AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

X-Serien
6.549

En trist historia och en roligare jämförelse mellan 550 och X5 4.8iS

Sida 1 av 2
Vi
91
Viper540
X5 4.8iS -05
Lite påtryckningar från Asken får mig att posta detta långa inlägg. Det innehåller inga frågor, utan bara min historia och lite åsikter.

Bakgrunden är att jag i somras sålde min mycket fina 530 (e39) till förmån för en 550 touring -08. Bilen var min drömkärra och jag hade letat den i 10 månader innan jag åkte 60 mil och köpte den. Väl hemma fick den diverse kärlek i form av solfilm, lackskydd och framförallt nya 19-tums M6-fälgar. Bilen blev extremt snygg!!!

Glädje varar dock sällan, då jag 1 vecka efter färdig bil krockar. I en stor korsning har jag stannat för rött ljus och ska rakt fram. Väl grönt så kör jag, men hinner bara en billängd ut när det smäller. Några tonåringar som kommit från andra hållet står på gasen och ska svänga vänster. Dom ser mig aldrig och smällen blir mycket kraftig. Deras bilmärke går efteråt inte att avgöra den har vikt sig på mitten. Troligen stod dom alltså inte still på andra sidan, utan kom på fullt speed när det slog om till grönt?

Försäkringsärendet blev (och ÄR) ett långdraget ärende. Tog 6 veckor att konstatera att min bils reparationskostnader var för höga, så det blir inlösen. Olyckan hände i augusti och nu i november är vi ännu inte överens om priset. Differensen är främst kring hjulen. Dom var en vecka gammal och kvitton finns, likväl vill f-bolag inte ta hänsyn till dom. Jag har nekat första budet, och nu tänker dom ta några veckor till på sig....

Nåväl, I väntans tider ringer Asken med ett tips på en bil jag aldrig kikat åt. Öppnar mitt sinne och tittar på bilen. Den sålde sig själv och idag är den min. Bilen är en X5 4.8is från 2005. Speciellt är att bilen endast gått 2900 mil och därför är i mint condition. Asken bad mig göra en jämförelse mellan mina två monster och här kommer den. Först måste man ta med i kalkylen att vi talar om en nyare och dyrare E61 jämfört med den äldre e53'an. I mitt fall skiljde 150kkr

550:
En sleeper på gott och ont. Jag älskade den för detta även om den är anonym och lätt förväxlas med enklare 5-serier. Tycker den kräver lite styling, och i mitt fall hann jag köra min "färdig" i en vecka. Jämfört med E39-or (och min nuvarande e53) så är bilen städad och tillkammad, vilket betyder kraftigt ljuddämpad och mycket bekväm. Så länge automaten står i normalläge så är det en limosin. Man kan möjligen tycka att lite körglädje försvinner på den här modellen om man är kritisk, men det handlar nog om skillnader E60 jämfört med tidigare serier. Piskas bilen i sportläge så är den dock ett monster med finkläder. Man fattar knappt själv hur fort det går, vilket kanske förtar lite av det roliga!
Till 550's fördel tycker jag var att den verkade gå relativt "billigt" och jag saknar utrustningen som givetvis var modernare än nuvarande e53'a. Hade ventilerade komfortstolar och största stereon, och detta var verkligen nice.

X5:
Detta är en sann vilde. Bilen erbjuder klart mer körglädje direkt från start jämfört med E61'an. Bara att starta V8'an som är mycket mindre ljuddämpad, ger rysningar. Det följer med ut på vägen, med mkt direkt gas- och rattrespons samt ett underbart V8-gurglande. Bilen känns trots sin storlek mycket "tightare" än 550. Som en förväxt gokart. Sitthöjden och utseendet känns manligt, och bilen väcker mer uppseende än 550'an. 4WD är förstås ett stort plus, men denna kan jag inte säga mycket om än.
På minus sidan är driftsekonomi. Bilen är märkbart dyrare i skatt, försäkring och bensin trots snarlik prestanda. Den är dock billigare i inköp så det jämnar väl ut sig.

Slutsats:
Två mycket olika bilar. 550'an är diskretare, något bekvämare och bättre/modernare utrustad. Något mer "ekonomisk" och klart att föredra om majoriteten av tiden tillbringas över olagliga hastigheter på motorväg (bättre prestanda då, väghållning och ekonomi). Stylad så tycker jag den är snyggare.

X5'an är roligare att köra och har mer attityd. Det känns kanske lite rejälare byggd också. Bortsett från 4WD känns den dock mindre förnuftig, om såna ord får användas om sådana här bilar.

Avslutningsvis: Är kvinnors reaktioner viktiga? Köp X5 men berätta aldrig om körekonomin!!! *lol*

Har redan hunnit avklara lackskydd och uppgradering av Navin på min X5. Tid för motorvärmare med laddare och grenuttag är bokat om en dryg vecka, likväl som proffsombygge av hela stereoanläggningen för tungt ljud och USB-anslutning.

