AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
48.788

X-drive VS Quattro

Sida 3 av 11
Fr
81
Frodda
BMW 320d 2021
BMW 320d 2015
Seat Ibiza 16
saknar subaru som jämnförelse =)
st
3.454
steaman
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
Jag kan nu konstatera att de senaste veckornas snöväder har verkligen bekräftat mitt val av en Grand Cherokee som hobby/vinterbil.
Jag har en specialväg till jobbet som innehåller en lång uppförsbacke genom ett villaområde. Senaste tidens massiva snöfall har gjort vallarna höga och vägbanan smal. Idag så kom jag i backen och hade en hantverkarbil parkerad framför mig samtidigt som det kom en mötande bil nerför backen. Det var bara att med ett smil på läpparna köra in i vallen till höger och släppa fram den mötande bilen. Att jag sedan hade en BMW i hasorna gjorde valet att stanna mitt i en backe lättare. Då vägen var fri var det bara att gasa, greppet är inget att bekymra sig om då bilen skottar undan snö från alla hjulen. Vilken känsla att forsa upp för backen med 2 dm snö tryckt mot ryggstödet.

F.ö. kan jag berätta att min fru tog F10:an till skidspåret i går morse och fastnade i en uppförsbacke och blev direkt hjälpt av en Lexus-SUV som bogserade henne upp för backen. Hon vände direkt hem och önskade med bedjande blick att få ta Jeepen i stället. Behöver jag säga att hon inte fastnade med den. Orsaken till att hon fastnade med F10:an är nog att vi valde att montera friktionsdäck som inte ä lika bra på att rensa mönstret från lössnö som dubbdäcken.

Jeepen är riktigt rolig att köra med uppställ, vilken känsla ett göra uppställ med 2,2 ton och en V8 på 258hk och bra vrid på låga varv. Bränsleförbrukningen tar vi en annan gång.

Visa användare
1.024
Alf_VON_Sil
BMW X4 20d
Jeep Wrangler YJ
"Skogsbesten"
Om vintrarna fortsätter så här mycket snö som de senaste åren, så lär det aldrig mer bli någon annan bil är 4WD för min del i alla fall.

Tror man gör sig själv en otjänst om man köper en ny bil utan 4WD idag. Som tur är så erbjuder ju BMW de flesta modeller med 4WD nu för tiden.

Skönt med utveckling!

Finns det någon tillvarkare med riktigt dålig 4WD? Då menar jag på moderna bilar. Quattro kan ju känna sig slagen på rullar i alla fall, det kan vi konstatera tycker jag.

Mvh
Kristian

Bj
2.163
Bjerser
BMW 435d xDrive F36
Mercedes GLK220 CDI 4M
Mini Cooper F55
Dålig 4WD? Lexus hybridmodeller som driver på alla fyra är 100% värdelösa, inte ens de äldre bensindrivna RX är särskilt duktiga men nyare hybrider är i en klass för sig;
-Driver endast bak om batteriet har tillräckligt med kräm för att datorn skall säga ok, och pressar man den försvinner kraften snabbt och därmed drivningen bak.
-Dålig på att få kraften till de hjul som behöver det, har problem att få ner kraften i backen förmodligen på grund av elmotorernas moment(?).
-Fastnar man eller det tar emot omöjliggör antispinn-systemet ens det minsta mått hjulspinn för att komma vidare, detta illustreras med en ilsket orange blinkande lampa och i knivigare situationer en ilsket högfrekvent pipande av modellen "väckarklocka från helvetet".

Mina föräldrar har en RX400h och fyrhjulsdriften gör definitivt sitt jobb för att bilen skall kännas stabil, men när man verkligen behöver den är modellen sämre än den sänkta 330i som finns i min profil. Nämnas bör att E46an rullat på 18" breda friktionsdäck och är är sänkt kanske 60/40(?), som ett mått på hur kompetent Lexus RX är.

