|
Sida 7 av 11
|
|
|---|---|
|
Du är fri att tro precis vad du vill Steaman, men jag kör exakt likadant med X3an som med någon av de bakhjulsdrivna. Ibland värre med de bakhjulsdrivna på grund av starkare motorer och rolig bakhjulsdrift, ibland värre med X3an på grund av det som står ovan. Upplever ingen av dem som säkrare än den andra, alla tre är säkra, trygga och trevliga vinterbilar! //Bjersér BMW - over 200 (s)miles/hour |
|
|
Jag köpte 4wd endast pga fördelarna på vinterväglag. Det fördelar jag ser gentemot 2wd är: - Acceralation ut från korsning eller liknande. - Stabliltet vid omkörningar - Riktningsstabilitet. - Framkomlighet Dock medför den högre vikten vissa nackdelar och dessa är inbromsning och kurvgrepp där jag upplever 2wd som minst lika bra. Flåklypa |
|
| Intressant disskussion, men hur ni än vänder på det så är det ju föraren det beror på. Jag har kört buss/lastbil/taxi/budbil i 20 år och anser mig inte bättre bilförare än någon annan. MEN jag utgår från att alla andra är odugliga för då får man den marginal man behöver när Pelle 18 år kommer sladdande eller Arvid 102 år kommer krypande med slirande koppling. Huruvida 4wd kontra 2wd är säkrare låter jag vara osagt, men när vintern ser ut så här, orsakar jag inte några köer för att jag inte kommer i gång i en backe iaf. Dessutom är det perfekt genom snösträngar och när man drar runt på husvagnen sommar som vinter. | |
|
Intressant diskussion detta. I morse när jag och min hustru var ute och tog en härlig morgonpromenad i snöyran diskuterade vi bl.a. detta med säkerhet kontra drivning på 2 eller 4 hjul. Vi var överens om att en 4-hjuldriven bil gör dig till en säkrare bilförare enligt följande. 1) Alla punkter som Flåklypa nämnde tidigare. 2) Motorbroms i kurva när det halt. 4-hjulsdriften motverkar sladdbeteende 3) Motorbroms i nedförsbacke. 4) Med 4-hjuldrift känner du dig tryggare, och den känslan gör dig till en bättre bilförare. Du kan lita på det material du har helt enkelt. Jag har tävlat alpint och kan du inte lita på din utrustning så åker du sämre. Det är alltid de små detaljerna som avgör. Nu kanske jag generaliserar lite men alla borde testa var gränsen går med sin bil oavsett 2 eller 4-hjulsdrift och på så vis lära sig hantera situationer som kan uppstå, ialla fall vara hyfsat förberedd mentalt när det barkar åt skogen. bunf: vi bor "nästan" på landet och på den väg vi gick i morse var det snödrev med halvmeterhöga drivor, det hade behövts snöskoter för att ta sig fram. Men snacka om bra träning, 2 km lössnö och 8 km på mer framkomlig väg;) Längtar efter min Audi med "riktig fyrhjulsdrift":D //Stefan Mina bilar:Länk |
|
Martin E |
Ni verkar vara förare som litar för mycket på er förmåga att ni med högerfoten ska rädda en kritisk situatuin. Detta pga att alla 4 driver eller motorbromsar. Har ni hört talas om ESP? Länk |
|
Vad är ESP? //Stefan Mina bilar:Länk |
|
|
Om jag har förstått rätt så är ESP ett system som höjer säkerheten då något hjul redan har tappat fästet. Vi försöker förklara fördelen med att minska risken att förlora fästet innan ESP behöver gripa in. Det borde enligt in bok ytterligare höja säkerheten. |
|
|
Att förlita sig på ESP (DSC för BMW) är ju inte heller rätt. Vad gör man när det systemet inte fungerar? Alla dessa elektroniska hjälpsystem inger ju också en falsk säkerhet som gör att många tror att det går att köra fortare. Allt fler människor idag förlitar sig på att ESP gör sitt jobb. |
|
|
Härligt klipp: Länk //Stefan Mina bilar:Länk |
|
|
Ännu ett klipp som visar quattrosystemets goda egenskaper: Länk //Stefan Mina bilar:Länk |
|
|
Hehe, "härligt klipp" var härligt. Där hade man varit chanslös med enhjulsdrift och sänkt chassi. Det sista klippet tycker jag mest visar att man som förare kraftigt påverkar resultatet. |
|
|
Bakhjulsdivet när det är som bäst: Länk Martin E: Jag hävdar att alla EPS-system mer eller mindre förstör bilens fina grundegenskaper när man ska köra aktivt. Självklart räddar systemen liv för "svensson" så det kan vi vara överens om. Men man bör inte sätta så stor tilltro på att ett antisalddsystem alltid kommer rädda dig i varje kritisk situation. //Stefan Mina bilar:Länk |
|
Martin E |
