AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
48.800

X-drive VS Quattro

Sida 4 av 11
Bj
2.163
Bjerser
BMW 435d xDrive F36
Mercedes GLK220 CDI 4M
Mini Cooper F55
LLoydan: Som du ser har jag en bil med xDrive (Och två RWD visserligen), så att jag skulle vara frenetisk glad i det ena och tycka att det andra är skit kan vi nog utesluta. X3an är grymt rolig att köra, i vissa situationer roligare än en RWD 3-serie, och upplevs rejält stabilare. Och är nog lite stadigare faktiskt om jag skall vara ärlig, men det beror nog på att X3 är en annan modell än 3-serie. Kan inte hålla med dig(er?), tycker att 4WD är likvärdigt 2WD när alla för och nackdelar är summerade. :)

Verdi:
1. Grepp i form av framkomlighet, ja. Grepp i form av att bilen råkar i sladd vid exempelvis en undanmanöver, nej. Vad gör drivningen eller andelen moment per hjul för nytta här?

2. Visserligen, du har helt rätt. Men jag hade hoppats att du förstod hur jag menade och struntade i att det var lite felformulerat; Visst sitter inte det hjulpar som inte driver stenhårt fast i backen vid en sladd, men det har fortfarande ett visst mått grepp och fungerar som en "referenspunkt". Hur förklarar du annars att man kan styra mot en överstyrning tex?

Detta upplever jag som viktigt, när en 4WD släpper gör den gärna det "på alla fyra" i en helt annan utsträckning: Alla fyra hjulen släpper på samma sätt som drivhjulen gör på en 2WD. Detta får en fyrhjulsdriven bil att uppträda som en klick smör i en stekpanna, det glider lite hit och dit och man "känner" inte i bilen hur man skall gå till väga för att få den på rätt köl igen.

3. Håller inte med:
Antispinn, vinterdäck(=bevisat bättre fysiskt grepp), krockkuddar(Bevisat minskad påfrestning vid krock, om de löser ut korrekt) etc. fyller en säkerhetsfunktion. Upplever du det själv som att du kör fortare för att du har krockkuddar eller antispinn? Inte det nej?

Kör du, jag och många andra fortare med 4WD? Svaret är ja, det räcker med att ligga längs motorvägen vintertid för att konstatera att många (Inte alla!) tvåhjulsdrivna bilar fegar i högerfilen där många fyrhjulsdrivna far förbi i vänsterfilen. Här ser man ofta Quattro, SUV´s och liknande. Likadant om du kör ner på kontinenten vintertid.

Fyrhjulsdrift innebär dock, om vi antar att jag har rätt då, inte bättre grepp. Inte vid tex. en undanmanöver, inbromsning eller liknande. Som förare av en 2WD känner man varningssignalerna tidigt och sänker farten, som 4WD-förare tänker man ofta "Fan ta de nollorna, jag har 4WD". Och så ligger man på i vänsterfilen och känner sig tuff.

Lite ironi nu den sista meningen, men jag hoppas du hänger med? Självklart antar jag nu att man kör fortare, för håller man samma fart som en 2WD blir 4WD förstås säkrare iom möjligheten att få upp fart.

MEN, är det värt alla nackdelarna (enligt ovan) för att komma iväg något snabbare vid rödljuset för att sedan puttra runt som alla andra?

4. Jag skrev inte att man alltid accelererar in i en olycka, därmed får du hålla med om att möjligheten att snabbt få fram en hög fart ökar risken för en olycka? I sommarväglag, säg med en motorstark RWD som M3 och bra grepp mot underlaget, är det en sak.

I blixthalka med ibland chockerande lång bromssträcka är det en annan sak. Och det är här en 4WD briljerar. Säg att du drar iväg från en korsning, men längre fram svänger en bil ut från höger.
-i Sommarväglag hade du enkelt bromsat ner till stillastående på halva sträckan.
-I vinterväglag är det inte säkert att dubbla sträckan räckt till. :)

//Bjersér

BMW - over 200 (s)miles/hour
Verdi
Jaja... Att det ligger många X5:or och Q7:or i vänsterfilen beror mest på att det är välbärgade medelålders män som är övertygade om att de är bättre än alla andra som tenderar att köra dessa bilar. :=) Det har nog ingenting med fyrhjulsdrift att göra, även om det säkert kan bidra till hybrisen.

