AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
1.629

luft filter ger ingen effekt?

Sida 1 av 2
Im
22
Imre
M3 Coupe -94 Daytona Violett
Har bytt luft filter i min 320 -97.
Kommer inte ihåg vilket märke det var men det är ett sportluftsfilter. Fast jag märker absolut ingen skillnad,inte äns ljudet. Vad är felet??? Dem lovade mig 3-6% förbättrad effekt.
Pe
4.290
Pelle Persson
e81 118d-09
e87 123d
e60 550i
e12 525-74
e28 535i
elva mit turbo
Med mördande reklam så kan man sälja det mesta!
Luftfilter skulle ge 4-9hkr mer på din motor....om man slänger med sport avgas ett bra och ett chip så kanske man kan få 10% ökning eventuellt någat mera....
Märker du av 3%????

-ridern-

525i 1990 24V
Visa användare
1.072
tompas
328i GT M-sport -14
635 CSiA -86
320i Cabrio -92
Imre: samma sak för mig när jag bytte till sportluftfilter i min f.d. 518iS -88, ingen skillnad, förutom liiiite bättre drag på låga varv, men inte skönare ljud iaf!!

Fast på min 528i -86 verkar det göra lite skillnad ljudmässigt!

///Tomas
528i -86
Ka
195
Karl Wågman
528i -84
528i -86
525i -95
Monterade ni konfilter? Annars märks i princip ingen som helst skillnad. Det sitter ju tillochmed insugningsljuddämpare i 528:an orginal...
Om ni någon gång får chansen så smaka på ljudet i Golf VR6 med konluftfilter. Det ljudet är helt enormt. Lite off the line men ändå...

//Kalle
528i -86
frazze
Imre: Monterade ett KN luftfilterinsats i min 320i-88.
Jag tycker det vart stor skillnad..mkt piggare,bättre
bränsleekonomi,startar lättare...bara fördelar.

frazze
D@nne
Ju mer luft motorn får, desstu bättre går den. Klart att du fått en lite effekt ökning. Men vad är det som säger att du känner av 1-4 hk.

MMMMM-POWER
Som dom andra säger så är det enbart öppnafilter som ger skillnad i ljudet, det beror på att luftburken i sig är en ljuddämpare.....

Mvh
Patrik 325i -92
Nja, jag vill nog påstå att det blev ganska stor skillnad på insugningsljudet när jag monterade ett Green insatsfilter i min 525i -95. Låter nästan fränt nu. Till och med hustrun reagerade på ljudet. Men om någon frågar hur stor effektökning jag upplever så svarar jag 0,0%.

Däremot bytte jag originalburken mot ett Green konfilter på 323i 85:an och där blev det ingen som helst skillnad i ljudet. Fast det är väl inte lika lätt att överrösta ett tretumssystem förstås.

Mvh
/Janne
Sammy Lundin
Hade liknande bekymmer, gick till och med sämre, sålde det och satte dit original igen.

MAX power
Kid
Min 540ia har KN öppet filter, den går litet bättre och insugsljudet är underbart!!

/Kid and his aimee
BMW 540iA - 93
Länk
Ma
385
Martinfs
E39 528iAT -97
E36 323ti BMWCup
man bör tänka på att förändringar i lufttryck, luftfuktighet, och hur varmt det är märks KLART TYDLIGARE än om man byter luftfilter!

har själv ett JR open air. men det skaffade jag för att det är snyggare och och låter fräckare....
SNYGGARE LUFTFILTER!??!!??!?! :-) Jösses!
Ma
385
Martinfs
E39 528iAT -97
E36 323ti BMWCup
klart det är snyggare med ett openair än en plåtburk!

men smaken är som baken, och det är tur att alla inte tycker samma....:) eller hur Richard?
Ska man styla ska man börja under huven....... =)

Mvh
Patrik 325i -92
royale
har precis börjat under huven, förresten jäkligt bra sajt detta =)
32
1.213
328-Johan
BMW 323i Coupé M -98
HAHA, kan man annat än skratta? SLUTA nu med dessa ynkliga försök att samla effekt! Ska det gå riktigt fort BÖRJAR man med att köpa en M-bil. Räcker sen inte detta byter man upp till nästa liga. Ett ynka luftfilter gör obetydlig effektökning, även ett sportavgassystem (på bilar utan turbo). Ljudet kanske gör att man TYCKER att den går bättre. BMW är fina bilar, inga Volvo 240's man lattjar sönder, var rädda om era bilar. Vad tror ni dom skulle säga om ni kom in på BMW med en 320i med konfilter...? Förmodligen skulle dom skratta lika mycket som jag när jag läste vissa av inläggen här. No offence nu grabbar, jag tycker också väldigt mycket om bilar, men luftfilter..?
Jaja, när du själv testat nån gång så lovar jag att du är fast i luftfilter träsket.....

Mvh
Patrik 325i -92
Bj
357
Bjale_racing
325i 24v 93a
*djup suck*
Trimma en motor= få in så mycket bränsleluft blandning som möjligt i cylindern o sen antända den o fort som fan ut med restprodukterna o in med det nya o påt igen!!
Alltså,om man kollar en standard motor på en vanlig bil vad gäller luftfilet avgassytem osv så är dom byggda i hänsyn till att ge högsta möjliga efekt i hänsyn till ljudnivå o miljö!!alltså en orginal filter box är ljudämpad o styrpt,där försvinner ett par hästar,samma sak med avgassytemet,strypt o dämpat pga ljudnivå o miljön (katen)samma sak med trim chip,ett orginal chip är gjort för att funka ur många olika synvinklar på en motor,med olika kvaliteer på bränslen osv!därför ett annat filter=bättre flöde in i motorn,men vad finns det för nytta med det om motorn inte får ut avgaserna???alltså ett bättre avgasystem!sen ett nytt chipp som optimerar tändning o bränsleluftblandning efter dom nya omständigheterna!!resultat,en motor som går bättre o låter mer,roligare o köra osv,men kanske inget för en familj som köper ny bil,detta tänkte biltiverkarna på o därför är inte bilarna konstruerade så här i orginal utförande!!
328-johan.Ingen mekaniker skulle skratta åt en bil med konsikt filter,den som nu påstår att filer inte ger nån ökad eftekt,klura lite på samanhangen o varför man byter,så kanske ni kommer fram till att filter ger efekt men inte i stora mängder,1-3hp känns inte särsklit mycket!o sen ljudet,det kan man dö för!!!=))

D är fegt o släppa gasen!
Ji
2.380
Jimmyboy
530e xDrive Touring M-sport -21

Håller fulständigt med dig Bjale_racing. Monterade på mitt konade JR filter igår och vilket ljud. Och ökningen, visst märker man det. Kanske inte på hästkrafterna direkt men jag märkte klar skillnad på bottendraget. När man ökar i rullande fart på hög växel = stor skillnad. =)
Sportluftfilter, endast om detta kombineras med annat chips som medför att motorn tillåts gå fetare, dvs lambdavärde mindre än 1, annars ingen direkt effekthöjandeeffekt. Alla standardchips är optimerade att sträva efter lambdavärde 1.

Ett öppet koniskt har sina nackdelar, då detta kommar att sluka mer varmluft vilket inte är optimalt ur prestandasunpunkt. Därför bör dessa skärmas av så att så att endast så mycket kall luft som möjligt får tillträde. Annars kan faktiskt resultatet bli en effektminskning.

Tänk, varför är originalinsuget till luftburken alltid placerad för att få frisk kall luft?
Risk finns för att effekten bli lägre utav varmluften under huven, original får motorn oftast kall och bra luft från fronten av bilen.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.