AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
7.021

Köpråd 535D, importera eller köpa svenskt?

Sida 1 av 2
Ma
96
Matte_J
Bmw 535dT -09
Hej,

Går i tankarna om att införskaffa mig en Bmw 535d, helst en Touring.
Vill helst ha en -07a eller nyare då nya motorn o det kom då, men kan bli för dyrt för mig så kan även bli en äldre modell.
Hur är det med milen på dessa bilar? Antar att dom går ganska långt, men hur ser begagnatmarknaden ut om ett par år med en bil som gått 10-15k jämfört med en sån gått 20-25k mil?

Vad har ni att säga om bilen i stort? Tror ni den kommer tappa mycket i värde närmsta tiden?

Funderar på att ev importera från Tyskland, vad tror ni om det? Är det vettigt med denna modell? Med tanke på utbud samt priser? Vill ju gärna ha en med M-paket och så fullmatad som möjligt.

Hur svårt är det att importera från Tyskland, o framförallt just denna modell?
Har aldrig importerat förut o funderar på att ev anlita någon för att göra det åt mig. Är det värt det eller är det "lätt" att göra det själv?

Alla tips o råd mottages! Behöver hjälp med det mesta nu så jag får en bild av hur jag ska göra!

MvH Mathias
Ma
73
Magle
740d x-drive -14
X1 x-drive -15
Mercedes 220SE -65
Jag har importerat två E61:or från Tyskland. Prisbilden blir ungefär detsamma som i Sverige nu när rkonan är stark. Med andra ord så är det inte för att komma billigare undan som import är att föredra. Däremot så får du mer att välja på och har lättare att hitta bilen med just den utrustning som du önskar.

Jag har importerat via en mindre bilfirma nära där jag bor och den merkostnad det inneburit har det varit värt. Jag har då också samtidigt fått ett års garanti på köpet.

Norrlänningen
gt
4
gtaa
528-96 535dta-06
Läs import guiden här väldigt bra. Importerade en 535 a i början på året inga problem över huvud taget, många bilar att välja på, jag kollade flera stycken innan jag bestämde mig.

La
720
Lasse Eklunda
530xDA Sedan -15
Z4M Coupe -07
523i LCI Sedan -07
Corvette Bigblock -72
Skulle köpa Svenskt om det inte är väsentlig prisskillnad. Dels så får du bättre för den beggad och den blir enklare att sälja. Färre frågetecken helt enkelt för köparen, runt t.ex. mätarställningen, service et.c..

Visst finns färre att välja på, så det gäller att ha mer tålamod..

//Lasse
Fu
34
Fubarswe1
535d M-sport Tou -07 LCI
Det ska inte vara några problem med import - så länge du vet vad du gör - akta dig noga för skruvade bilar.., En fem år gammal bil kan utan problem rullat 20-25` utan att det syns.
Tyskarna kör avsevärt mycket mer än medelsvensken gör.
Ett problem kan vara att om du efter ett tag vill byta in din importbil hos en märkeshandlare så blir det kalla handen tyvärr...
Utrustningsmässigt innehåller tyska bilar oftast mer än svensksålda.

Om du köper av en svensk handlare och det visar sig vara något fel har du alltid en garanti att åberopa - tror det är ungefär så här: om bilen har gått mer än 6000 mil så har du en månads garanti på bilen och allt som hör därtill - du har sedan tre månaders garanti (MRF) på säkerhetsdetaljer såsom bromsar etc.

Hur som helst - ett stort lycka till med en underbar bil som kommer skänka dig enorm körglädje!
ts
2.039
tsaros
E60 M5 -07 Lci
Hittar du en i Sverige med rätt utrustning så köp den om det känns rätt.

Personligen så importerar jag hellre mina av auktoriserade bmw handlare i Tyskland, fördelarna är bra många fler än nackdelarna vid försäljning enligt mig.

// Mvh Andreas

Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Medeltysken kör inte mer än medelssvensken men när det gäller bilar som t ex 530d/535d så finns det många långmilare i Tyskland och dessa är såklart intressanta för mindre seriösa svenska importfirmor att ta hem och lägga ut på Blocket med en mer blygsam mätarställning. Köper du själv bilen hos auktoriserad BMW-åf i Tyskland så är risken för att få en mätarskruvad bil mindre än om du köper en av en svensk handlare.

Men som det skrivs ovan, de flesta BMW är inte billigare i Tyskland utan den primära anledningen att själv importera är ju att det är lättare att hitta en bil i rätt färg och med rätt utrustning och många gånger i bättre skick.

___
//Ulf
Njuren
Tyskar kör kanske inte mer än svensken men "längre" , pendla till jobbet 15-25 mil om dagen är inte ovanligt. Och som Tsaros skriver, handlar du hos aukt bör du vara trygg.

Lycka till!
Ma
96
Matte_J
Bmw 535dT -09
Tack för alla svar.
Ger mig lite att tänka på.

Hur vet jag om handlaren är auktoriserad?
Ni menar direkt av BMW eller?

Hur är det med utrustningen på 535d, har dom dieselvärmare i tyska bilarna?
Och sen fundera jag över dragkrok, brukar det finnas på dom här? Finns dom med infällbara?

Till er som importerat själva; Har ni hittat bilen ni vill ha på t ex mobile o sen kontaktat säljaren? Kan ni tyska eller funkar det bra med engelska?
Flyger ni ner sen o möter upp säljaren o gör upp affären, hur gör ni med betalningen?