Jag står dock fast vid att rätt utnyttjat är fyrhjulsdrift en tillgång.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Angående sladdandet så måste jag säga att de gånger jag var ute och testade fyrhjulsdriften så var mina erfarenheter att fyrhjulsdrift otroligt mycket mera svår hanterligt. Dels skickar alla moderna fyrhjulsdriftssystem greppet fram och tillbaka mellan axlarna vilket gör det svårt att förutse hur bilen ska bete. Men främst för att bilen inte vrider sig i sidled runt sin axel utan helt i sidled.

(Hoppas ni förstår den sista meningen. Kan inte riktigt förklarar exakt hur jag menar. Den som kört 4wd mycket vet dock precis vad jag menar med att bilen inte roterar vid sladd utan rör sig rakt i sidled istället).

-------
//Lövet
Verdi
Precis. Det tycker iaf jag är skönt. Du får inte den där snabba äcklig rotationen när bakänden kommer utan du får en mer kontrollerad rörelse.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Nja, det är ju betydligt svårare. Vid en vanlig sladd på en bakhjulsdriven bil så släpper du gasen och styr emot. Gör du det vid en sladd med en 4wd så rör sig bilen fortfarande extremt mycket i sidled och du kanar av vägen. Tröghetslagen ger att ju mer energi som du tillför för att släppa greppet desto längre tid tar det att återfå det också...

-------
//Lövet
Visa användare
2.403
StefanL
BMW M340i Touring -21
MB CLK
Lövet, jag förstår vad du menar. Jag tillbringade en hel helg med en Golf R och det tog lite tid att våga köra fullt. Men det var riktigt kul och underhållande.

//Stefan

Mina bilar:Länk
Bj
2.163
Bjerser
BMW 435d xDrive F36
Mercedes GLK220 CDI 4M
Mini Cooper F55
Verdi: Den kategorin är skyldig till en del de med!

Håller för övrigt med Andreas förklaring, precis så jag upplever det. Riktigt roligt om man kör på ett stort fält, men skulle man råka i sladd längs en väg känns denna plötsligt otäckt smal. :)

//Bjersér

Det är iaf väldigt bekvämt att köra 4wd för tillfället även om vissa anser det onödigt.
Personligen vet jag att det funnits många tillfällen då en 2wd inte klarat sig lika bra som min 4-hjulsdrivna bil den här vintern.
Martin E
Jag undrar hur många klara att häva en okontrollerad sladd oavsett antal hjul som driver. Det viktiga är att hindra sladden att uppkomma. DTC har garanterat gjort skillnaden mindre signifikant.
Bj
2.163
Bjerser
BMW 435d xDrive F36
Mercedes GLK220 CDI 4M
Mini Cooper F55
Martin E: Svaret är få, och framför allt har majoriteten av dem som påstår sig klara av det ingen aning om vad de pratar om.

Men varför skulle det hindra en från att diskutera hur bilen uppträder? Bilkörning är inte enbart full kontroll och ur kontroll, det finns ett gränsland mellan dessa. :)

//Bjersér

Visa användare
2.403
StefanL
BMW M340i Touring -21
MB CLK
Det enda sättet att lära sig hur en bil beter sig är att utforska den i gränslandet. Vi är några entusiaster som lägger många timmar på buskörning under kontrollerade former och det har i alla fall lärt mig en hel del om hur en bil uppför sig i en extrem situation. Så mitt råd är, ut och sladda det ger mer än man kan tro.

