AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
11.017

Otäckt resonansljud efter montering av nya fälgar och däck

Sida 2 av 3
ma
20
mattmurdock
Alpina B10 V8s Touring -03
M Roadster -98
Testat med sommarhjulen fram och resonansljudet försvann. Bil & Motorteknik har spunnit lagren och det var inget fel på dem.

På tisdag åker jag till Gummihuset och letar rätt på en fälg/däck-kombination som inte förvandlar bilen till en resonanslåda.
Roffa1
Varför nöja sig med billig 2:a sortering, handla istället av en riktig gummihandlare.
ma
20
mattmurdock
M Roadster -98
Om det verkligen är så och om du köper mina vinterhjul ska jag handla nya på annat ställe, annars blir det lite som att säga "vad var det jag sa" fast i efterhand...
ma
20
mattmurdock
M Roadster -98
Idag har jag varit hos Gummihuset i Eskilstuna. Efter ett antal provkörningar med olika kombinationer av däck och fälgar (IceContact, Hakka7, friktionsdäcket Nokian WRG2 och två sorters Scott-fälgar) kom vi fram till att resonansljudet inte kan härledas till vare sig gummi eller fälg. Dubbsjunget blir så där med den här bilen helt enkelt. En gissning bland alla andra är att det styvare chassit och den här modellens konstruktion i övrigt gör att resonans lätt uppstår med dubbar eller grövre däck. Med friktionsdäcket uppstår samma resonans men mycket svagare.

Nu kör jag på WRG2 och känner mig nöjd. Mellanskillnaden fick jag självklart tillbaka från de trevliga och hjälpsamma människorna på Gummihuset. Stort tack till Nicklas, Jesper, Jimmy med flera som ställde upp med alla resurser de hade för att lösa problemet.
Roffa1> Har du hittat en rotationsangivelse på Conti Ice Contact?
Roffa1> Har du hittat en rotationsangivelse på Conti Ice Contact?
Ca
2
Caro
BMW 318d Touring 2008
Har exakt samma problem med nya vinterdäck.
Jag har köpt 4 nya vinterdäck för några veckor sedan. Min bestämda uppfattning är att det är fel i leveransen eftersom det skovlade mönstret rullar åt olika håll på hö resp vä sida. Continentals egen reklamtext: "Mönstret på Continental IceContact ger både god ’skovelförmåga’ vilken ökar framdrivningskraften, samt effektiv vatten och slaskdränering för att undvika risk för planing."
På min bil är skovlarna åt olika håll på hö och vä sida. Trots det säger både Continentals kundtjänst och däckverkstaden att det är OK! För mig känns det helt galet och jag känner mig inte trygg med mina nya vinterdäck Continental Icecontact.

Caro
ma
20
mattmurdock
M Roadster -98
@Caro
Såvitt jag förstår gäller följande:

Om däcken är avsedda att rulla i bara en riktning så ska de ha en tydlig angivelse på utsidan. En pil som visar åt vilket håll däcket ska rulla.

Om så inte är fallet, och det kanske till och med står "Outside" eller liknande, så ska det gå bra att rulla dem åt båda hållen.

Bäst besked får du såklart från en bra däckverkstad eller återförsäljare av dessa däck.

Nu var det ett tag sedan, och jag hade bara mina IceContacts en kort tid, men jag har för mig att alla däcken var likadana och de då, så att så att säga, rullade åt olika håll på höger och vänster.
Ca
2
Caro
BMW 318d Touring 2008
Ja det står Outside så däcken är formellt rätt monterade.
Men jag är ändå övertygad om att de bananformade lammelrna inte fungerar lika bra i båda körriktningarna därför att:
1. Den höga bullermivå som uppstår i kupén.
2. Continentals egen reklamtext som påtalar skoveleffekten som ger bra väggrepp och god vattensvvisning. Höger hjul möter vägbanan med konvexa däcklameller medan vänster däck möter vägbanan med konkava lameller.
3. Om den bananformade däcklamellen ger bra skoveleffekt i den ena riktningen borde det bli tvärt om om man vänder "skoveln". Jämför med att vända skeden när man äter soppa.
Karl-Hilding
Jag hade dessa däck. De förde ett fruktansvärt oväsen.
Bytade samma dag till dubbfria Conti.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Teknikens värld testade att vända på flera olika rotationsbundna däck (sommardäck) för några år sedan.

