AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
4.809

Vidrutetorkare med originalfäste till BMW?

Sida 1 av 2
El
174
ElectroGeeza
318i E36 Sedan -92
Hej!

Vindrutetorkare till BMW! Vad fungerar bäst? Vilket märke eller modell?

Jag vill helst ha bra torkare av samma om inte bättre kvalitet än BMW original, med originalfästen. Finns de på Mekonomen, Meca, Ad Bildelar eller Autoexperten? Eller är det bara BMW service som har såna?

Tack på förhand!
Visa användare
3.884
peter78w
530ia individual e60 -04
525da Touring//M e61 LCI -07
Jag hade tänkt köpa dom här nya som fick bäst i test tror det är bosch aerotwin helt i gummi men det passar bara nya bilar!

MvH Bmw 4-ever
El
174
ElectroGeeza
318i E36 Sedan -92
Så BOSCH Aerotwin skulle inte passa på min 318 E36 92?

Har man någonsin ändrat designen av fästen för torkare på BMW 3-serie? Alltså, jag fattar inte riktigt varför alla biltillverkare ska tävla om vem som kan komma på det mest tillkrånglade fästet för torkare. Det är som någon slags penismätartävling. Kan de inte bara enas om vem som har längst och hur den ska se ut?

Några andra tips på torkare?
El
174
ElectroGeeza
318i E36 Sedan -92
Jag gick just in på Boschs svenska webbplats. Där kunde man klicka sig vidare till deras tyska webbplats där man kunde hitta mer utförlig information om Aerotwin. Där kan man sedan ladda ner ett faktablad som PDF fil på tyska. Där listas ju E36, jämte E46 och E90. Några andra 3-serier listas inte av någon anledning. Där kan man se att E36 och E46 har samma typ av fästen. Men E90 verkar ha en annan typ av fästen.

Aerotwin för alla (engelsk text)
Aerotwin for Everyone. Now also in Retrofit Program.
Länk

Find the fitting Bosch product for your vehicle!
Länk

Då borde den väl finnas till min bil också?

Vad menas med deras "Retrofit" program? Är det som TRICO Exact Fit, dvs. torkare speciellt anpassade för specifika bilmodeller?
El
174
ElectroGeeza
318i E36 Sedan -92
Jag köpte ett par torkare på OKQ8 igår. De har någon kampanj just nu där man får 20% rabatt. Den vänstra är 530 mm och den högra är 500 mm till min bil. Jag valde den vänstra med spoiler eftersom det redan sitter en sån på bilen. Man kan också välja en utan. Vänster utan spoiler kostar 107 kr och 126 kr med spoiler. Den högra kostar 97 kr (utan spoiler). Rabatten är då avdragen.

Vad är egentligen finessen med sån där spoiler på torkaren? Är det bara en prydnadssak eller har den en funktion? Jag har fått för mig att den skapar bättre tryck mot rutan. Kan det stämma?

De är av märket TRICO. Jag vet att det är ett välkänt och bra märke, men jag tror att BOSCH är snäppet bättre. Rätta mig om jag har fel men var det inte BOSCH som gjorde originaltorkare för BMW?

På förpackningen står det att de ska vara lätta att montera och att det till och med ska gå på några sekunder. Men jag vet inte om jag kan hålla med. Det tog mig några minuter att få på den första (vänster). Sedan gick det snabbare när man listat ut hur man skulle göra.

De har nämligen universalfästen. Det tycker jag inte om. Jag vill hellre se originalfästen. Sedan så är spoilern i plast medan min original är i metall. Det insåg jag inte förrän jag var hemma.

Den vänstra verkade också vara ca 10 mm längre än original eftersom man inte kan sätta ner den om den högra är redan lyft. Det går med original. Det tar emot alltså vid den högra om man försöker sig på det. Den vänstra torkaren är normalt sett längre än den högra på en bil. Men den får inte vara för lång heller. Kanske sitter fästet lite för långt ut till höger på den vänstra torkaren så att den hamnar fel på rutan i det här fallet. Hur som helst så kändes det inte som att det är riktigt samma kvalitet som min original torkare. Så jag åkte idag och lämnade tillbaka båda.
El
174
ElectroGeeza
318i E36 Sedan -92
Egentligen skulle det räcka med att byta torkarbladen bara och låta bli att byta hela torkaren. Men som lösa torkarblad hade de bara 700 mm på OKQ8 så man var tvungen att klippa till rätt mått själv. Jag tvivlar på att jag kan fixa det lika bra som när bladen är fixerade på torkaren från fabrik, alternativt klipta till rätt längd redan. Jag känner inte för att pilla med det heller.

Någon som har provat att bara byta bladen på torkaren? Finns det färdiga längder att köpa någonstans?

