|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
jo självklart ska man skärma av luffiltret,det trodde jag var införstått,o vid chips optimering är det möjligt att motorn tillåts gå fetare,men den aviker inte särskilt mycket från lambda 1 efter som då skulle dem inte gå genom besiktnigen,lambda 1 är ju som du antagligen vet SL den optimala bränsleluftblandningen ur både prestanda o miljö synpunkt!! alla dagens bilar har som mål i sina små datorer att uppnå lamda 1, det som ändras mest vid chippning är antagligen tänd kurvan i förhållandet till bränsle kvaliten! D är fegt o släppa gasen! |
|
|
Helt rätt Bjale_racing! Därför är det svårt att nå någon generell effekthöjning med enbart ett sportluftfilter komb. med ett standardchip. |
|
|
Till Karl Wågman: Min tjej har en Golf VR6:a med cip och kornfilter. Kan säga att ljudet i den bilen är nåt fruktansvärt skönt. =) /Edvard BMW CS # 4503 |
|
|
Skrev lite fel - konfilter. =) /Edvard BMW CS # 4503 |
|
|
Japp, utan avskärmning från varma luften ger det i regel effektminskning. Kolla bara på turbobilar vad en intercooler gör för effekt! MVH /Andy EPA Duett-62, Sirocco GTI-77, Volvo 142-74, Celica GT FOUR-88, Celica GT FOUR-89, 525tds-92, 325tds-94, 328i-96, nästa bil E46. |
|
|
Jag själv har bromsat bilen med avskärmat openair filter (k/n) och det gav mindre effekt över hela registeret ca 3 hk gentemot orginalboxen med K/N utbytesfilter. Bilen var en Z3 coupe 2.8 Det är samma luftfilter box på Z3M Coupe (321HK)orginal som 2.8an så det är bara slöseri med pengar att byta, ialla fall på 2.8 motorn |
|
|
Lillen, kan man verkligen resonera så? Att bara för att en större motor har likadan luftburk+filter, så kommer inte den mindre motorn att må bättre av mer luft än tidigare? Är det inte alltid bättre med mer luft (och jovisst, mer soppa osv...)? Annars, jag har samma luftfilter i min 520 som i M5-E34, så inga begränsningar där inte!! :-) |
|
Falklander |
He he Edward...kornfilter ? du är fööööööör rolig....hälsningar från Falken |
| Varför ska man inte få snygga till även en bil utan M-märken? Jag tycker det är ett tecken på individualism att göra sin egen bil till vad man själv önskar och att BMW är särskilt kul då det finns så stora valmöjligheter. Själv har jag en chippad och supersprint-tunad 316. Behåller märket där bak för att ge andra småbilar långnäsa... *fniss* | |
JonasB |
Min tanke är nu inte att såga alla openairfilter eller koniska. Men tänk på att enbart "fränare och högre ljud" även bidrar till man får känslan att det är mer effekt i huven, d.v.s att bilen går fortare. Alla som kört bil med trasigt avgassystem kan intyga detta. Alla som kört en tystgående 7-serie har samtidigt svårt att fatta att man kör såååå fort. Jag har satt in ett K/N utbytesfilter, ljudet är det samma, men jag tycker i alla fall motorn svarar lite bättre på gaspådrag från låga varv. Om det är fler hk är en annan sak. |
| Jag satte in ett JR filter häromdagen i min 320i-92:a och jag märker klar skillnad på låga varv. Det verkar som att högerfoten och motorn börjar bli kompisar. | |
|
Någon som har provat Bsr:s avskärmade öppna JR filter? Är lite sugen på att montera in ett i min bil. Men frågan är om någon vet om det funkar bra? /AndersG |
|
Master Jörgen |
Jag köpte min 535i -89 med avskärmat K/N open air filter så jag har inget att jämföra med effektmässigt,men vid 4000 varv och uppåt uppstår ett brutalt dån. Folk brukar iallafall vända sig om,särkilt ilskna hundägare. |
|
Lillen, vilket K/N-filter använde du, var det det färdiga kitet eller nåt annat K/N, själv har jag ett K/N RC-2960(räcker för upp till 400Hk), den främre diametern på RC-2960 är större än den bakre delen på det anpassade kitet. Har inte märkt nån ökning eller minskning men ett fränt läte blev det. Var det bara en avskärmningsplåt eller hade du byggt en egen burk med lufttätt mot huven. Skulle tro att det ger denna effektminskning om det bara är en avskärmning, motorn lär väl dra i sig varmluft då vid en bromsning. MVH /Andy , 525tds-92, 325tds-94, 328i-96. |
|
|
"328- Johan" gnäller på andras försök med effektökning och föreslår att man ska köpa en "M" istället...... Själv kör han en 328 med "M-optik" ?? Eeeeehhh !? Du rekommenderar alltså "dekaltrimmning" ?? Vilket är fånigast......?? // MM |
|
| Helt ok med sportluftfilter.....jag bytte min filter i för sig inte med öppen utan med en som ersätter originalet...bilen drar bättre från 5000-6000 varv och dricker mindre också..funderar på att dra en böjbar aluminiumrör från den original luftboxlådan framför grillen..borde skippa varm luft o ju fortare man kör desto mer kall luft pressas in..tycker det låter rätt logiskt bra..rätta mig om jag har fel...Mvh-Dorin | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.