men dt beror ju på hur man får ihop grejerna och hur mycket man kan bygga själv. Kan bli hur dyrt som helst om man gör fel... imenhoteb: Har du två turbo-bmw så borde du ju veta vad det kostar... |
|
|
det är ju det som jag är så skeptisk till för jag kan absolut ingenting om turbo ! NADA ! och så såg jag ett turbosystem till en 320 för jag planerade köpa en sån men ska köpa en 325:a ev. en 328 istället så man slipper krångla dvs färdig effekt som räcker ett tag ! då kostade det 50.000:- dvs som en bil för 50 turbo hästar ? hmm värt ! nej ! inte i mina ögon... om man köper grejerna separat så kostar det typ 15-20 eller vadå ? |
|
|
turbo är oslagbart billig effektökning. Finns inget i närheten ens. en M10 på orginal 100 hk, har du lätt 400Hk ur för ca 10000 kr om du gör allt själv. Har du inte kunskapen själv är det bara att pynta eller lära sig som med allt annat här i livet. |
|
|
--> tompas Hallå eller! Helt seriöst, vem tror du vill ha en Uno turbo på detta forum? Ska du köra med den på söndag ute på Arken? //Ticco "NICTIC RACING" |
|
|
Ticco: Nej, inget strippenkörande med Unon detta året. Har bara kosing som räcker till att köpa bensin i princip. Till nästa år tar jag säkert en repa på Arken... Om du inte fattade så var mitt inlägg skrivet med glimten i ögat. Hade jag haft kunskap och pengar hade jag gärna turbokonverterat en BMW... Var föresten nära att köpa en 318i E30 Turbo innan jag köpte Unon, men den blev såld innan jag kunde åka upp till Stockholm =( ///Tomas M Länk BMW E28 registret #001 |
|
|
Jag skulle kunna tänka mig en Uno turbo! __________________ -ridern- 525i 1990 24V Yamaha MountainMax 700 www.akka.tk |
|
imenhoteb |
nja har en turbo 318 i 82 års mod ...som jag åker i nu!!Håller på med en 02 bmw... |
|
imenhoteb: berätta mer om din bil (motor) är själv sugen på att bygga turbo på min 318-88! Har inte fått tummarna ur ...... än!! FSracing: "lätt 400hk för 10000:-"???? är MYCKET skeptisk /Fredrik Larsson BMWCS syd #4131 "BMW M3 E30 -Den första och RIKTIGA M3:an" |
|
|
Det är inte mycket i en M10 du behöver ändra på för att plocka ut effekt med turbo, byta kolvar, förgasare, kamaxel, resten går att köra standard. Köp till en turbo och en intercooler så är du hemma. Naturligtvis måste du även ha elbränslepump, regulator och avgassystem men det är ej inräknat i en motor. |
|
imenhoteb |
Den jag har är en orginal 1982 års 318 i med komp på 10:1....Har en T25 saab turbo...en saab ic i njuren...efter den kommer en inter coler från en pegga 504 som ligger jäms med huven... ungefär där säkringsdosan sitter ...den är lite flyttad mot skärm...å in i mägnddelaren...en styrtrycks regulator...från saab... en dump från saab...en crane kam 284 graders...toppen tog jag upp lite i förbrännings rummen ...(he ha med borrmaskin slipstift)..Det värsta med turbo tryc är att du få en jädrans värme utveckling..så ett MF2 tillskotssprut inköptes.. mapp... 4 st spridare i insug..(pegga spridare..fuel rail från en pegga...en progresiv bränsle regulator från en pegga..2 st k-jet bränsle pumpar ett levererar bränse till MF2 sprutet..323 bakaxel..5 vxl orginallåda ...volvo turbo tryckplatta???hur länge håller den??slirar redan men billig å för å testa...3 tums avgassystem från turbo..går ut vid bakhjul.... singeltorkare...batteriet sitter bak....mm |
|
tack för allt men man blir ju bara mer tveksam.. kanske lättare o sätta i en v8 från en cheva istället med lätta 350 hk+ gas eller??? en sån e ju fan billigare i sådana fall.....nån som provat?? |
|
E23 |
inte mycket bmw kvar då inte Aldrig över 2000 rpm !!! |
|
Turbo= inge bmw!!! Tycker jag! ICQ:156184211 |
|
imenhoteb |
så du tycker att bmw 02 turbon!!inte är en bmw..?finns ju även modernare bmw med turbo...men tråkigt när alla ska ha en turbo bil på garage uppfarten ...så där håller jag med...faktiskt kul med en vanlig sugis å!! |
|
Sugisar låter tuffare oxå! BMWCS # 2358 BMWCS Syd HMS |
|
|
imenhoteb: hur mycket effekt har du i din 318 nu efter turbokonverteringen? kan man köra den som bruksbil? |
|
|
imenhoteb har sålt sin e21tic till förmån av en e12tic! Men han hade väl runt en 180-200hk, iallafall så kändes det som det! Och han körde den lite då och då, så visst går det att anävnda en sån bil som bruksbil om man vill! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.