Ja ja, jag får ringa runt lite imorgon och se vad som finns.
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Jag köpte originaltorkare till E39an. De var inte billiga, men samtidigt hade de gamla torkarna helt perfekt funktion fram till för en månad sedan. Originalbladen är tillverkade maj 2003 och använda sedan nov 2003. Sju år!
ma
7.450
marin849
och jag är en sådan som inte tolererar minsta otorkad yta varken på upp eller nedgång. Många skulle säkert tycka att mina torkare fortfarande är bra.
El
174
ElectroGeeza
318i E36 Sedan -92
Mina torkare byttes senast för fem år sedan har jag för mig. Det är nog inte många bilägare som tänker på det att även torkare måste bytas då och då. Det minsta man kan göra är ju att åtminstone byta bladen på torkarna. Det är nog det mest ekonomiska alternativet, för om inte torkaren är trasig så behöver man ju bara byta ut gummit. Jag ville dock ha nya fräscha torkare då de gamla är lite slitna och mattade. Sedan känns det som att det är mer jobbigt att byta bara bladen. Så det är väl en bekvämlighetsfråga också. Det tänker jag testa nästa gång.

Jag åkte och köpte original torkare hos BMW i fredags. De gick löst för 395 kr. Det är inte så värst mycket dyrare egentligen än andra torkare på marknaden (som passar min bil) som jag har tittat på. Jag trodde original skulle vara betydligt dyrare.

Jag var och kollade på några BOSCH t.ex. på Mekonomen och de gick på 307 kr har jag för mig. Det är alltså för båda, de kommer i kit för både vänster och högersida. De hade fästen som var väldigt lika de originalfästen jag har på bilen. Vänster och höger torkare från SWF gick på 328 kr tror jag på Autoexperten. De hade också fästen likt de på BOSCH torkarna.

Bäst passform, stil och design får man ju helt klart om man väljer original. Fästena på originaltorkarna ser exakt likadana ut som på de som sitter på bilen då. Jag trodde som sagt inte att det skulle vara så liten prisskillnad mellan original och andra märken. Hade original kostat typ 800 kr som jag trodde så hade jag nog valt BOSCH torkarna. De tror jag är bra, det är det närmaste man kommer originaltorkarna.

Jag ska precis gå sätta upp mina nya torkare nu och fylla på med ny spolarvätska från Lahega. Värt att nämna är att man bör ha tjockare (högre koncentrat) spolarvätska ju lägre temperatur det är ute. Just nu börjar det krypa ner mot -5 C här.
Visa användare
3.884
peter78w
530ia individual e60 -04
525da Touring//M e61 LCI -07
Är det någon som har prövat dessa? Länk

MvH Bmw 4-ever
m2
64
m268
320d E90 -06
Jag tycker alla borde ha som princip att aldrig handla på nätet av någon som kräver att du lämnar hela ditt personnummer. Det är alldeles för släpphänt när det gäller id-stölder...
gO
1.407
gOry
335i Touring
Verkar som du gillar trixa till det för dig, själv kör jag på biltemas (inte dom billigare för 29-30kr/st) Tror dom kostar runt 70kr/st för dom gamla vanliga, sen finns de dom slimmade som kostar runt 80-90kr/st?. Finns testar där biltemas har fått "mest prisvärd" och minst lika bra som bosch osv. Att köpa dessa märkestorkare för flera hundra känns inte så lockande. Med tanke på att du inte lyckas slita ut ett par torkare på 5-7år, så kan du lika gärna byta fler gånger om nu biltemas skulle åldras snabbare.

Ang fästena så har jag nog aldrig stött på något annat än just dom man i ett plastsnäppe.

m268: Du bör nog skaffa hemlig identitet ifall du är så skrajj, ditt personnummer kan de få tag på utan att behöva driva näthandel!
Personligen tycker jag de är bättre att de har full koll på vem som handlar och vart sakerna ska skickas än att man kan beställa saker i annans namn, men alla prioriterar olika, vissa tror att de fyra sista är de hemligaste de har.
ma
7.450
marin849
Har satt dit de nya originaltorkarna nu. 460kr kostade de med 15% rabatt tror jag. Avskrivet på sju år är de värda det. Ljudlöst och torkar perfekt. Bättre än biltemas lyxmodell för 69kr som jag hade innan. De håller dock inte i sju år.
gO
1.407
gOry
335i Touring
visst är de trist att byta torkare, oftast är de kallt blött och mörkt.
Men bara för att man betalar mycket för dom så ska man inte räkna med att de ska hålla i sju år de känns lite naivt!
Jag tar hellre de säkra före de osäkra och byter ofta, biltemas torkare jag kör på firmans budbilar hållare cirka ett år om inte mer i sthlms stadstrafik. Går dagligen i salt och slask under vinterperioden.
Nu vet jag iofs inte hur många mil du avverkar per år men personlig tycker jag biltemas torkare är suveräna med tanke på priset!
ma
7.450
marin849
jag kan ju inte garantera att de håller i sju år, men de originaltorkare jag nyss bytte ut var 7,5 år gamla! Och de har fungerat helt perfekt fram tills för någon månad sedan då de började att inte torka ordentligt på vägen upp. Kanske tog död på gummit i sommarvärmen som var.

