|
Sida 1 av 3
|
|
|---|---|
|
Monterade nya fälgar (SCOTT 8X18 120/5 ET20 74,1 ACE TYSON C053) och däck (CONTINENTAL 235/40-18 ICE CONTACT DUBB) här om dagen. Beställde monterat och klart från gummihuset.se. Oavsett underlag uppstår ett ganska läskigt sjungande resonansljud som är som allra värst vid 90-100km/h. Det är inte det vanliga ljudet av dubb mot vägbana utan något helt annat. Lite som att sitta i lådan på en akustisk gitarr... Jag känner inga vibrationer i ratt eller från bakvagnen och väghållningen är utmärkt så hjulen verkar vara rätt balanserade. Leverantören av hjulen hade inte hört talas om något liknande problem med dessa eller andra fälgar de sålt och rekommenderade att jag ställer frågan här i forumet, alternativt går till en gummiverkstad och ber dem kontrollera hjulen. Nu undrar jag om någon har erfarenhet av samma problem och kanske till och med har en smart lösning på problemet. Bilen är en E39 Alpina B10 V8s Touring och har inte alls dessa problem med originalfälgar (Alpina 19") och sommardäck (Pirelli 245/35 fram och Continental SportContact3 275/30 bak). | |
|
Ett hjullager kanske? Ofta framträder hjullagerfel just vid skifte av hjul då, som det så fint kallas, "spänningarna släpper". |
|
| Byt tillbaka till de andra hjulen så hör du ju om det är relaterat till de nya hjulen eller till lager. | |
|
Tack Bmw-lelle och Lus! Ni bekräftar samma misstankar som Vianor hade när jag ringde dem. Tid för hjullagerkoll är bokad. Jag återkommer med rapport. |
|
|
OK, var till Vianor, Johanneshov. De kunde inte se något fel. Fram definitivt inte fel på hjullagren. Bak mer osäkert eftersom luftfjädring gjorde det omöjligt att snabbkolla lagren. En vanlig fjäder avslöjar direkt hjullagerfel eftersom man känner hur det "durrar" i fingret. Att lyssna sig till fel på bakhjulslager är tydligen skitsvårt eftersom eventuella missljud kan härstamma från alla möjliga ställen, t.ex. hardyskivor, kardantjottahej, osv. Så iväg till förmodligen stockholmstraktens (sveriges?) bäste BMW-mek, Per på Bil & Motorteknik i Huddinge, för åkur. Han konstaterade att det förmodligen inte var något lager. Kan vara däcken eller något däck. Fick rådet att skifta fram och bak för att se om det ger någon skillnad. Annars kan det eventuellt vara så olyckligt att fälgarna inte passar bilmodellen. BMW lär ägna ganska mycket tid åt att välja ut fälgar med rätt ljud till sina originaldelar. Fick också rådet att kolla att lufttrycket var rätt. Jag hade klämt in 2.9 efter att ha läst artikel om att för lågt tryck var orsaken till mycket slitage och besvär i allmänhet. Efter justering till 2.3 var tyvärr oljudet oförändrat, även efter två mils körning. Till helgen ska jag ge mig på att skifta runt hjulen. Mysteriet kvarstår... |
|
|
Någon fälg som är skev? Räcker med 1 mm så sjunger det i bilen. "Byta upp sig? Till vad då?" |
|
|
Sätt på sommarhjulen igen och kontrollera om ljudet kvarstår. Ett dåligt hjullager behöver för övrigt inte vara glappt vid upphissning och manuell "ruckning" på hjulet. Nu vet jag ju inte hur hjullager-fel uteslöts men på det sättet finns inga garantier iaf. |
|
|
Lämna tillbaka grejorna och åk till Dr Per igen, han har garanterat en uppsättning begagnade däck och fälgar om jag inte gissar fel. Alt kör förbi BMW Solna och beställ ett set. Är 17" minsta däcksdim på V8S? Lycka till! Asken |
|
|