På listan med övriga planer ligger bl a dragkrok och snygga fälgar (troligen från X6m). Dyrt och tidskrävande att vara en BMW-nörd, men kul är det.
Hoppas jag slipper fler missöden på ett tag.......
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Gissar att X5:an är den blåa som fanns hos handlare i Stockholm? Tittade på den flera gånger på nätet när den var ute och priset var helt ok och du kanske lyckades få ner den ytterligare? Det som bromsade mig lite för att kolla vidare på X5 är att man efter 3xE39 och 1xE46 vill ha lite ny interiör att leva med, E53:an tillhör ju trots allt förra eller nästan förr-förra generationen även om just det exemplaret som jag gissar att du köpt ändå fick en icke-SUV entusiast som mig att ändå bli lite sugen.

___
//Ulf
Vi
91
Viper540
X5 4.8iS -05
Det stämmer. Bavaria Danderyd, och priset sänktes bara marginellt, men då med nästan nya vinterhjul, en oljeservice och byte av en sliten inredningsdetalj.

Håller med om att det var en "nedgradering" i generation, främst i utrustning. Detta var största skälet för mig att vara tveksam, vilket gick över efter att startat den. :)

Till dess försvar måste jag ändå säga att inredningen känns rejälare på nåt vis, och det jag saknade mest där inne var 550'ans stereo av värsta sorten.
Det löser jag med en ljudbyggare..........

Ett tips till den som läser min långa historia. Att normalpris för att reparera min gamla 550 blev för dyrt, betyder INTE att bilen inte är reparerbar för den som inte ska faktuera timmarna. Ska du köpa en Svart 550 touring -08 nästa år, så bör du alltså kolla HISTORIKEN på den först :)
J.Lindström
Programmer: Jag tänkte precis som dig förrut angående köp av X5, då jag ägt en E39 540 innan...lika i inredning, man dock extrem skillnad mellan bilarna, till X5:ans fördel :)
Tack för trevlig läsning. Håller med att X5 E53 har mer attityd, även om den är några år äldre. E53 facelift är den i mitt tycke snyggaste X5:an. Trivs själv utmärkt med min egen carbonsvarta 4.4 och tycker den får än mer attityd med fälgar med lägre et. Är lite "hulk" över den.. :)

Du har förmodligen ett kräsnare öra än jag, då jag antar att is-modellen har den största stereon. Min 4.4 har en rätt biffig originalstereo med grafisk DSP på bildskärmen och jag tycker den låter både klart och med tryck i ljudet. Jag reagerade att den har avsevärt mycket mer tryck än min gamla E39 540 som trots "stora stereon" låter vääääldigt tunt. Men en sak som jag saknar är USB-ingång eller iPhone-ingång.

Hur tänker du bygga om ljudet?
Vi
91
Viper540
X5 4.8iS -05
Hulk.... Den var bra. Den lånar jag nog :)

Just för bredden så har jag funderat på spacers. Skulle nog bli snyggt. Undrar om det finns några nackdelar?

Min 4.8is har inte största stereon. Ingen DSP och ingen Subbas. Ljudet är verkligen ingen höjdare, men visst har jag höga krav, det erkänner jag.

Mitt bygge kommer göras av en MDS-butik som även bygger tävlingsbilar - även om min bil förstås inte ska upp i den klassen.

Dels blir det en Dension gatewave 300 eller Five och får då USB/Ipodanslutning. Med blir också Bluetooth för telefonen samt möjligheten att strömma musik.

I framdörrarna byts de 4 elementen ut mot MDS i den högre klassen. Småhögtalarna i instrumentpanelen behålls.

Elementen i bakdörrarna byts också, och vi har inte undersökt än om det är ett eller två element per dörr, men troligen blir det en bra koaxialhögtalare (hela registret).

Längst bak till höger bakom hjulet byggs en måttanpassad låda med ett grundgående baselement anpassat för små lådor. Ett sånt -mycket lyckat - projekt har en lååång tråd i xoutpost.com.

MDS kommer dra om allt kablage och hoppa över orginalförstärkaren. Istället skruvas två MDS-slutsteg in, ett för fram- och baksystemet. Det andra för subbasen.
Eventuellt får dom plocka i en backkamera när dom ändå håller på, men det är inte givet än.

Bådde byggaren och jag själv tror det blir en nice dunkadunka av projektet. Man känner sig som 19 igen. :)
Be
159
Benzan
X5 30d M-sport F15
ttp://www.garaget.org/?car=192869
spacers är inga problem om du köper med nice kvalitet. jag har kört med 3cm spacers bak hela sommaren. Med tankte på att dom e 3cm breda så valde jag att köra på pinnbultar.
Härligt att höra. Det låter helt fantastiskt bra!

Klart man ska ta ut svängarna och våga trycka på - känna sig som 19 igen. Bra gjort. Mycket nyfiken på hur det kommer att låta. Jag kan tänka mig att göra något liknande.

Ang. spacers så vimlar det av olyckskorpar. Men oftast är det personer utan större teknisk utbildning på vridmoment, men det brukar i gengäld kompenseras med att veta väldigt bra EXAKT på millimetern vad som rekommenderas. Jag kör sj med 10.5 tum breda fälgar runt om med ET 35. Detta skiljer sig från original som är 9 tum (tror jag) ET 45.

