|
Sida 1 av 11
|
|
|---|---|
|
Är verkligen X-drive så här bra? Eller är Quattro bara så dålig? :D Egentligen skandal att inte audi lyckas bättre. Bra gjort av x-drive! Länk // Erik | |
|
Om detta verkligen stämmer så är det skandal. //Stefan Mina bilar:Länk |
|
| Var kommer detta ifrån? Förbluffande om detta stämmer. | |
|
Detta såg ju inte heller så övertygande ut: Länk |
|
|
Felet bör ligga i Torsen differentialen. Så här ser det ut på en gammal A4 Länk En till gämförelse, e60 x-drive - a8 quattro. Länk Vet att teknikens värld har testat 4wd system och att quattro hade samma problem där. Även med "isfläckar" på fram och bakhjulen på samma sida. De fick varva en hel del, men såhär illa trodde jag inte det var. Räknade med att antispinnsystemet skulle motverka trögheten i torsen diffen... Den är ju momentberoende och har en naturlig tröghet som inte en lamellkoppling har. // Erik |
|
|
Å andra sidan.... här vinner Audi. 330xi sämst, dock är x5 mycket bra. Länk // Erik |
|
| Audi i det första klippet verkar ha tystare tomgång än BMW:n. Vad gäller fyrhjulsdriften passade BMW säkert på att sno åt sig lite sköna patent från Land Rover. Det vore med andra ord konstigt om den inte var bra. | |
|
Land-Rover har aldrig varit känt för avancerad fyrhjulsdrift, det är avancerad hjulupphängning med lång fjädringsväg som är Landrovers paradgren! (Möjligen har L-R bättre efter att Ford tog över ägandet) |
|
|
Bavega: Vad Bmw tog till vara på från LR-affären var HDC/Hill decent control i övrigt är som sagt avancerad 4x4 inte deras starkaste kort. //Bjersér BMW - over 200 (s)miles/hour |
|
|
Min garagenedfart har ungefär samma lutning som det översta klippet. Körde min Allroad hela vintern in och ut från garaget med friktionsdäck utan några större problem i snön och isen. |
|
|
Audi ska väl ha ett av de bästa systemen på marknaden i alla fall vad jag har läst i alla biltester. Det ska bli kul att testa nya S4an riktigt ordentligt när den kommer. Men klippen från Q5 var ju inget att hurra för. //Stefan Mina bilar:Länk |
|
|
Bilar med Torsendiff kan ju inte skicka nån kraft alls om det är "0-friktion" under ett hjulpar. Den är ju konstruerat för att skicka en multipel av den lägre friktionen (dvs det hjul som slirar) till det hjul som inte slirar. Är friktionen 0 så blir ju summan.... 0. Ett litet lätt tryck på bromsen löser problemet, då får du helt plötsligt en multipel att skicka över. Lätt som en plätt. Sen en annan tanke. Hur ofta står ni med hjulen på två rullar och kör? I trafiken å uppstår aldrig detta. Inte ens på blöt is med dubbfria däck så uppstår så låg friktion. En bil som skulle klara detta test tom bättre än x-drive är ju en gammal Toyota Tercel eller vilken annan 80-tals bil med inkopplingsbar 4wd och ingen mittendiff :) Roliga filmer men troligen inte så relevanta:) //IS200-01, RX300-03 och framför allt: 323i e21! |
|
|
Ett lätt tryck på bromsen! Det är just det som BMW har automatiserat! Testen visar med all tydlighet att Audi inte bemödat sig med att utveckla en produkt som var överlägsen för 15 år sedan. Sedan har konkurrenterna tagit igen försprånget eller i vissa fall gått om! |
|
|
Det vore just en syn att få se en Audi köra fast med bakhjulen spinnande :-) mvh/ Anders |
|
| Någon viskade "pre-emptive koppling" | |
|
Nå har väl Audi utvecklat sitt system men det kanske har skitit i att utveckla "köra ner från rullar på internet för att demonstera nåt onödigt" funktionen. Dessutom så antar jag att audin (och även kanske bmw:n) har antispinnet avstängt. Om det är påslaget så gör ju antispinnsystemet just det som efterfråga, nyper med bromsen på de roterande hjulparen, kraften åker över till andra hjulaxeln och vips, bilen åker ner. Blir inte lika rolig film kanske men men... //IS200-01, RX300-03 och framför allt: 323i e21! |
|
|
Tur att du har rett ut saker å ting Benke_berguv! Misstänkte väl att det var nåt konstigt... Det är ju filmat för att demonstrera hur bra bmw är, så givetvis så är det ju ordnat så att allt blir till fördel för dem. Men filmen/filmerna har ju säkert avskräckt nån från att köpa quattro. // Erik |
|
|
Q5 fastnar ju i båda filmerna. I den andra filmen där bilarna åker på sned är i alla fall ett test som VW brukar visa upp med sin Touareg. Konstigt att inte dess syskonföretag klarar det. __________ Mvh Grelle |
|
|
Jag har bara positiva intryck av quattro-systemet. Jag körde vid ett par tillfällen till vår stuga när det kommit ca 30-40cm nysnö, dessutom i uppförsbacke, det var inga problem att ta sig fram. //Stefan Mina bilar:Länk |
|
|
Som benke_berguv påpekade så skulle detta test klaras av utan problem av vilken 80-tals bil som helst med inkopplingsbar 4wd, dvs med låst mittdiff. Ett bättre test, vilket de flesta utom verkligt avancerade system (eller rena terrängsystem där allt är låsbart) brukar ha svårt med är när "rullarna", alltså låg friktion är på ett hjul på vardera axel. En annan sak som är värd att tänka på är att bara för att det står 'quattro' på en Audi, så betyder det inte alltid att det är en torsen mittdiff. I de modeller som har tvärställda maskiner så använder de Haldex. == It takes a lot of knowledge to really mess something up == |
|
|
Kan ju bara säga att min gamla Jeep Grand cherokee hade spöat Hitech Q7 utan att ens försöka i dessa två tester. Men det kan omöjligt vara samma i allroad som i Audi Q serie |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.