Jag är kräsen med vindrutetorkare och som sagt, de förra var 7,5 år.
På min förra bil hade jag som sagt biltemas 69kr och de är också bra men de bytte jag några gånger, så årskostnaden är ingen större skillnad.

Sen passar ju inte biltemas på E39, inte utan modifiering iaf.
El
174
ElectroGeeza
318i E36 Sedan -92
@m268
När du pratar om ID-stölder och risker med att lämna personnummer, pratar du om företaget Wipers Sweden AB som peter78w länkade till? Jag har precis kollat hur det går till när man ska beställa något från dem. Efter att man har valt vilken bil man har och lagt rätt torkarblad i kundvagnen så går man till kassan.

I kassan väljer man betalningssätt och man har fyra olika att välja mellan - Klarna konto, Faktura, Kortbetalning och Postförskott. Det viktiga här är Postförskott som är bra alternativ för alla som är rädda om sin identitet och riskerna med kortbedrägeri. Detta undviker man enkelt genom att välja att betala med postförskott. Så det var generöst att man kan välja det också.

I nästa steg fyller man i sina personuppgifter. Jag har t.ex. valt Kortbetalning som betalningssätt och de uppgifter som är obligatoriska då är förnamn, efternamn, adress, postnummer, ort, e-post och lösenord. Det finns också flera andra fält som inte är obligatoriska som man kan fylla i och personnummer är inte ett av dessa. Personnummer efterfrågas alltså inte ens.

Däremot, om du väljer Faktura som betalsätt så blir du tillfrågad om personnummer innan du kommer till formuläret där du skriver ditt namn, adress och andra uppgifter som de måste ha för att kunna leverera varan. Men det här är ju normalt, de måste ju ha ditt personnummer om du väljer faktura som betalningssätt. Det måste de ha ju för att kunna kontrollera din kreditvärdighet och se om du har betalningsanmärkningar. Så har det alltid fungerat med betalning per faktura eller vid kreditköp.

Jag är inte betald av Wipers Sweden AB för att försvara dem men jag tycker att rätt ska vara rätt. De frågar om personnummer endast om man väljer Faktura som betalsätt, och det måste de göra med tanke på den betalningens natur så att säga. Alla företag frågar om personnummer när man betalar mot faktura eller på kredit.
El
174
ElectroGeeza
318i E36 Sedan -92
Jag har originaltorkare på bilen nu. Jag köpte de för 395 kr på BMW. När jag skulle byta så såg jag en liten symbol ingjuten i metallen på den vänstra (förarsida) torkaren. Jag tänkte efter vad det kunde vara, det såg ut som bokstaven H med rund cirkel runt. Då förstod jag att det är BOSCH loggan. De nya original jag köpte är alltså från BOSCH.

Men när jag tog ner de gamla så stod det "SWF" på den vänstra. Jag tolkar det som att BMW har använt sig av både SWF och BOSCH som OEM tillverkare av sina torkare. De gamla SWF såg nästan bättre ut, de verkade någon millimeter längre eller mer förskjutna åt höger (från fästet).

Nu har jag nämligen lite problem med de nya BOSCH torkarna. Den vänstra torkaren (förarsida) hoppas nämligen lite. Så att den lämnar ränder. Så den sveper inte bra. Antagligen ligger den med fel vinkel mot rutan. Jag ska kolla på det idag innan jag åker. Några tips på hur man rättar till ett sånt problem? Kanske behöver man "köra in" dem under en tid? Den högra (passagerare) verkar svepa bra över rutan.
El
174
ElectroGeeza
318i E36 Sedan -92
@marin849

Betalade du 460 kr för originaltorkare till din E39? Och det med 15% rabatt dessutom? Så 529 kr ordinarie pris? Köpte du hos en BMW återförsäljare? Jag betalade 395 kr för mina, en E36. De är köpta på Kneippbadens Bil i Norrköping. Jag är lite förvånad över den stora prisskillnaden (134 kr eller 33%). Jag har svårt att tänka mig att torkare till E39 är så olika de till E36. Men det är nyare modell, så det kanske kostar mer bara för det.
ma
7.450
marin849
Har inte kollat kvittot men nånting sånt kostade de. E39 är lite speciell, det är något med fästet så man hittar inte passande torkare var som helst.
Ja köpte på aukt. BMW-verkstad.

Men man kan köpa bara gummit för nån dryg hundring på BMW.
ma
7.450
marin849
446kr efter 15% var det.
ma
7.450
marin849
Och man kan köpa bara gummit på BMW. Båda sidor för 170kr nånting sånt.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.