Därför förvånade det mig att Steman´s fru fick hjälp av en Lexus SUV, de modeller jag kört hade haft problem att ta sig upp själv, än mindre klarat av en F10 på släp. :)

Håller för övrigt inte med ovanstående, tycker inte 4WD är något uppenbart positivt eller något man behöver idag. Klarar mig utmärkt med en bakhjulsdriven E36 längs oplogade skogsvägar och liknande situationer, den klättrar fram utan problem och jag har heller aldrig haft några problem med släp.

Upplever dessutom 4WD som en falsk trygghet när det gäller körstabilitet, det förtar förarens känsla av vägen och vad bilen har för sig och när det släpper är det svårare att kontrollera än 2WD. Dessutom har man knappast bättre grepp för den sakens skull, bilen rullar trots allt på samma typ av däck som finns tillgängliga för en 2WD.

I vissa extrema fall behövs det förstås, men är lite förvånad över hur lätt vanligt folk köper fyrhjulsdrift och slänger dyra pengar på bensin och reparationer utan att få något mervärde av det. :)

*Jag kör alltså en fyrhjulsdriven bil för att det är kul att testa, och tycker mycket om det men ser inte det som det självklara valet*

//Bjersér

BMW - over 200 (s)miles/hour
Bjerser: Du påstår alltså om man ställer exempelvis en 325i och en 325xi, med exakt likadan däck och fälgar, så har den bakhjulsdrivna 325:an samma grepp och kommer iväg lika fort som den med xDrive? Kan lova dig att så inte är fallet. I vinterväglag har den fyrhjulsdrivna modellen bättre grepp än den bakhjulsdrivna och betydligt bättre framkomlighet.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Nej, naturligtvis inte kommer den kunna accelera lika fort. Men är det så viktigt?

Jag delar Bjersers erfarenheter angående fyrhjulsdrift. För vanlig körning utan släp så fungerar tvåhjulsdrift med bra däck alldeles utmärkt. Kör just nu en vinterbil bestående av en Ford Mondeo och trots att jag bor dit plogbilen inte verkar hitta alls just nu så har jag inte blivit ståendes nån gång. Visst, ibland får man slira lite fram och tillbaka men är det så farligt?

Körde förr-förra vintern en S40N T5 AWD och visst, framkomligheten är bättre, men åtminstone jag har inte hittat den definitiva nyttan av att kunna accelerera snabbare i snö.

-------
//Lövet
LL
909
LLoydan
Audi Q7 50tdi
Nääääe acceleration är ju inget som lockar en BMW-förare...;))
Verdi
En 4wd är stabilare än en 2wd när det är halt eftersom du inte riskerar att tappa fästet med de drivande hjulen på samma sätt. Detta gäller förstås mest vid acceleration, men trots att det är vinter måste man gasa ibland. T ex för att komma upp i fart på motorvägspåfarten, göra omkörning av långsamma bilar/lastbilar/traktorer på landsväg osv.

Du minskar även risken att få sladd om du släpper gasen för hastigt i en kurva. En 4wd motorbromsar ju på alla fyra och får alltså mer friktion än bara två hjul.

Dessutom kommer man iväg enormt mycket snabbare från såphala korsningar, minskar risken att köra fast osv osv.

Jag saknar min 4wd nu i vinter, liksom förra vintern. Har man en gång haft det så vet man skillnaden.

Det enda den inte är bättre på är att bromsa såklart.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
"Har man en gång haft det så vet man skillnaden."

Jo visst, jag saknar den också nu. Men mest för att det var "skönt" inte för att det faktiskt behövs.

-------
//Lövet
Verdi
Jo, men vad som "behövs" är ju lite olika och handlar mycket om en känsla. Ska man köpa en bil på vad man rent objektivt behöver så skulle nog de allra flesta köra typ Skoda Fabia med minsta motorn.

Många dimensionerar ju bilen efter worst case scenario. Typ åka till Sälen med hela familjen. Sen sitter man själv i bilen 95% av tiden...
cr
3.938
crille82
Mercedes C 200d -19
1302 LS Cab -72
BMW F750GS -19
A3 1.8T -99
T-Roc Cabriolet -20
Jag har kört fyrhjulsdrivet, framhjulsdrivet och bakhjulsdrivet i flera olika märken de senaste åren. Det skall inte värst mycket till för att med en tvåhjulsdriven bil skall fastna i en plogvall eller backe. Med tanke på hur förra vintern var och hur den vart hittills iår så skulle jag verkligen inte säga att fyrhjulsdrift är överflödigt....

