AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
48.786

X-drive VS Quattro

Sida 10 av 11
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Akademisk examen och forskningsbakgrund. Men det har inte nödvändigtvis med det att göra utan enbart att om man påstår något då får man presentera en vederhäftig källa som stödjer det. Att bara slänga ur sig att "nackdelarna med 4wd som nämns ovan existerar inte!" som Ulf håller på med duger inte. Man får gärna ha sin åsikt men att då förolämpa folk som har en annan är oförskämt. Att felaktigt lägga fram åsikter som fakta stör mig när logiken som används är samma som elallergiker och UFO troende har. "Det är sant för mig, alltså är det sant"

Jag har aldrig påstått att 4wd skulle vara osäkrare (vilket felaktigt antyds ovan) utan enbart att säkerhetsfördelarna med 4wd är långt överdrivna. Du fastnar inte i snön lika ofta med 4wd men det är väldigt ovanligt att skadas av den typen av "olyckor".

-------
//Lövet
Ul
2.044
Ulf530
530d F11 xDrive Msport -16
118d F20 xDrive Msport -17
530i E34 -89 en ägare
Lövet; för att belägga dina påståenden (eller för att belägga att vi som ser stora fördelar med 4wd har fel, vilket som...) så visar du en lista över vilka bilar som är snabbast runt Nürburgring.
Då ställde jag en mycket enkel och direkt följdfråga till dig:
Med hänsyn till 4wd kontra 2wd, hur tror du själv rent personligen att listan skulle se ut om körningarna hade skett på vinterväglag?

Jag (och kanske flera med mig?) skulle uppskatta om du rakt och ärligt besvarade denna enkla fråga.
Gärna utan personangrepp eller dylikt, om det är möjligt för dig.
Dina akademiska examen och forskarbakgrund är självklart imponerande. Men jag begär inte på något sätt att du måste besvara ovan enkla fråga med några vetenskapligt belagda bevis utan jag ber dig bara använda ditt sunda förnuft (vilket jag självklart tar för givet att även du besitter) och dina egna erfarenheter som (erfaren?) bilförare både på sommar- som vinterväglag.

Och hur tror ni andra läsare här på forumet att listan då skulle se ut?
Ul
2.044
Ulf530
530i E34 -89 en ägare
Lövet; om du ska citera någon, mig eller någon annan, så skulle nog alla här uppskatta om du citerar korrekt. Det får väl ändå anses som ett grundkrav på ett forum. Det är väl inte att begära för mycket av dig särskilt inte som du själv hänvisar till din akademiska examen och forskarbakgrund?

Du påstår om mig i ditt inlägg:
"Du har tidigare i tråden hävt ur dig "Det här är min åsikt och inga fakta i världen kommer få mig att ändra den!"

Jag har gått tillbaka i tråden och försökt finna detta men utan att lyckas. Kan du visa för mig var i tråden som jag skulle ha hävt ur mig detta?
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Naturligtvis skulle listan se annorlunda ut om den skett på vinterväglag. Men vad har det med säkerhet att göra? Ett mer relevant test hade varit att köra 1000 varv med 2wd bilar och 4wd bilar och jämföra vem som kör av vägen mest.

Såhär lyder hela ditt citat ordagrant för övrigt:
"Detta är mina erfarenheter från verkligheten. Jag är personligen helt och hållet övertygad och inga argument eller teorier i världen kan ändra min uppfattning."

-------
//Lövet
Ul
2.044
Ulf530
530i E34 -89 en ägare
Lövet, nu får jag be dig att använda din kompetens, eftersom du själv hävdar ekademisk examen och forskarbakgrund.

Jag upprepar: Du påstår om mig i ditt inlägg:
"Du har tidigare i tråden hävt ur dig "Det här är min åsikt och inga fakta i världen kommer få mig att ändra den!"

Nu hävdar du något helt annat i något som du påstår vara ett ordagrant citat i denna tråden.

Återigen upprepar jag:
Jag har gått tillbaka i tråden och försökt finna detta men utan att lyckas. Kan du visa för mig var i tråden som jag skulle ha hävt ur mig detta?
På vilken sida? I början, mitten eller i slutet på av dig angiven sida?
Jag kan fortfarande inte hitta detta i tråden (men jag erkänner gärna min i jämförelse bristande kompetens, om det skulle visa sig att jag har fel.)

Om, jag säger OM, det däremot skulle visa sig att du har fel så kanske det inte vore för mycket begärt att du förklarar dig och rättar dig själv. Kanske t o m en liten ursäkt vore på sin plats OM det skulle visa sig att du kommit med felaktigt påstående/felaktigt citat?

Själv påstår jag mig på inget sätt vara ofelbar. Om/när jag gör något fel så kan jag erkänna det och även be om ursäkt.
Ul
2.044
Ulf530
530i E34 -89 en ägare
Längst upp på sid 10 påstår Lövet att jag håller på och förolämpar folk.
Om jag har förolämpat någon person här så ber jag att denna person gör mig uppmärksam på detta, gärna med hänvisning.
Helst här i tråden men även direkt via powerpost går bra för min del!
Så lovar jag att oförbehållsamt be personen om ursäkt.
I så fall ber jag att få tacka på förhand till den som gör mig uppmärksam på detta, för det är absolut inte min avsikt att "förolämpa folk".
Ul
2.044
Ulf530
530i E34 -89 en ägare
Vad anser ni alla om det nämnda 1000-varvs testet (hypotetiskt), om det genomfördes i verkligheten skulle det vara att betrakta som fakta och vetenskap?
Lövet, med din akademisk examen och forskningsbakgrund, skulle det vara fakta och vetenskap?

