AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Övriga bilmärken
7.315

Tips önskas om bra dragbil - minst 2000 kg

Sida 2 av 2
st
3.454
steaman
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
crille82: Eftersom Allroad var på förslag så framförde jag bara mina erfarenheter av bilköp av begagnade bilar med 2,7T motorn. Då jag själv studerade den framkom att många av säljarna fått bita i det sura äpplet och göra turbobyten/renovering som blev mycket dyrbara. Till skillnad från en Audi 1,8t blir ju kostnaden oerhört mycket större på en bil med dubbla turbon där motorn måste lyftas vid byte!

Min erfarenhet är att turboproblemen måste vara med i beräkningen vid köp av en begagnad Allroad med mer en 12000 mil på mätaren. Vad som är orsaken på S4 kan dryftas i andra trådar.

cr
3.938
crille82
Mercedes C 200d -19
1302 LS Cab -72
BMW F750GS -19
A3 1.8T -99
T-Roc Cabriolet -20
steaman: Självkart skall man alltid ta med i budgeten att saker kan hända. Man skall dock inte måla "fan på väggen" för åkommor inom samma motorfamilj som man läst om på nätet. Man skall aldrig köpa en bil med tveksam historik. Sen kostar rimligen inte turbobyte 50-60000:- som som du skriver även fast motorn måste lyftas ur. Två st KKK K03 kostar 8000-15000 att renovera/byta, däri ser du själv orimligheten i din påstådda byteskostnad. Man lämnar inte in en 8-10 år gammal bil i prisklassen 50-80000:- på märkesverkstad, varesig det gäller turbobyte eller kamremsbyte.

När du skiver att din erfarenhet är turboproblem vid köp av en Allroad undrar jag, har du haft en Allroad med turboproblem?

MVH Christofer
Fy faan för en misshandel av 540 i filmen! Låter inte direkt friskt från lådan...

Natürlich größer Garage als Haus
MB E-klass eller MB ML (3.5 ton!)
st
3.454
steaman
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
Crille: Självkart skall man alltid ta med i budgeten att saker kan hända. Man skall dock inte måla "fan på väggen" för åkommor inom samma motorfamilj som man läst om på nätet.

Nu ska du inte förutsätta att jag gör som du och baserar mina åsikter/kunskaper på det som kan hitta på nätet! Jag baserar det jag skrev på 1 års letande efter en begagnad Allroad där jag pratat med ett 30-40 tal säljare och sett fakturor på turbobyten. Många använder turbobytet som säljargument eftersom det och luftfjädringsrenovering är de stora kostnaderna som man ska ta med i kalkylen.

Att sedan påstå att ingen på detta forum lämnar in en 8-10 år gammal bil på verkstad för ett lyfta ur motorn är nog inget du har fog för. De fakturor jag sett var sannerligen från seriösa verkstäder.

cr
3.938
crille82
Mercedes C 200d -19
1302 LS Cab -72
BMW F750GS -19
A3 1.8T -99
T-Roc Cabriolet -20
steaman:

Jag har själv haft en S4 -99A (pre-facelift) som det utfördes byte på, så jag känner till detaljerna om hur det går till och vad som händer.

Att du pratat med ett 30-40-tal Allroadägare som råkat ut för turboproblem håller jag som lite väl osannolikt.

Vad jag menar i övrig är att det orimligt att betala 40-50000:- i arbetskostnad för att lyfta ur motorn och byta aggregaten. Sen att flera verkstäder tar det betalt är en annan sak.

MVH Christofer
st
3.454
steaman
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
Jag gör en sist kommentar:
"Att du pratat med ett 30-40-tal Allroadägare som råkat ut för turboproblem håller jag som lite väl osannolikt." Ditt uttalande är inte sant, jag har inte påstått detta!

"Vad jag menar i övrig är att det orimligt att betala 40-50000:- i arbetskostnad för att lyfta ur motorn och byta aggregaten. " Hur kan det vara orimligt, jag har själv sett dessa fakturor!
Att summa blir oförsvarlig på en bil som kanske kostar 60-80 ksek är ju en ännu större anledning till att ta med det i kalkylen vid val av dragbil!

Lägg ner!

cr
3.938
crille82
Mercedes C 200d -19
1302 LS Cab -72
BMW F750GS -19
A3 1.8T -99
T-Roc Cabriolet -20
Med ditt resonemang skulle man inte kunna köpa någon begagnad bil för det "ev. kan bli motorproblem" och man blir tvungen att köpa en fabriksny motor för 150000:-.

Vi "lägger ner" och låter trådskaparen själv avgöra viken bil han vågar köpa.

MVH Christofer
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.