AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
7.184

Ännu en gul motorlampa!

Sida 1 av 2
Tjenare

Fick upp den lilla gula motorlampan idag, har sökt lite och hittat en massa olika felorsaker

Så jag tänkte höra om någon av er kanske kan matcha ihop det men några andra småfel jag har

Bilen (en 330xi) drar 1.45 blandad körning

När man startar den utan motorvärmare när det är lite kallare ute så tvekar han lite vid start sen går han ojämt på tomgången ett tag

När man håller jämn gas när den ligger på blåa fältet så smårycker den helatiden

Batteriet har varit dåligt, ska byta det nästa helg

Får tag i en felkodsläsare nästa helg så då vet man väl säkert vad som är fel, men är det något eller några av mina andra fel som kan få motorlampan att tändas

I övrigt går bilen bra....
Var även in på bmw och kodade av nycklar som inte fick med vid köpet, kan bmw ha uppgraderat nån programvara eller likn som får lampan att lysa?
co
161
coleburn
335i Sedan -09
Det absolut vanligaste verkar vara att det går hål på gummibälgen som går från luftfilterburken till insprutningen. (Det hände på min.) Dett gör att den drar tjuvluft och bränsleblandningen blir för mager, och ger felkoder från lambdorna om just 'mixture too lean'.

Kolla den först, så att du inte köper en massa dyra saker som LMM, tändstift och lambdor i onödan. Det kan vara ganska svårt att hitta något hål, trots att det finns. Jag sökte ordentligt men lyckades inte hitta något, men hade ändå en verkstad att byta...och visst fan var det hål i den.

== It takes a lot of knowledge to really mess something up ==
Tror iaf inte den går magert, nollställde färddatorn och får en sväng till Jula endast stadskörning men det drog blygsamma 1.7 liter milen lugn körning
Första hand hade jag bytat batteriet, för ger inte det ordentligt med kräm är det mycket annat som kan strula med all data.

1,7 liter/mil är jävligt mycket tycker jag. Kan vara som coleburn skrev och det blir att datan skickar in betydligt mycket mer pga olika orsaker.

Oavsett vilket hade jag bytat batteriet så snart du kan och gå vidare därefter om vissa lampor fortfarande lyser och den går oroligt för dig.
Tror mycket på batteriet, för kan det inte ge allt till alla olika saker, så är det inte alls omöjligt att den går oroligt.
Jo får börja med batteriet, får tag på ett sprillans nytt nästa helg när jag åker och hälsar på brorsan

Det som sitter i nu är tokslut, laddade upp det i veckan och nu idag skulle jag lasta in lite prylar i bilen, hade dörren öppen max 2 min så lampan i bilen lyste, när jag startade så var det juuust så han hostade igång
co
161
coleburn
335i Sedan -09
"Tror iaf inte den går magert, nollställde färddatorn och får en sväng till Jula endast stadskörning men det drog blygsamma 1.7 liter milen lugn körning"

Exakt!
LMM ger värdet för hur mycket luft som kommer in till maskinen. Efter det så kommer det extra luft, vilket lambdorna registrerar via avgaserna, där initiala felkoden blir för mager bränsleblandning. Datorn kompenserar då genom att spruta in mer bränsle, så att blandningen och avgasvärdena ska bli rätt.
Bilen kommer alltså då att dra en massa extra bensin beroende på denna kompensation.

Som redan sagts så finns det ju fler felkällor, och du gör ju som du vill... men det är ju ett billigt alternativ att kolla efter hål i en "gummislang" jämfört med att köpa en massa nya saker. Däremot verkar ditt batteri vara helt slut, så börja med det, och ta en sak i taget.

Säger inte att du har fel, missförsod bara det du skrev :)

Jag ska försöka pilla lös lite imorgon och se om jag hittar något hål

Ska som sagt upp till brorsan nästa helg och han har en felkodsläsare så vi får väl se då vad som spökar

Hade problem med hål i en turboslang på en s80 som jag letade med hjälp av startgas vid 2-3 tillfällen, när äntligen verkstan fixade det så visade sig hålet vara så stort att man fick in fingret så man kan väl säga att jag inte är nån höjdare på att leta
wo
14
world in my eyes
bmw330xi touring -02
Har själv en 330xi-02 och hade för ett tag sedan samma problem med motorlampan som började lysa lite då och då. I mitt fall var det - som "coleburn" även skriver - luftbälgen som var trasig. Lämnade in bilen på BMW och betalade runt 1800kr för att byta dessa slangar.
Bytt batteri, ingen skillnad
StProPro-medlem
235
Stefux
Bmw 535d F11 Touring 14
BMW 325 cabriolet Msport2 02
Mitt problem med min förra 330 var luftmassamätaren. Tycker jag känner igen symtomen.

//Stefux
co
161
coleburn
335i Sedan -09
Ja, blir samma symptom om LMM är slut. Jag bytte, på inrådan av verkstaden, LMM eftersom "det ändå brukar vara dags att byta den vid de miltalen". Visade sig som sagt att det var hål i insugsbälgen.

Rekommenderar alltså att man kollar de billiga sakerna först, eftersom det är väldigt stor skillnad i pris på en insugsbälg och en LMM.