Håller med Verdi, man "klarar" sig utan, men det är definitivt ingen nackdel att ha det. Lite samma som att jag anser mig klara mig med dubbfria vinterdäck, fast det vore en fördel med dubbdäck just nu...

MVH Christofer
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Nackdelen med fyrhjulsdrift är ju främst i det avseendet att man har nytta av det 3 månader om året, medans man har nackdelar i form av högre bränsleförbrukning i storleksordningen 1-2dl hela året*.

(*Haldex i nedre delen av intervallet, konstant 4wd i det högre)

-------
//Lövet
Verdi
crille82,
Precis, men för mig handlar det inte så mycket om risken att köra fast, eftersom det är inget jag riskerar till vardags. För mig är de stora fördelarna med 4wd just att risken för sladd vid omkörning eller annan acceleration minskar samt att man inte står kvar och spinner som ett fån vid varje rödljus.

andreas_lofgren,
3 månader? November, december, januari, februari, mars... Snarare 5 månader som vintrarna ser ut att vara nuförtiden. :=)
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
3 månader är väl baserat på alla vintrar förutom de två senaste kanske. December-mars skulle jag väl kunna sträcka mig till. Men det beror ju till stor del på var man bor.

Fast nu verkar det ju inte räcka att bo i Sthlm längre för att slippa snöskiten. Får snart flytta till Skåne för att slippa det här. ;)

-------
//Lövet
Det är knappast 5 vintermånader där 4wd "behövs" i större delen av landet 8befolkningsmässigt sett)! Förra vintern var hård men det är väl knappast tillräckligt för att göra det till norm.

precis som Lövet skriver har du nackdelen med högre bränsleförbrukning större delen av året glöm inte heller eventuellt större reparationskostnader. Tycker man sig ha råd med detta så är det ju inte en nackdel på vintern!
cr
3.938
crille82
Mercedes C 200d -19
1302 LS Cab -72
BMW F750GS -19
A3 1.8T -99
T-Roc Cabriolet -20
Verdi: Att köra fast är "worst case scenario", fördelarna i vardagen är som du säger vid slasksträngar och när man skall ta sig iväg.

Lövet: Som sagt minst tre månader. Betänk även att de vägarna du troligvis kör på för det mesta är bättre än i större delen av resten av Sverige.
Fyrhjulsdrift drar naturligtvis mer bränsle, men knappast över 1 dl /mil i snittförbrukning på en vanlig bil, iaf inte Torsen, Haldex, eller X-drive som jag kört.

MVH Christofer
st
3.454
steaman
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
Tänk var mycket förnuft det läggs in i den här tråden. :-))

Hur lång är säsongen för en 4x4?
Hur många tillfällen behöver men en kombi?
Hur många gånger om året åker man med taken nere på en Cab?

Hur ofta behöver behöver du egentligen din 3,0-liters motor på din Z4?

Här på forumet samlas bilentusiaster som inte sällan har fler bilar för att det är roligt, och vem f_n väger in förnuft då.

Är säsongen så kort så kan man väl som jag gör köra en annan bil de andra egenskaper överväger!

Nu ska jag ut och åka Jeep och hissa upp leendet till öronen, och skulle någon som bara tänkt förnuftigt sitta fast i en snödriva så är jag beredd med en bogserlina!

Bj
2.163
Bjerser
BMW 435d xDrive F36
Mercedes GLK220 CDI 4M
Mini Cooper F55
Chris87: Självklart inte, läs en gång till så ser du att just den situationen var undantaget.

Verdi, lite reflektioner:

-Som sagt är däckens grepp densamma, en 4WD har alltså inte bättre grepp fysiskt sett. Däremot känns den stabilare i och med att vägkänslan inte är densamma, men i och med att däcken har samma grepp mot underlaget bör det gå att köra lika säkert med en 2WD i de situationer du nämner.

