AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
5.603

Billigaste/lättaste sättet för extra effekt 525?

Sida 1 av 2
Dr
228
Dr.Pepper
M3 e92 -11
328i F31 -14
Tjenare, rookie här!

Vad är det mest prisvärda/billigaste/lättaste sättet att få ut lite mer effekt ur min 525 E34 '94?

Förklara gärna så utförligt som möjligt då jag är helt och hållet nybörjare i ämnet.

tack på förhand!
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Billigaste sättet per hk är antingen turbo, kompressor eller byte av motor till V8 på 286hk.

Hur du än vrider och vänder på det så kommer det kosta pengar, tid och kunskap. Eller om du har mycket pengar så behöver du inte kunskap eller tid. =)

Enklaste sättet är att byta delarna runt motorn, extraktorrör, avgasrör och mappa. Ger inte särskilt mycket effekt och kommer också kosta en del.

Hur mycket effekt vill du ha och vad är du beredd att betala?

Dr.Pepper
M3 e92 -11
328i F31 -14
Både kunskap och pengar är det dåligt om. Kunskap kan man dock få gratis, därför jag frågar =)

Jag är intresserad och vill lära mig mer men utan erfarenhet vet jag inte riktigt hur jag ska bära mig till.

Det är ju en väldigt trevlig motor och härligt chassi men jag skulle vilja ha bättre respons på de lägre varvtalen. Vad skulle det kosta ungefärligt?
Jag är inte ute efter något monstertrim utan bara en extra skjuts i baken.

10k räcker inte långt?
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Ett problem är att många av de enkla modifieringarna främst ger lite mer effekt men bara på högre varv. Byte av motor, kompressor eller turbo ger mer effekt även på lägre varv.

Som i de flesta trådar av denna karaktär är det bästa rådet att byta bil till en starkare. Det är också de mest vettiga rådet ur effekt, ekonomi och besiktningssynpunkt. Däremot kan vissa se ett stort nöje i att modifiera sin nuvarande bil men då blir det mera krångel.