|
Sida 3 av 3
|
|
|---|---|
|
Bytte kuk termostaten idag tog fan 2 timmar, blä. Inte blev det nån skillnad ändå, så ska prova byta EGR Termostaten vilket nu i efterhand hade varit smartare då den är betydligt lättare att byta. Vart fan kan man köpa den, är det enbart BMW och Ebay som har den? Hade tänkt fixa det den här helgen men de blir att glömma. Tack för mig |
|
| Sådär, nu bytte jag AGR Termostaten också. Efter ca 10min så fick jag upp tempen till 89c och förbrukningen har gått ner! Nu är det mycket bättre, fan man fick ju nästan ångest när man satt i den förut. | |
|
Bra att höra! Efter byte i min sjönk förbrukningen med 10-15%. |
|
|
Jag ska göra mer tester men det kändes mycket bättre, tidigare hände det ingenting förens efter 1liter när man gasa nu börjar det hända lite vid 0.9l. |
|
|
Om det är så du mäter bränsleförbrukningen, så kan det lika gärna ha varit motvind när du gasade senast och därmed hade du högre förbrukning. Nolla trippen - full tank - kör till tom tank och tanka och räkna förbrukning. |
|
|
Jo jo, så klart. Men det var nåt jag har lagt märke till. Jag körde 2 mil bara för att testa och nollade trippmätaren, samma sträcka innan termostatbytet gav mig mycket högre bränsleförbrukning. :) |
|
|
Nytt grenrör och tvättat partikelfilter var det som gjorde mest skillnad för mig. När man kört med trasiga termostater (temp under 75 grader) går ingen automatisk rengöring i partikelfiltret så det bara fylls med sot. En riktig BMW har fyra Pipor... // Henke |
|
| Var det bökigt att tvätta filtret, vart sitter den? | |
|
Det är skruvandet som var lite bökigt och det ser lite olika ut beroende på modell. Jag tvättade med en rejäl högtryckstvätt och varmvatten. Men det finns andra trådar om detta... En riktig BMW har fyra Pipor... // Henke |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.