För hur mycket har drivningen med om bilen släpper i en kurva eller inte, tryck ner kopplingen och rulla igenom en kurva. Känns det inte snarlikt en likadan 2WD bil?

Jag förstår att 4WD får ner kraften bättre, och att detta självklart kan göra nytta i utgången av en kurva eller för att ta fart vid en omkörning, men det innebär enbart dels högre fart (INTE bättre grepp), och dels högre fart in i en eventuell olycka eller situation. INTE bättre möjligheter att hantera denna!

-Du skrev att du har en effektivare motorbroms i och med att den bromsar på alla fyra. Visserligen, men om du släpper gasen i en 2WD så riskerar du att drivhjulens ändrade moment får bilen i sladd, då har du fortfarande det icke-drivande hjulparet som referens till att hantera denna. Med en 4WD riskerar fortfarande det ändrade momentet att kasta bilen i sladd, med den stora skillnaden att alla fyra hjulen släpper vilket är bra mycket knivigare att hantera.

Förstår folket vad jag menar? Visst 4WD har en uppenbar fördel: framkomlighet oavsett om det är i djupsnö eller att komma iväg från en isig korsning.

Vad jag vill få fram är följande nackdelar:
-Högre förbrukning och slitage, förkortat "sämre ekonomi"

-Svårare att hantera vid en situation, kan "plötsligt" överraska föraren på ett sätt som inte ens RWD lever upp till, även om föraren är "beredd". Testa själva att sladda med er 4WD, då är ni "beredda" men kommer förstå vad jag menar!

-Utöver ovanstående punkt, så skapar 4WD en falsk känsla hos föraren av trygghet. 1. Föraren är alltså dels inte i beredskap på samma sätt som i en 2WD där man "varnas" mycket tidigare. 2. Föraren tenderar att köra fortare än lämpligt.3. Föraren tenderar att ge sig in i situationer han aldrig hade "vågat" med en 2WD.

Om vi bara skall se så här förenklat på det, tycker jag fördelarna med 4WD inte motiverar nackdelarna. Sedan finns det förstås fyrhjulsdrivna bilar jag valt över tvåhjulsdrivna och så vidare, men då på grund av modellspecifika egenskaper och inte just själva fyrhjulsdrivningen.

//Bjersér

BMW - over 200 (s)miles/hour
LL
909
LLoydan
Audi Q7 50tdi
steaman: Huvudet på spiken!

Bjerser: Läs steamans inlägg...=)

Blir lite lätt komiskt när man i sin subjektiva iver för det ena eller andra skall försöka överbevisa andra människor.

Fyrhjulsdrivet ÄR bättre på vintern, svårare än så är det inte!
Verdi
Bjersér,
Jag tycker att du har fel i nästan allt du säger.

1. Du har visst bättre grepp eftersom varje drivande hjul bara utsätts för hälften (i praktiken ännu mindre) av påfrestningen vid acceleration. När påfrestningen i längsled blir för mycket för friktionen så släpper däcket. Och släpper det i längsled så är friktionen i sidled inte mycket värd heller... För visst är det lättare att glida i sidled med spinnande bakdäck än med bakdäck som inte spinner? ;)

2. När du får sladd med en 2wd så släpper fästet på alla hjulen, precis som på en 4wd. Fördelen med 4wd är att du inte får sladd lika lätt vid ex motorbroms.

2. Jag tycker att en 4wd sladdar oändligt mycket mer kontrollerat än en rwd. Bakänden kommer inte farande lika snabbt utan bilen uppträder mer som en enhet.

3. Det där med falsk säkerhet faller ju på sin egen orimlighet. Då kan vi ju säga att antispinn, vinterdäck, krockkuddar osv osv också framkallar en falsk säkerhet...

4. Du menar att du din bils acceleration bestämmer hur fort du kommer in i en olycka? Kör du med full gas hela tiden? :=)

När jag köpte min bil för 1,5 år sen så tyckte jag inte heller att fördelarna uppvägde nackdelarna. Men det var på sommaren och innan de senaste monstervintrarna... :=)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.