Resultatet var att prestandamässigt (inklusive våtegenskaperna) skiljde det marginellt, dock blev de flesta däcken lite bullrigare när de vändes "fel".

Så jag tror inte du behöver gå orolig för att däcken inte presterar som de skall - de är byggda för att ha en "utsida" med styvare stomme/mönster i yttersidorna för att de skall vara stabilare vid undanmanöver.

Däck är för övrigt ALLTID kompromisser - det går inte att bygga däck som är bäst på allt!.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
ma
20
mattmurdock
M Roadster -98
Jag håller med om att det låter konstigt att en "skovel" fungerar lika bra åt båda hållen. Har röjt för mycket snö för att förstå det. :-)

Johan B har en bra poäng. I mitt fall föll valet som sagt på dubbfria Nokian och jag har varit helnöjd sedan dess. För mig ger de mycket bra prestanda och körglädje under vinterhalvåret. Jag har för övrigt inte jämfört dem med andra dubbfria däck så jag kan inte säga att de är bättre eller sämre än andra.

På sommaren är jag lika förälskad i mina ContiSportContact som jag definitivt föredrar framför en del andra sommardäck.
He
437
Henrik 77
530d Touring M-paket 2009
Jag får också resonans ljud med mina vinterdäck. Mellan 40-50 km/h sjunger det ganska rejält i bilen. Svin drygt att lyssna på men som tur är så är det j inte runt 100 där man brukar köra. Jag har Nokia hakkapelitta R. Aldrig mer denna modellen. Trodde ju dom skulle vara svinbra med tanke på priset.
ma
20
mattmurdock
M Roadster -98
@Henrik 77
Oj då. För visst är Hakka R friktionsdäck? Har du kollat hjullager och -balansering? Om de är helt nya kommer själva däckvibrationen förmodligen att lugna ner sig efter ett tag.
Jag kör Hankook W419 som har fått bra i test både i finska och ryska tester. De är tysta för att vara ett dubbdäck. Rent subjektivt har de bättre grepp och är avsevärt tystare än de Michelin X-ice2 jag körde på innan.

He
437
Henrik 77
mattmurdock.
Däcken är friktionsdäck. Däcken är inte splitter nya. Ljudet kom direkt nu när jag la på dom. Det fanns absolut inga sådana ljud med sommardäcken. Jag gjorde hjul inställning i somras. Kör på M135 fälgar även på vinterdäcken. Det är irriterande men som tur är så är det bara vid en låg hastighet. Sen försvinner det igen. Tycker att om allt vore ok så borde det inte vara så.
ma
20
mattmurdock
M Roadster -98
Hm, det är tydligen jättesvårt att tillverka en bil som inte drabbas av stående vågor vid vissa frekvenser från hjulen.
2.428
Håkan Hsson
520i -99
320ci -05
Om man ändrar rotationsriktning så kan jag tänka mig att detta fenomen uppstår. Har ni kontrollerat att hjulen hamnat på samma sida av bilen som de suttit på tidigare?

Med vänlig hälsning Håkan
He
437
Henrik 77
Om dy syftar på mig så har jag kollat det. Det låter ganska likt som när ett hjul rullar baklänges.
Ka
995
Kahn-d
520da Touring -13
Henrik 77: Jag hade tills nyligen hakka R som var några säsonger och dom sjöng som fan i lägre hastigheter, speciellt när man svänger. Lät som hjullagren skulle nypa när som. Lät inte så med sommardäcken, och låter inte heller så med mina nya vinterdäck.

Mvh Martin
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.