Berätta gärna hur det ser ut när ni importerat era bilar!
Fu
34
Fubarswe1
535d M-sport Tou -07 LCI
Om du kan få tag i en med dieselvärmare - TA DET! den är ovärderlig! Jag använder min hela tiden och det finns inget bättre än at kliva in i bilen och det är varmt! Dragkrok är hyfsat vanligt på svenska bilar - kostar ca 8k att eftermontera hos tex "Dragkulan" (dolt) (Skulle tro att Bmw tar det dubbla.)
1500 spänn extra om du vill köpa difusern så du slipper såga i M-paketet. (delen längst ner på stötfångaren bak)
När det gäller import så försök göra så mycket som möjligt klart innan du åker ner (för att undvika missförstånd) Vissa vill inte tala engelska alls - vissa har inga problem alls... Köper du av Bmw handlare i Tyskland så brukar det inte vara några problem med vare sig det ena eller det andra.
Köper du av privatperson så kan det bli knepigare med saker o ting.

Lycka till!
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Matte_J:

Leta helst efter Premium Selection bilar på mobile.de, men även bilar från vertragshändler kan vara intressanta: Länk Länk Länk

Standheizung, komfortstolar och xenon är det som helst behövs - ytterligare utrustning skadar aldrig. Se till att EuroPlus försäkring i ett år ingår i köpet istället för att pruta...

Det är alltid bruttopriset som gäller, netto är bara för företag.

Läs om Lars Persson (jimbonelly) i denna tråd angående dragkrok: Länk

Mvh /Robert
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Länk
Si
3.020
Sim
F11 530dA
i3
Har också webasto värmare i nya 530dA'en som vi hämtade i tyskland i augusti - helt underbart! :-D
Ma
96
Matte_J
Bmw 535dT -09
rob_t_j72:

Tack för svaret!

Vad menas med premium selection bilar då?
Och vad betyder Standheizung?
Det du skriver vill jag som sagt ha, men M-paket är även det ett krav för mig.
Vad innebär Europlus-försäkringen?

Har börjat fundera i banorna om en 335d istället då den är betydligt billligare för mig att försäkra i Sverige och att utbudet i Tyskland verkar vara ganska bra med bra priser, jämfört med dom få som finns i Sverige för mina pengar.

Vad säger ni, 535 vs 335? Diesel såklart. Några stora skillnader förutom storleken?

Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Standheizung är ordagrant parkeringsvärmare alltså bränsledriven extravärmare.

Premium Selection är bilar som är i extra fint skick hos BMW-återförsäljare i Tyskland, i den ingår EuroPlus-försäkringen.

Läs Programmers inlägg här om EuroPlus: Länk

335d är det inget fel på... =)
_p
656
_pancho_
BMW M2 -17
BMW M2 Competition -19
BMW M3 SMG -02
BMW M3 Coupe -07
MB GLE350DE -21
Jag föredrar ju Belgien, men det är jag :)
Fu
34
Fubarswe1
535d M-sport Tou -07 LCI
Titta på denna - rätt slantar för en sv-såld bil tycker jag. Länk
Ma
96
Matte_J
Bmw 535dT -09
Helt klart fin bil.
Är det ett bra riktpris också eller på vad dom kostar i Sverige?

Tror nog det går att hitta en "likadan" för en 30k mindre iaf i Tyskland efter vad jag sett. Eller vad tror ni? Kostar ju sen o ta hem den också visserligen.
Fu
34
Fubarswe1
535d M-sport Tou -07 LCI
.., det är ett vettigt pris för en svensksåld bil - säkert går det att hitta billigare i Tyskland - men.., ibland blir det strul. Min svensksålda bil hade lite vibrationer vid inbromsning - handlaren bytte både skivor och backar utan kostnad - sen visade det sig att dieselvärmaren slutade fungera som den skulle - handlaren bytte även denna (inte billigt:-) - utan kostnad för mig. Det höll sig inom 3 månaders gränsen för garantin. Skönt när man handlar svensksålt att slippa trista reparationer som kan dyka upp. Köpa i Tyskland kräver nogranhet när du handlar - låt inget gå dig förbi - kolla och kolla igen så du slipper onödiga missar som du själv får betala. Kostnad för att ta hem den kanske slutar på 7-10k med allt inräknat.
ts
2.039
tsaros
E60 M5 -07 Lci
Personligen så föredrar jag 12 månaders garanti från BMW i Tyskland framför 3 månaders garanti av en handlare i Sverige.

kostnaden för import är;
Eventuellt lönebortfall om man inte tar ut semester för resan.
Resekostnaden tur och retur,
~150 euro i exportförsäkring och skyltar,
700:- för ursprunkskontroll
970:- för registreringsbesiktningen

// Mvh Andreas

La
720
Lasse Eklunda
530xDA Sedan -15
Z4M Coupe -07
523i LCI Sedan -07
Corvette Bigblock -72
Köpte min på Bilia, fick 24 månader / 2.000 mil som garanti (Maxitrygg). Tyvärr är den så skön att köra så milen har snart gått.. Men det känns som man hinner upptäcka alla "inbyggda" fel i alla fall, och några sådana verkar det inte vara ;-)

//Lasse
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.