AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
48.791

X-drive VS Quattro

Sida 5 av 11
Bj
2.163
Bjerser
BMW 435d xDrive F36
Mercedes GLK220 CDI 4M
Mini Cooper F55
Menar självklart att "folk enbart argumenterat för att 2WD är lika säkert som 4WD". I inlägget ovan har jag kastat om de två drivningarna, som bäddat för missförstånd misstänker jag.

//Bjersér

BMW - over 200 (s)miles/hour
Fr
81
Frodda
BMW 320d 2021
BMW 320d 2015
Seat Ibiza 16
Väldigt mycket bmw snack här just nu =)iförsig förståligt !
har själv ingen x-drive på min bmw..
Däremot står de en subaru legacy här hemma av årets model.
Och jag måste ju påstå allt från stå vid rödljust till att parkera i lite högre snö osv.
Är väldigt mycket bättre på min subba,helt enkelt den slirar inte, det torde vara ett skäl för köra säkrare?(än på min 2wd tjänstebil)
Vad många 4wd förare glömmer är att stopp sträckan är lika lång som för en 2wd bil, det gäller oavsett märke i grillen.

Subban jag har är en 150hp boxer diesel, den dricker för närvarande vid pendlandet strax under 0.5 l diesel. Det är säkert så att utan 4wd så hade den dragit mer. Men 0,5 är inte mycket klaga på med permanent 4wd anser jag.

Men jag håller inte med som någon skrev att det skulle hålla sämre med 4wd, det är åtminstone min åsikt nu efter jag äger min andra 4wd.
Ser ingen större skilland mot 2wd faktiskt. Men det är helt personligt från min sida.

ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Risken är kanske att eftersom man aldrig märker något slir så tänker man inte på att det kanske är snorhalt och att bromssträckan är ett problem om man skall stanna snabbt. Det kan tom vara så att bilen accelererar bättre än den bromsar!
Fr
81
Frodda
BMW 320d 2021
BMW 320d 2015
Seat Ibiza 16
Marin849

Risk o risk klart det finns! Det är en risk köra bil.

För mig personligen så brukar jag test bromsa när det är sånt väglag.
Så jag vet vad jag har vänta mig.
Men det får vara upp till var o ens skicklighet att tänka på såna saker Marin.
ma
7.450
marin849
Jo men det är ju du (och jag mfl). Glöm inte de 78% (43%?) av befolkningen som säger "och helt plötsligt gick bilen bara rakt fram och jag fattade ingenting". Samma 78% kan mycket väl säga "jo men jag har fyrhjulsdrift så det kvittar om det är vinter eller sommar".
st
3.454
steaman
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
Trist argumentering

Martin E
Bensinförbruknings skrönor tar man med ett lass salt.
Helt klart drar awd mer bränsle.

Fr
81
Frodda
BMW 320d 2021
BMW 320d 2015
Seat Ibiza 16
Marin

Så är det hos många, men jag kan bara svara för mig själva.'

Martin.E

Det är säkert så, men problemet är för mig är jag har svårt jämnföra då subaru inte har några icke 2wd bilar jämnföra med.

Att förbrukningen är skröner vet jag inte. Subarun har rullat snart 3000mil första året. Det ger en rätt bra bild för förbrukningen.
Sen spelar det så klart roll om den går i stan el landsväg. Min bil rullar 95% landsväg = mindre förbrukning.
Ul
2.044
Ulf530
530d F11 xDrive Msport -16
118d F20 xDrive Msport -17
530i E34 -89 en ägare
Så vissa här menar att 4wd är farligt för att föraren blir invaggad i en falsk trygget, han upplever att det känns säkrare?
Med sådan argumentation måste ni väl också mena att vinterdäck är farliga eftersom föraren tycker att de känns säkrare än sommardäck??
Ni menar då även att antisladd, ABS, och andra hjälpmedel är farliga eftersom föraren upplever att det känns säkrare???
Ni menar att säkerheten är beroende av vad föraren känner, alltså menar ni att det vore säkrast att köra på slitna sommardäck och med alla rutorna nedvevade, då känner man hur halt det är och man känner fartvinden så att man vet hur fort man kör...