@karlhilding: Hur kollar jag enklast om en fälg är skev? Klarar jag det själv eller behövs specialverktyg? @Bmw-lelle: Jag börjar med att skifta fram och bak av två anledningar. Per föreslog det som nästa steg i felsökandet, och de /&%¤ sommarhjulen ligger väl undanstoppade... :-) Nja, det var inte bara manuell "ruckning" som gjordes. Själva ljudet lät definitvt inte som hjullager och ljudet förändrades inte ett skvatt vid kurvtagning. @Asken: Mitt första val var faktiskt att leta rätt på beg BMW-fälgar men jag lyckades inte hitta rätt dimension. Frågade runt bland gummiverkstäder, Dr Per, och kollade blocket. Minsta dimension är den som nu sitter på, 18". Något mindre går inte att kränga över bromsoken i fram. |
|
Roffa1 |
Det är väl känt sedan länge att Gummihuset kränger däck som ej är avsedda för vårt nordiska klimat. Har du likaså kollat datumstämplingen samt rotationsriktningen, så ej däcken rullar baklänges vilket kan förorsaka div, oljud. |
|
Det var nyheter för mig. Continental IceContact har ju fått mycket fina betyg i tester så jag känner mig inte ett dugg osäker på däckvalet. Dessa däck har in- och utsida och ska alltså bara monteras på ett sätt. Det ser ut som att ena sidan rullar åt fel håll, men det är så det är tänkt. Datumstämplingen har jag däremot inte kollat. Ska se om jag förstår något nästa gång jag kikar på däcken. Jag gissar att de inte är för gamla eftersom modellen är relativt ny (Länk. |
|
|
Roffa1: Gummihuset säljer även vinterdäck som är avsedda för vårt klimat. Exempelvis Nokian Hakka 7 (dubb) Nokian Hakka R (friktion), vidare finns "nordiska" vinterdäck från Gislaved, Continental, Michelin mfl. Förstår faktiskt inte vad du menar. |
|
| Roffa1: Om du kläcker ur dig sånt får du ha konkreta bevis som styrker det. | |
|
Rulla in däcken lite vackert så kommer dom att bli tystare med tiden.Visst sitter det stjärndubb i dom? Mvh/Micke Lindberg Min tii Länk |
|
|
@RE och Chris97: Precis! För min del stod valet mellan Hakka 7 och Continental IceContact. Jag har hittills inte upplevt något negativt med gummihuset. Bra service och helt ok märkesutbud till ett riktigt bra pris. @trucker: Hm, hur långt ska de behöva rulla? Jag har hunnit köra ca 45 mil redan. Formen på dubbarna beskrivs nog bäst som "hundben". |
|
|
Bytte själv ett hjullager för nån timme sen på en bekants sketna audi. Gissar att det är lite lättare att göra på Bmw. hur som helst, ljudet påminde om det du beskriver. Men bara av med hjulet o känn efter o se om det är glapp eller missljud då du drar runt navet. svårare än så behöver det inte va :) |
|
|
Nu i helgen ska jag ge mig på att skifta runt hjul och växla mellan sommar- och vinterhjul. Förhoppningsvis blir jag lite klokare efteråt. Någon som vet var jag kan låna en mutterdragare i Stockholm? :-) |
|
|
Angående Gummihuset Jag har handlat av Gummihuset många gånger, har jätte bra erfarenheter vad det gäller deras däck, fälgar, kvalite, pris och service! Har aldrig tidigare hört att Gummihuset inte skulle hålla måttet. |
|
Roffa1 |
Länk |
|
Har du inte balanserat om dem? Kör till en däckfirma och kosta på dig det. Samtidigt så ser du själv om de är runda o fina och om fälgarna är ok. "Byta upp sig? Till vad då?" |
|
| Bytte mellan fram och bak. Ingen skillnad. I veckan ska jag lyda era goda råd och baxa fram sommarhjulen och se hur det går. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.