//Stefan

Mina bilar:Länk
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Själv skulle jag vara alldeles ypperligt nöjd om jag hade en elektriskt styrd (0-40%) diffbroms bak och därmed äkta 2wd vid behov och ingen nackdel i form av bränsleförbrukning, drivlineslitage, däckslitage etc de 99.995% av tiden då jag ej sitter fast i en snödriva och behöver drivning på mer än ett hjul. Fast då kund den få kopplas in automatiskt vid start och sedan kopplas ur vid tex 35km/h. Det blir ju mer sladdbenäget med diffbroms=olämpligt i hög fart.
Ul
2.044
Ulf530
530d F11 xDrive Msport -16
118d F20 xDrive Msport -17
530i E34 -89 en ägare
De negativa uttalanden om 4wd som finns här stämmer inte.
På vinterväg så är en bil med xDrive självklart och helt givet säkrare än en bil med rwd (om alla andra förutsättningar är jämförbara).
Alltså BILEN är säkrare!
Sedan är det inte givet att föraren är säkrare. Om xDrivens fördelar används till att köra fortare så är det ju hur självklart som allra helst att fördelarna motverkas av den mänskliga faktorn. Men att använda detta som ett argument till att 4wd inte skulle vara säkrare/bättre närmar sig ju att vara rent infantilt!

Ang påståenden att en xDrive skulle vara svårare att hantera så skulle jag vilja påstå att det i stort sett enbart är att hänföra till bristande vana/träning. Bakhjulsdrivna bilar har de flesta (intresserade...) förare sladdat och lekt med massor av gånger. xDrive och 4wd i allmänhet är vi dock väldigt få som har äkta vana/träning från inspirerad körning ("lek").
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
"De negativa uttalanden om 4wd som finns här stämmer inte."

Så att fyrhjulsdrift medför ökad bränsleförbrukning är något vi hittat på då eller?

-------
//Lövet
st
3.454
steaman
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
Jag visste inte att kostnaden för bränsle togs från kontot för trafiksäkerhet!

Hur många sorters frukt ska vi ha i skålen?
Martin E
Sambandet 4wd och säkerhet går inte bevisa helt enkelt för att det är mer komplext än bara drivningen som påverkar.

Personligen tror jag den aktiva säkerheten som DSC+DTC är det avgörande. Vilket gör att sladden hindras i många fall att uppkomma.

Trots allt är den största risken människan som oavsett drivsystem inte kommer kunna klara av en oplanerad sladd i högfart.

Sedan tror! många att dom behärskar tekniken när väl den oplanerade sladden är där.

Frågan om man behöver 4WD, är det säkrare ?
Jag tror det inte

Bj
2.163
Bjerser
BMW 435d xDrive F36
Mercedes GLK220 CDI 4M
Mini Cooper F55
Ulf530: Argumentet att en 4WD förmår vissa förare att köra fortare betyder verkligen inte att alla förare gör så eller att 4WD inte skulle vara lika säkert som 2WD vid samma fart.

Men det är svårt att påstå att ökad "trygghets"känsla inte får många att köra fortare än lämpligt, å andra sidan kan man då hävda att tex. en Audi med sämre känsla i styrningen förmår förare att köra fortare än lämpligt.

Det var ett argument mot 4WD, varken tänkt som ett heltäckande eller ett perfekt sådant.

//Bjersér

Verdi
Men gud, 4wd må ha sina brister men att på allvar hävda att 4wd är SÄMRE på vinterväg än 2wd är ju lite spejsat...
st
3.454
steaman
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
Men med en Skoda som är bakhjulsdriven och har svansmotor Skoda foch är utrustad med sommardäck blir ju säkerheten total! Ingen risk för att överskatta sin eller bilens förmåga.

Det börjar ju låta som vägverkets nollvision som säger att minskar vi hastigheten på våra vägar till Noll så minskar dödsolyckorna till Noll!

Bj
2.163
Bjerser
BMW 435d xDrive F36
Mercedes GLK220 CDI 4M
Mini Cooper F55
Verdi; Och vem har påstått något sådant? Vad jag kan se har folk enbart argumenterat för att 4WD är lika säkert som 2WD, och därmed onödigt eftersom det innebär högre förbrukning och sämre ekonomi.

//Bjersér

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.