På vinterväg så är en bil med xDrive självklart och helt givet säkrare än en bil med rwd (om alla andra förutsättningar är jämförbara).
Alltså BILEN är säkrare!
På samma sätt som en bil med vinterdäck, ABS och antisladd är säkrare än en bil som saknar detta.

Jag fattar inte att ni ens gitter argumentera mot detta...

Att tex påstå att en 4wd bil glider som en klick smör i en stekpanna, medan en 2wd under samma förutsättningar inte skulle göra det, inser väl var och en att det inte ens är värt att bemöta.
Du kan väl inte mena allvar?
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Ett vinterdäck bidrar till bättre grepp vid styrning och broms. Det gör inte 4wd. Rätt däck "känns" inte säkrare. De ÄR säkrare.

Oavsett vad du verkar tro så är du inte ensam om att köra fyrhjulsdrivet. Din åsikt är inte fakta utan enbart det. En åsikt.

-------
//Lövet
Verdi
Fyrhjulsdrift är också säkrare eftersom bilen behåller greppet på drivhjulen mycket bättre vilket bidrar till bättre grepp även vid styrning i många situationer. Inte alla, men tillräckligt ofta för att göra skillnad.

Det räknar iaf jag som fakta. Det är en objektiv fysisk sanning.
Ul
2.044
Ulf530
530i E34 -89 en ägare
men snälla Lövet; 4 wd bidrar visst till bättre grepp, särskilt vid körning på vinterväg. Det gäller utan minsta tvekan i sväng och i praktiken faktiskt även vid broms (åtminstone i viss utsträckning och under vissa omständigheter).
Det finns mängder med tester som visar detta = fakta.
(Om du har en annan åsikt så är det helt ok. Men det kan du inte stödja med fakta!).

Om 4wd skulle vara positivt endast vid acceleration så skulle det ju användas endast då och (automatsikt/ektroniskt) kopplas in endast vid just acceleration ochi övrigt vara frånkopplat, eller hur?
Du kan ju fråga en sådan som Sebastien Loeb vad han skulle tycka om detta...
Jag tror att var och en förstår att det ökade greppet vill man använda hela tiden, inte bara vid acceleration.

Som du förstår Lövet så inser jag mycket väl att jag är långtifrån ensam om att köra fyrhjulsdrivet, vi är ju åtminstone två Sebastien och jag... (OBS: stor ironi!! Och jag jämför mig på inget sätt i övrigt med den nämnda fransmannen!!!)
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Visa 1 enda av de tester som visar att en fyrhjulsdriven bil bromsar bättre. Du kommer inte lyckas.

Visa också gärna ett test som påvisar det bättre sidogreppet.

Att bara hävda att det finns en massa tester utan att visa några är inte så övertygande.

-------
//Lövet
Ul
2.044
Ulf530
530i E34 -89 en ägare
Lövet; du hävdade att "Ett vinterdäck bidrar till bättre grepp vid styrning och broms. Det gör inte 4wd".
Kan du med fakta stödja att 4wd INTE bidrar till bättre grepp vid styrning och broms?

Jag har egna erfarenhetr och jag har personligen deltagit vid jämförande tester som visar att 4wd har betydligt bättre sidogrepp och faktiskt även ofta bromsar säkrare/tryggare i sväng vid halt väglag, särskilt då underlaget skiftar under den aktuella bromssträckan.
4wd systemet (åtminstone xDrive m fl) hjälper faktiskt till att stabilesera bilen under bromsning i "oroliga" omständigheter.
Tyvärr finns ingen faktabaserad officiell rapport med slutsatser från just de tester som jag själv deltagit i.
Väldigt många, t ex testförare, utvecklare av 4wd-system, tävlingsförare, m fl, m fl, har samma erfarenhet som jag.
Jag är personligen övertygad om detta och jag behöver inte leta tester för att vederlägga dessa fakta.
Om du är genuint intresserad (och inte enbart negativ) så är jag säker på att du själv kan finna fakta i ämnet.

Ett mycket enkelt test är att du själv besöker en specialsträcka på en rallytävling och iakttar hur 4wd och 2wd bilar uppför sig. Passa gärna på att fråga några förare vad de anser om ditt påstående "4wd bidrar inte till bättre grepp vid styrning och broms", så får du se vilka svar du får...