Till alla inklusive Lövet; oaktat ovan, om man verkligen skulle köra 500 varv med ett antal olika relevanta 2wd och 500 varv med ett antal olika relevanta 4wd, på Nürburgring i vinterväglag, och sedan kolla "vem som kör av vägen mest".
Om vi alla använder oss av sunt förnuft och våra egna erfarenheter som bilförare (för i verkligheten det är väl inte bara vetenskap som gäller?) vad tror ni själva är troligaste utfallet? "vem som kör av vägen mest", tror ni att det är 4wd eller 2wd???
Ul
2.044
Ulf530
530i E34 -89 en ägare
Härmed ber jag trådskaparen och andra oförbehållsamt om ursäkt för att jag inte har hållit mig till ämnet, nämligen "X-drive VS Quattro".
Jag har dock i ett inlägg opponerat mig mot vad jag personligen ansåg vara felaktiga påståenden här i tråden om 4wd.
Sedan har jag svarat på frågor och påståenden mot mitt inlägg och jag har efter bästa förmåga försökt att belägga min åsikt.
I förhoppning att det kan ha ett allmänintresse och/eller att det särskilt kan intressera någon som läser denna tråd, eftersom tråden uppenbarligen är riktad till dem som har ett intresse för 4wd.
Tydligen har det ett visst intresse och jag tackar återigen för positiv respons, både i tråden och till mig direkt.
Dock erkänner jag min delaktighet i att "2wd-talibaner" (som var någon annans uttryck) har fått alltför stort utrymme i denna tråd.
För detta ber jag om ursäkt.

Om inget nytt och intressant framkommer, eller någon ny fråga från någon annan än Lövet, så lovar jag att åtminstone försöka avhålla mig från att skriva mera i denna tråd.
Jag har fått berätta om mina åsikter och mina erfarenheter och jag tycker också att jag fått möjlighet att belägga dem på ett betryggande sätt.
Som jag sagt tidigare så respekterar jag att andra har en annan åsikt (även om jag inte sett att den kunnat beläggas..?). Så skulle jag även uppskatta om jag tilläts behålla min egen åsikt och om jag slapp personangrepp.
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
ang. 1000varvstestet. Det skulle vara intressant om man talar om för förarna att "ni skall köra så fort ni kan" och sedan låter man 100 slumpvis valda personer göra testet.
Och så kopplar man ur allt utom ABS.
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Mycket intressant info Flåklypa!

Det enda tråkiga med min gamla iX var att viskospärren till framhjulen antagligen var slut (viskospärren mellan bakhjulen var däremot mycket välfungerande), och det verkar som om xDrive inte heller är så hållbart:

Länk

Mvh
ma
7.450
marin849
Enligt AWDwiki var det viskospärr i mitten och bak, inte fram!?
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Jo, jag menade viskospärren i mittdiffen som överför kraft till framhjulen, sorry om jag var otydlig.

Mvh
Efter dagens nederbörd tycker åtminstone jag att det är bekvämt med 4wd och hög markfrigång även om vissa bara tycker att det är ett upplevt falsarium...
st
3.454
steaman
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
2x

16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Ingen har ifrågasatt den bättre framkomligheten hos 4wd. Bara påståendet att det självklart skulle leda till färre olyckor.

-------
//Lövet
ma
7.450
marin849
Jag stodsnett bakom en Jeep Cherokee 90-talare igår vid ett rödljus i snömodden i stan. Den var höjd (!) och hade rejäla terrängdäck! Han tryckte gasen i botten och försvann med ett bröl (4liters traktorsexa) och fyra långa kvastar av sprutande snö! :)
Såg rätt coolt ut.
st
3.454
steaman
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
Synd bara att han kommer att köra över väglagets förmåga. Han har med säkerhet redan kvaddat bilen, men vi får hoppas att han inte blev skadad!

ma
7.450
marin849
Hehe, det är ju en möjlighet. Sen sitter han där "men?!? Jag har ju en Jeep med äkta 4WD".
Eller så skulle han roa sig lite, fullt medveten om han satt i en 2,5tons koloss med masscentrum 1m över vägen och väghållning i stenabåtsklass där den bilens enda specialitet är just full gas rakt fram med fyrhjulsspinn. :)
Då det var den äldre modellen hoppas jag på alt. 2 och att det satt en entusiast i bilen.
st
3.454
steaman
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
Eftersom du är säker på att det är en 90-talare så var det inte min bil du såg, annars hade det ....

ma
7.450
marin849
Hehe.
Men du har en Grand Cherokee?
Detta var den klassiska (?) Cherokeen, typ så här såg den ut: Länk

Skulle vara rätt skoj att ha!

Läste lite om 4WD på Jeep. De har ju varianter med tre st eLSD. Då framstår ju både Audi, BMW och Subaru som lite skruttiga vad gäller att gräva sig fram i snön etc. Förutom de gamla vanliga manuellt låsbara systemen förstås.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.