|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
|
Tyvärr så är förbrukningen lika hög.även fast det sitter nya termostater. Dagsläget ca 10,5 ca 35mil på halvtank =0( Det finns inga felkoder enl Bmw Det kollade vi upp när den lämnades in för airbagen som tappat komunikationen till sätet när jag bytte natteri. Har även bytt startmotor. till en bosch istället för denso som satt i. Bmw vill ha 4600kr inkl arbete. jag bytte själv köpte en på karstorp som gått 1400mil 1625kr. Mekonomen vill ha 4801kr för en utbytes + 300kr i stom avg. Det är mycket dyrare än bmw inkl arbete. Så köp inte den samt att termostaten är billigare på bmw. Men fel sökning ang bränslet får fortsätta efter nyår. |
|
|
Har en likadan bil som dig, 530d-E61 touring aut -05. Måste tyvärr hålla med -den är orimligt törstig. Ska bli spännade att se om vi hittar något fel... En riktig BMW har fyra Pipor... // Henke |
|
|
Hör gärna av dig om du hittar något på din bil. idagsläget ligger min på ca 1,18 dock så är det tomgångs körning samt en hel del småsträckor i detta kalla väder,så den blir inte varm på de små sträckorna. 45mil på trekvarts tank =0( är inte OK men får leta vidare efter helgerna, GOD JUL!!! |
|
|
Dom är tyvärr väldigt törstiga med automat! Tror inte det är något fel alls. |
|
|
Mja, riktigt så törstiga är du ju inte... Har själv en automat, men bensinare, och jag ligger alltid under litern, trots kökörning och 50-50 stadskörning och motorvägsfart. (Även om det under rådande omständigheter sällan blir någon riktigt fart på motorvägen...) ---- BMW CS #6212 |
|
|
Jag håller inte med att 530 dA E60/61 skulle vara törstiga. Jag har haft en 530 dA -04 som på landsväg drog ca 0,7 och blandad körning just över 0,8 och då körde jag rätt så hårt. Just nu har jag en 530 xdA -08 och nu på vintern med kallstarter och mycket kortkörning så drar den 0,82. Bilen har ett BSR-trim och har 285 hk och 612 Nm Sett till bilens storlek, automat, fyrhjulsdrift och motorstyrkan så tycker jag inte att bilen är särskilt törstig Norrlänningen |
|
|
Jo men din bensinare 530 är NY!!! Samma med din magle. Detta handlar om en 05:a Har hänt mycket på förbrukningssidan efter det! 08 är mycket snålare än 05. Jag kan ABSOLUT INTE köra min 525 touring automat under litern. Är helt omöjligt. Ligger ganska stadigt runt 1,1. :( |
|
|
Jag kör min 530 D sen -04 på under litern. Ligger på ca0.85 blandat under vinterhalvåret. Har aldrig lyckats komma över litern så nått konstigt är det om din bil drar så mycket. /Rikard |
|
|
Jag skrev om två bilar i mitt inlägg ovan. Min första 530 dA -04 drog just över 0,8 blandad körning. Norrlänningen |
|
|
Cralle - point taken. Jag har en LCI och syftade naturligtvis på det medan du tänkte på den gamla setup:en. LCI:n har ju en helt annan motor, dessutom är Tomatlådan uppodlad med nya grönsaker, så det skall naturligtvis inte jämföras med den gamla set-up:en, där speciellt automaten gjorde bilen lite väl glad i soppa. ---- BMW CS #6212 |
|
|
Min 520 går max upp i ca 70 grader på digitala mätaren - är väl alldeles för lite antar jag? Mvh Tobias |
|
|
Tänkte höra mig för om det är någon uppdatering på programvaran. Om det kan göra något på förbrukningen?? Idag så nolla jag den när den var varm å efter körningen så blev det 0,92 enl mätaren istort sätt bara landsväg lite stads |
|
|
Jag har en 530da-04 som enl. färddatorn drar 0,73l/mil, verklig förbrukning enl. "tankmetoden" har legat på 0,78-0,8l/mil. Fälgarna är 16" Körningen är blandad i Stockholmsområdet, dock ej innerstad. Sommartid drar den mer med 19"-fälgarna. /Kim |
|
| Då låter det som mina 0,78 är för höga för 520'n iaf.. 65 grader visar tempen, ska byta AGR termostat imorgon... | |
|
Kollade via gömda menyn... Under en körning på 8mil ca 110 km/h -1grad gick tempen inte över 60. Den låg oftast mellan 51-54 grader. Ska beställa ny termostat pronto. Jag har kört 3 x 16mil hastighet 90-120 förbrukning 0,85 Finns det någon som har en BMW 530D -04/-05 med manuell låda som kan komma med lite info ang förbrukning? En riktig BMW har fyra Pipor... // Henke |
|
|
Då har jag bytt AGR termostaten och får upp tempen till 75-80 grader istället för drygt 50. Ska därför byta vanliga termostaten också antar jag. Någon som har en bra länk till en beskrivning på hur man byter? En riktig BMW har fyra Pipor... // Henke |
|
|
Det blev förstås ingen skillnad i förbrukning för mig heller när jag bytte termostaterna men det är säkert det förbannade partikelfiltret, Jag ska tvätta ur filtret så får jag se om det blir någon skillnad... MACI, har du gjort något med ditt filter? En riktig BMW har fyra Pipor... // Henke |
|
|
Hur har det gått för? Min 530d -05 ligger oxå på 0.85-0.9 i 90. Jag har ingen aning vilken temp jag har då jag inte vet hur man ser det men om termostaten är billig och lätt att byta tänkte jag prova så vad kostar det och är de lätt att byta? Om jag går till BMW vad äre för del jag ska köpa? Tänkte åka på lunchen så hör av er asap. Mvh |
|
|
Nu har jag varit och testat lite temperaturen i bilen efter att jag fick reda på hur man kan få reda på tempen. Jag körde metoden med att hålla nollställningsknappen i mätarhuset och fått fram vin nummret osv. Efter att kört 20min och 10 min på landsväg så kom jag upp i 57c grader när jag accelerade till 100 och sedan sjönk tempen till 55c grader och så stannade den i ytterligare 5min. När jag vände för att åka hem låg den på samma temp. När jag väl kom hem så stängde jag av den en stund och starta igen då låg tempen på 68c grader så jag tog en tur igen och då sjönk den till 58c ungefär. När jag presade bilen lite så går den upp till max 70c grader för att snabbt sjunka till 60+. men så fort man kommer upp i 70km/h+ så sjunker tempen igen. Ska testa att byta termostaten imorn och så får vi se om det blev nån skillnad. Ja justja förbrukningen snitta 0.9l/m som lägst efter att jag nollställt på landsväg 0.8l/m trevlig helg. |
|
|
Har en 530D-99 med 32.000 mil bakom sig, har precis avlägsnat allt onödigt motstånd efter turbon (läs igenkletade kattar, bråte i ljuddämpare etc) och bilen går helt underbart bra efter det. Varvar ut utan minsta tvekan och sedan laddar turbon helt jämt över hela registret. Även bränsleförbrukning blev positiv, ca 1,5 dl/mil mindre. Jag kör lätt denna bil på 0,6l/mil blandad körning. Manuell vxl skall tilläggas då. Skall tilläggas att jag avläste felkoder innan detta och fick då upp hur mycket som helst.... Bara nollade bort, hem o operera med v-slip o svets o vips- nya bilen! Tänk på detta problem med motstånd i avgassystem! Micke |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.