En 4wd bil kan hålla mycket högre kurvhastighet än en 2wd bil (trots betydligt högre vikt!). I min värld kan det inte bero på annan än att 4wd bilen har bättre grepp än 2wd bilen.
Om man då i vanlig trafik färdas i samma hastighet med 4wd/2wd så måste det innebära att 4wd har bättre grepp/högre säkerhet vid kurvtagning.

Jag har min åsikt och för mig är den faktabaserad.
Om du har en annan åsikt så är det helt ok för mig.

PS: Jag, och de flesta med mig?, uppskattar om vi alla försöker hålla oss till sak (inte person) och att vi undviker kommentarer som "du tror att du är...".
Ul
2.044
Ulf530
530i E34 -89 en ägare
God Jul!
(nu stänger jag av...)
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Bra argumentering. Du slänger ur dig något. Och sedan ska jag bevisa att det inte stämmer. :/ Aftonbladetmetoden. Men sorry hördu, det duger inte. Det är DU som ska vederlägga dina så kallade fakta.

Du verkar överhuvudtaget inte förstå skillnaden mellan fakta och en åsikt. Dina "personliga erfarenheter" väger inte nämnvärt tungt.

Och JA, det går att bevisa att vinterdäck bidrar till kortare bromssträcka. Läs vilket jävla vinterdäckstest som helst.

-------
//Lövet
Fr
81
Frodda
BMW 320d 2021
BMW 320d 2015
Seat Ibiza 16
utan följa tråden slaviskt så vill jag gärna svara dig
Lofgren;

Håller helt med dig att vinterdäck bidrar till bättre grepp och bromssträcka.
Dock så hoppas jag du håller med mig när jag säger att 4 vinterdäck som har drivning har större chans att få fäste än 2 vinterdäck som driver?

När det gäller väghållning så har jag inga tester gå på.
men om man har drivning på 4 hjul så torde chansen få grepp om något av dom vara större än vid ex fram el bakhjulsdrift.

Där emot!!! 4wd bidrar INTE till förbättrad bromssträcka! är det halt är det halt.
då spelar det drivningen på bilen ingen roll.
ma
7.450
marin849
Jag läste att på E39 DSCIII finns ingen mekanisk bromsvåg utan det är samma hydraultryck till fram och bakaxeln. Systemet skattar hur bilen är lastad (tomt/fullt bagage etc) och väljer sedan reglerstrategi för två strypventiler tilll fram/bakaxel (utöver de fyra ventilerna till varje hjul) och reglerar därmed kryp och slingertendenser vid bromsning samtidigt som man säkrar att båda axlars bromsförmåga nyttjas maximalt.

Med den funktionaliteten i åtanke vet jag inte om/varför 4WD skulle bidra med något särskilt vid just inbromsning.
Däremot på en bil med gammal klassisk "strypventil som är kopplad till bakaxelns lyftning" gör säkert 4WD nytta för att flytta/jämna ut bromskraft via drivaxlarna.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Frodda: Jag har aldrig påstått något annat än att 4wd har bättre grepp i meningen framkomlighet. Det är helt fastställt.

Däremot så menar jag att 4wd inte bidrar till kortad bromssträcka och bättre grepp i sidled vilket vissa påstår ovan. Poängen är att som säkerhetsdetalj är inte 4wd nödvändigtvis så positivt. Det är sällan farligt att bli stående vid rödhjus eller fastna i snö. Däremot är det väldigt farligt att åka så fort att man inte kan bromsa ordentligt vid halka (vilket 4wd gärna bidrar till).

-------
//Lövet
Fr
81
Frodda
BMW 320d 2021
BMW 320d 2015
Seat Ibiza 16
Andreas_lofgren

Bra vi delar uppfattning om bromssträckan.
Dock protesterar jag lite, 4wd bidrar inte till att du kör fortare.
Det är ju föraren, vi får hoppas det finns så många kloka förare här ute som inser att 4wd inte innebär man kan köra fortare.

Men jag förstår vad du menar=)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.