AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
11.011

Otäckt resonansljud efter montering av nya fälgar och däck

Sida 3 av 3
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
De brukar tyvärr finnas ett klart samband mellan om däcken är bra på snö (aggressivt mönster) och att de låter illa i lägre hastighet - däck är som sagt kompromisser...skall de vara bra på snö och is sam slask, brukar man tyvärr få däck som låter mer och även ofta är lite instabila/mjuka på barmark.

Vill man ha vinterdäck som är lika tysta och stabila som sommardäck, tvingas man köpa "kontinentala" vinterdäck - som oftast är rätt dåliga i svenskt vinterväglag.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
He
437
Henrik 77
530d Touring M-paket 2009
Kahn-d. Då verkar det antagligen vara som det ska. Den är helt tyst över 60 km/h. Noterade idag att det var ganska störigt även i 30 km/h. Men det är kanske som Johans säger att det blir så med ett bra vinterdäck. Vi hade en del snö för en vecka sen. Men jag märkte inte att dom var bättre än något annat tyst vinterdäck jag kört på.
Karl-Hilding
Ja vad skall jag säga...
Jag har haft dubbdäck av olika fabrikat, olika dim, olika bilar, bak resp framhjulsdrift och bara en (1) gång har jag blivit besviken.
Det var när jag satte på ContiVinterContack med rektangulära dubbar.
Både jag och däckfirman enades om detta jäkla oväsen.
På snö uppe i Norrland kanske men inte i södra Götaland. Punkt!
Och vi enades om att det var dubben den rektungulära som förde dett hiskeliga öväsen. Alla mina andra dubbdäck har haft std runda dubbar!
Inga problem alls! Hustrun har nya GoodYear el är det Gislaved med runda dubb.
Går tyst o fint och ändå en snikbil som 116.
Ka
995
Kahn-d
520da Touring -13
Henke77: enligt min iakttagelse så ökar bullret markant med att de blir slitna. Nu när jag bytte dem hade de cirka 6 mm kvar. Anledningen till att jag bytte dem var dels på grund av bullret och dels pga de var svåra att få balans i. Kändes som de blev ovala med tiden. Greppet på snö och is har jag aldrig varit missnöjd med men övriga egenskaper lämnar lite önskemål.

Mvh Martin
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.