Hur som haver - lycka till! Berätta gärna hur det går med stereon, Mattias på Backed ljudbyggeri brukar bygga i mina bilar och det är inte alls omöjligt att jag följer dina tankar ang ipod / bättre högtalare. //Lasse
Vi
91
Viper540
X5 4.8iS -05
Benzan (o Lasse): Är inte så påläst än på ET och vilka varianter som är rätt kring spacers, mer än att det skulle vara snyggt att få ut hjulen lite. Som du vet så är just nu starkaste fälgalternativet samma väg du gått. Lite trist att kopiera, men jag ÄLSKAR dom fälgarna. Köpte ju samma till 550-an, men på en vecka hinner man inte bli less ;)
Kommer kanske rentav anlita samma inköpskälla, men annars hör jag av mig till dig :) Är dock öppen för fler förslag och har fått några varianter från Asken, min flitige bilassistent. :)

Lasse: Tack. Preliminärt sker bygget den 17/11av MDS i Gävle. Självklar ska jag referera resultatet efteråt. Tror det blir toppen.
Be
159
Benzan
X5 30d M-sport F15
Ang org Et på 4.8is så har jag för mig att 20" orginal fälgarna är et30 bak och e45 fram
Visa användare
4.704
J.L
BMW M2-24
550 touringen, var det den som såldes av Frölunda Bilkonsult?

BMW CS #5139
Vi
91
Viper540
X5 4.8iS -05
J.L: Det stämmer!
Visa användare
4.704
J.L
BMW M2-24
Ok japp, såg den på annons, verkade vara fin och extremt välutrustad, tråkigt att den slutade så =(

BMW CS #5139
Tråkigt med din förra bil, och grattis till en fin X5:a.

Viper540: ET står för tyskans "Einpressungstief" vilket betyder inpressningsdjup. Om du tänker dig att du står rakt bakom bilen och tittar på fälgen: Tänk dig fälgens mitt - dess axiella centrum. ET-måttet anger avståndet mellan fälgens axiella centrum till fälgens anliggningsyta mot hjulnavet, vilket oftast är angivet på fälgen. 0 betyder att anliggningsytan är exakt i det axiella centrum. Är ET-värdet exempelvis 45, sitter däckets axiella centrum 45 mm innanför hjulnavets yta.

Således är det två saker som tillsammans avgör hur mycket hjulet "fyller ut" hjulhuset: fägens bredd och ET. Man måste veta båda två.

Generellt sett så ger ett lägre ET att fälgen sticker ut mer från hjulhuset, ett högre ET att hjulen åker in i hjulhuset.

Mina 10.5 tum breda 21-tums BBS med ET35 fyller ut perfekt fram - däcket sticker ut precis i linje med karossen. Bak skulle man kunna köra med lägre ET för att fylla ut helt. Sommarhjulen är 10 tum breda 22 tummare med ET 45, men då kör jag med 20 mm spacers (så att det blir motsvarande ET 25) för att få den där feta Hulk-looken.
Vi
91
Viper540
X5 4.8iS -05
J.L: Tack. Det stämmer, den var lite unik. Kändes verkligen i själen, och omgivningens helt korrekta "huvudsaken det inte blev personskador" kändes ganska otillfredställande.....

Lasse: Tack för en bra beskrivning. Hade bara en hum, men nu är jag bättre påläst. Brett vill jag ha också :)
Be
159
Benzan
X5 30d M-sport F15
Viper540 du måste ha riktigt breda grejer med tanke på att du har skärmbreddare.
tråkigt med 550:in men kul att du i alla fall lyckades hitta en ny fin bil
Vi
91
Viper540
X5 4.8iS -05
Sommarhjul närmar sig. Just nu lutar det åt att behålla dom rätt snygga orginalhjulen som följde med min 4.8iS, men tänker beställa spacers.

Nån som har tips på rätt märke/kvalité och vilka dimensioner jag ska välja?

Vore kul om samma spacers kunde användas till vinterhjulen också, för bilen känns rätt tunn med dom på.
Ca
92
Calle kula
BMW 530IM touring 2006
Original på 4.6is och 4.8is var BMW original style 87 fälgar till 4.6.an mins inte namnet till 4.8 men dimensionerna var 20" med Michelin Latitude Diamaris 315/35 bak och 275/40 fram. Tycker personligen att spacers på så breda sulor inte är nödvändigt då det ser rätt fint ut ändå :) Men smaken är som baken....Rätt dyra däck dock men bara jämföra på ex däckonline så ser du ju andra alternativ

tråkigt med 550 in :( men lycka till med nya sulor
NeZaN
Calle kula

Style 168 ska 20-tummarna heta till 4.8is! ;)

/NeZaN
Vi
91
Viper540
X5 4.8iS -05
Japp killar. Det är dimensioner och märken jag känner igen från mitt garage :)

Det var dock spacers jag ville ha förslag kring. Någon?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.