StProPro-medlem
235
Stefux
Bmw 535d F11 Touring 14
Som coleburn säger så är det svårt att veta utan en diagnostik och det kan vara bra att börja med det billigaste först...en luftmassamätare kostar ca 4000 spänn ny. Och en felkod på luftmassamätare kan även vara en sprucken luftbälg mm. Jag fick en felkod på luftmassemätaren.

Det jag gjorde var att jag checkade luftbälg, vakumslangar mm ingående...hittade inga sprickor, letade på nätet efter en begagnad luftmassamätare...hittade en i Uppsala på en skrot för 900 spänn med garanti att den funkade...åkte dit och bytte på plats..och den fungerade klockrent....stor skillnad direkt. Soppaförbrukningen sjönk på vägen hem till behagliga 0,85 l mil....motsvarande 1,2 på vägen dit :-)

//Stefux
När jag åkte idag å hade av nån anledning motorlampan slocknat men förbrukningen ligger kvar på behagliga 1.4 landsväg
StProPro-medlem
235
Stefux
Bmw 535d F11 Touring 14
Lampan slocknade även på min till och från....tror med all säkerhet det är luftmassamätaren.

När jag hade bytt så lös lampan även då, men efter att koppla ifrån batteriet och på det viset nollställa datorn, så slocknade lampan och som sagt det det vart stor skillnad på en gång, både kapacitetsmässigt och bränsleåtgång.

Stefux
co
161
coleburn
335i Sedan -09
...och jag tror det är insugsbälgen, för min hade exakt samma beteende :-)

Skämt åsido. Allt är en sammanhängande kedja (luftfilter, lmm, insugsbälg, insprutning, tändning, lambda), så en felkod gällande en sak behöver inte nödvändigtvis betyda att den delen är trasig. I det här fallet så har ju inte "Damien SWE" kollat felkoder (eller iaf inte skrivit dem här), så allt vi säger är ju bara spekulationer!

Orsaken till att jag skrev ett svar från första början, var att jag ville påpeka det smarta i att kolla de billigaste sakerna först, så att man inte lägger ut en massa pengar i onödan och byter saker som inte är trasiga.

Damien SWE gör såklart precis som han vill med sin bil!

Tjena, har kollat efter hål men hittade inga, batteriet har haft lös batteriet massa gånger för att ladda men endå har haft lös polerna varje gång.

Fick inte felkodsläsaren att funka, därför tråden fortsätter.

Ooops blev helt sär det där....skriver med mobilen....ska skriva bättre när jag kommer hem
Sådär nu är jag på datorn istället för telefonen

Började först med att byta batteri

Har alltså i helgen varit uppe och provat läsa felkoder, funkade såklart inte mest troligt pga usb/com adaptern vi använda inte funkade och affärerna var stängda så fick inte tag på ett com kort

Så jag hade lös luftmassemätaren rengjorde den hade lös slangarna/insugsbälg som coleburn sa och kollade ordentligt och sprayade med startgas, hittade ingenting

Efter att ha jävlats med felkodsläsaren halva kvällen så var jag rätt less så jag bytte bara olja körde en sväng och ställde undan bilen (motorlampan lös fortfarande)

Sen förvånande nog när jag skulle åka hem till umeå dan efter så har motorlampan slocknat
Ingen aning varför, kan inte ha varit för att jag gjorde bilen strömlös när jag bytte batteri för det har jag gjort många gånger när jag laddat det gamla

När lampan lyste så lyste den konstant, inte slocknat en sekund förän nu på hemvägen (30 mil) då den inte lyste alls

Var rätt nöjd tänkte för mig själv att nu följer väl förbrukningen också med neråt när den inte längre får några felkoder
Men så visade färddatorn och nålen som sitter i intrumentbärden att bilen tydligen ska dra 1.6

Efter lite uträkningar så får jag fram det till att bilen absolut MAX kan ha dragit 1.2

För att låta tråden leva lite längre, vad kan detta bero på, kan förstå att färddatorn kan få nått elfel och börja visa fel men nålen i instrumentpanelen är den kopplat elektriskt på nått sätt? är det inte bara en vacumstyrd nål?

Är också lite fundersam varför motorlampan slocknade så långt i efterhand, var ut och körde nån kilometer efter olje och batteribyte men inget hände då
Sen helt plötsligt dan efter så är allt släckt

Hade tänkt försöka hinna ner på stan imorron och hitta en comport till laptoppen så man en gång för alla kan få se vad som är fel

Ps
Har precis samm filisofi som coldburn, man börjar med det billigaste och jobbar sig uppåt
Jahapp....då började lampan lysa igen
Har haft problem med en lysande motorlampa och en förbrukning på drygt 1.6

Har läst av felkoderna nu och fått fram följande

ZKE/ZVM

Error 65

ABS/ASC

Error 97 ansaugventil Lenwinkel Geber

Error 90 versorgungsspannung

DME/DDE

Error 104 Regel VANOS endlage fheler auslass nockenwelle

Hade efter råd härifrån lös kontakten till LMM och senare även lös hela lmm och rengjorde den för att se om den skulle gå bättre så kanske nån felkod beror på det

Antar att ett fel kan orsaka en massa felkoder, så är det någon därute som kan lista ut vad som är fel på min bil
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.