AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
48.785

X-drive VS Quattro

Sida 2 av 11
Ro
285
Roadwraith
BMW 740iA 95
Sen tycker jag att de inte riktigt är rättvisa i hill climb testet med de andra bilarna. man ser ju hur föraren lär sig mer bil efter bil hur han ska göra. Tex hur han gör med BMW 330 xi är ju helt galet. han typ stanna till. Sen i slutet med audin så ger han järnet.

Visa användare
1.330
Heinz_Keller
VW Passat 2,0tdi Masters Premium -12
Roadwaith >> Det är ju inte mycket som stoppar en grand cherokee med quadra drive! Underbara bilar :D

// Erik
st
3.454
steaman
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
Håller med!

Ka
585
Kaparn
640i GC -12
Intressanta uppvisningar, så kör man ju inte i verkligheten så testerna har litet värde.
Föraren måste ha framförhållning, inte stanna till i ett gyttjehål, utan pressa bilen till rörelse ända tills man har kommit ur situationen. Teknikerna med fyrhjulsdrift utgår från att fordonet har åtminstone lite momentum.

Testerna visade ju att ingen av bilarna är gjorda för någon terrängkörning, för kort fjädringsväg är j bara förnamnet.
Vill man ta sig fram i terrängen så är nog fortfarande Volvo valp med B30 motor svår att slå. Dock fruktansvärt obekväm för de ombordvarande.
st
3.454
steaman
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
Testerna har ett stort värde i att testa funktionen av fyrhjulsdriften. Banans funktion är bara en variant av rullarna där man testar hur bilen hanterar att något eller några hjul har noll friktion. Det är ju också därför man testar vad som händer då bilen stannar och startar.

Lång fjädringsväg är ju bara intressant vid terrängkörning och syftet, utöver att passera hinder, är att maximera kontakten mellan hjulen och underlaget. Eftersom ingen av bilarna är en terrängbil är ju jämförelser med Valpen ointressant!

Visa användare
1.330
Heinz_Keller
En suv med jäkligt goda terrängegenskaper. Lågväxel och 3 automatiskt spärrande differentialer. Klarar sig troligen bättre än både quattro och xdrive!

Steaman, ut i terrängen med dig!

Länk

// Erik
st
3.454
steaman
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
Ha ha, Det är därför jag köpt den, det ska bli min lilla leksak. :-)

Visa användare
2.403
StefanL
BMW M340i Touring -21
MB CLK
Länk

//Stefan

Mina bilar:Länk
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Minsann, hela testet kan laddas ner gratis - tack Stefan!

Länk
Visa användare
1.330
Heinz_Keller
Här är ett lite nyare med Audi A4 Avant 3,0 TDI quattro, BMW 320d Touring xDrive, Mercedes C 320 CDI 4Matic, Saab 9-3 2,0T Aero XWD och Subaru Legacy 2,0D.

Länk

// Erik
Visa användare
2.403
StefanL
BMW M340i Touring -21
MB CLK
Fick inte länken att fungera, testar denna i stället:

Länk

//Stefan

Visa användare
2.403
StefanL
BMW M340i Touring -21
MB CLK
Ytterligare ett test..
Länk

//Stefan

Visa användare
1.330
Heinz_Keller
Det verkar som om du har beställt fel bil Stefan, passaten var ju bäst ;)

// Erik
Visa användare
2.403
StefanL
BMW M340i Touring -21
MB CLK
Haha Erik, Där har du ju en point.
Nu ska jag plocka ut några extra kusar ur Audin, är lite svårare med passaten.
Fann vad jobbigt det skulle vara att bara gå på testresultat hela tiden, vad kärror man skulle få köpa:)

//Stefan

Visa användare
1.330
Heinz_Keller
Hehe ja, men problemet är väl inte att behöva köpa bilar, utan var man ska garagera dem när de vilar? :D

Jag skulle oxå välja s4an om jag hade den möjligheten. Jävligt läcker bil och trimpotensialen är säkert mycket god! Jobbigt att behöva vänta typ 30 veckor till bara! ;)

// Erik
Visa användare
2.403
StefanL
BMW M340i Touring -21
MB CLK
Ja, det är så sant som det är sagt, garaget är redan fullt med en massa bråte, så nu får man börja ställa bilarna i logen hos svärföräldrarna:D Nä skämt o sido, jag försöker hålla mig till max 2 bilar i taget.
OT håller på med badrumsrenovering just nu, så nu ska den första pilsnern sakta få rinna ner genom strupen, klunk,klunk:)

//Stefan

He
1.208
Herr.Bayer
Audi A6 TDI -2012
Har bara positivt intryck från Audis quattro system där jag aldrig fastnat när det varit oväder i vakren låga eller höga hastigheter. Oplogade vägar har aldrig varit några problem....bilen bara "vickar" lite på rumpan men håller sig hur stadigt som helst på vägen.
Efter förra vintern ligger fyrhjulsdrift mycket varmt om hjärtat inför nästa bilköp. Att jag inte ens kunde köra min BMW under vissa dagar förra året blev jag knäckt då farsans A6 som dessutom är mer sänkt, tog mig precis var som helst med sin quattro.

"Riktiga män kör diesel"
Le
431
Lelle
520d touring -15
118d -08
325i cab. -02
http://www.garaget.org/bmwlelle
Länk

Le
431
Lelle
520d touring -15
118d -08
325i cab. -02
http://www.garaget.org/bmwlelle
Länk

Visa användare
2.403
StefanL
BMW M340i Touring -21
MB CLK
Förra vintern blev i duktigt insnöade, hustrun och barnen hade tagit 335an och åkt några dagar innan mig upp till fjällen. För säkerhetsskull lånade jag en x3 xDrive då jag själv skulle köra upp till Vemdalen, en resa på nästan 70 mil. Det snöade ganska mycket på vägen upp men det kändes hela tiden tryggt med 4-hjuldriften i det läget.

När jag kom till stugan hade det under natten kommit ca 40 cm nysnö, huset ligger mitt ute i skogen i ett helt nybyggt stugområde där tydligen ingen plogar några vägar. Tilläggas bör göra att vägen upp till stugan består av en lång och ganska brant uppförsbacke och där hade det varit helt omöjligt att köra 335an, så utan x3an hade vi inte tagit oss till backen. Så för min del är det 4-hjuldrift som gäller i framtiden.

//Stefan

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.