ESP är Bosch benämning elektroniskt stabilitetsprogram och är den elektronik som styr fordonet att motverka oönskade dynamiska effekter precis som BMW`s motsvarande eller är det samma? Här kan ni läsa Länk Problemet Steaman är att din förmåga att öka fästet med högerfoten tack vare 4WD inte räcker innan X3 ans aktiva säkerhetssystem Länk griper in. Detta visade YT klippet ganska tydligt, men poängen är när den okontrollerade sladden kommer är du passagerare och din förmåga att reagera med högerfoten är av noll värde. Vad hade hänt om en 2WD genomgick samma test tror du? Det finns inga som helst bevis för det du säger att 4wd generellt ökar säkerheten som ESP eller motsvarande gör! På samma sätt finns det inget som visar att 2wd är säkrare! Men en vinter som denna är det så mycket roligare med 4 hjul som driver. |
| Vad har adapativ kurvbelysning med saken att göra? | |
|
Jag tycker inte att ESP/DSC förstör bilens grundegenskaper, det är väl snarare så att det förhindrar föraren att nyttja bilens fulla potential. Sen vet jag inte om anmärkningarna om 4WDs fördel vid motorbroms och nerförsbacke har så stor betydelse. I DSC ingår MSR, Motor Schleppmoment Regelung, motorbromsreglering, som vid nedväxling/motorbroms och halt underlag ger automatisk/erfoderlig varvtalshöjning "motgas" för att bibehålla greppet på drivhjulen. Däremot tycker jag att DSC är helt överlägset både förare och 4WD/2WD, ex. om man kraftigt vrider på ratten för att svänga nånstans lite oplanerat. Alla normala/välbalanserade bilar understyr då. DSC rycker då i handbromsen på ett mer precist sätt än vad föraren kan och får bilen att svänga enl. hur föraren vridit ratten. Om man åker i en rondell och märker att bilen börjar glida ut mot kantstenen (för att man kör för fort), skall man då trycka gasen i botten om man har 4WD??? Det tar ju ett tag innan 4WD vrider upp bilen och då har man glidit ännu mer åt sidan. |
|
|
Martin E; Hur tänker du nu? : Problemet Steaman är att din förmåga att öka fästet med högerfoten tack vare 4WD inte räcker innan X3 ans aktiva säkerhetssystem griper in. Så länge bilen har fäste på alla 4 hjul griper inte ESP in, ok? Eftersom syftet med 4wd är att fördela kraften mellan hjulaxlarna så att alla fyra hjulen får ett så bra grepp som möjligt så kommer ESP att ingripa senare eller inte alls beroende på friktionen. |
|
|
marin849: Fyrhjulsdriften ökar marginalen till sladd vid motorbromsning. Jag har testat detta ett antal gånger. Det är möjligt att MSR hjälper till det tvivlar jag inte på. Vad gäller sladd med 4wd så ska du inte släppa gasen utan se till att du har driv på hjulen och styra i mot lite försiktig inte riktigt som med bakhjulsdrivet. När du sedan har kontroll så är det bara att gå på för fullt. //Stefan Mina bilar:Länk |
|
Martin E |
Men StefanL och Steaman jag försäkte lägga fram lite kalla fakta så ni skulle förstå. Men tydligen gick det inte hem. Risken att förarens tror att greppet ökar bara för att det spinner mindre vid start och ger bättre acc innebär inte att du har extra grepp iom 4wd vid inbromsning in i böjen, för ni använder väl bromsen ? Är det så svårt att fatta? När det väl släpper okontrollerat pga av för hög ingångsfart spelar drivningen ingen roll i kurvan och ESP räddar er i bästa fall inte er 4wd. Titta på ESP YT klippet en gång till och tänk efter vad var det som gjorde att dom inte sladdade okontrollerat. Vissa tror att det då bara är att ge på gas för jag har 4wd, jomernvisstserru vad ska jag med ESP till jag har ju 4WD. ESP är för vanliga Svenssons :Wink... Här står det tydligt om ni inte vill tro på sanningen. Länk All cars need traction for safe braking - 4WD/AWD does not provide extra traction for braking. In that sense 2WD is "safer" - it leaves you stranded early and keeps you out of trouble. The trouble only 4WD/AWD owners might get into. The problem is, that most 4WD/AWD owners think they operate a safer system Once moving (on any slippery stuff) they drive faster than they should and not as carefully and slowly as they would in a 2WD. Much more 4WD vehicles are involved in accidents on snow and ice than 2WD. Ifrågasätter ni även detta? Bjerser har rätt ni har fel det är väl |
|
Kan du applicera det du skriver på trafiksituationen där man gör en omkörning över en snösträng. |
|
|
Martin: Eftersom du dessutom skriver att jag har fel så får du gärna citera det som som är felaktigt! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.