|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
|
Eller jag som uttrycker mig fel......... "luftdistrubitionen fungerar förträffligt." skriver du. Det är vämetalet, inte luftdist. Jag vill ha en högre temp vid fötterna utan att öka lufthastigheten. Mao hetare luft med bibehållet luftflöde. Det är ju så dubbel klimat (vänster-höger) funkar. Eller är vi lurade så den bara ökar luftflödet..........mao mer varm luft men med samma gradtal. "Byta upp sig? Till vad då?" |
|
| Hur har det fungerat för dig nu när det blivit lite kallare? | |
|
På min bil gör jag följande: 1. Ställer värmen på ex 28 grader 2. Fläkten på lägsta hastighet 3. Enbart värme vid fötterna, Då blir resultatet exakt det du vill ha, dvs varmt och gott om fötterna och lagom uppe. Behöver du mer värme totalt höjer du bara fläkthastigheten. Jag är rätt säker på att du inte kan reglera hur många grader exakt du vill ha ut uppe respektive nere. |
|
|
Jo det funkar nu på vintern. Det var i somras som det var bastu kring huvudet med enbart blås i mittpanelen. jhellström: Och du menar att det blåser varmt kring fötter och svalt uppe "om du enbart har värme vid fötterna"........ Vad du säger så har din Volvo olika temp.zoner uppe och nere. F-n trot! Och exakt är väl ingen som påstår att man behöver. Skit samma om det är 25 eller 28 bara man är nöjd. "Byta upp sig? Till vad då?" |
|
| karlhilding: Du får läsa föregående inlägg lite bättre. Då får du svar på dina frågor. | |
|
Jaså........... "Byta upp sig? Till vad då?" |
|
|
Du min vän Chris. Om man ställer enbart värme vid fötterna så har man olika temp.zoner uppe och nere. Om man däremot ställer allt blås mot fötterna och stänger vid framruta så blir det ofta imma på rutan. Tror inte att du har så mycket torrt om fötterna när det gäller detta. "Byta upp sig? Till vad då?" |
|
|
Och det var i Auto-läget som jag pratat om. Så kom inte med några "råd" om läsförståelse till din "pappa" "Byta upp sig? Till vad då?" |
|
| Jag syftade på de du skrev i inlägget som föregick mitt förra. | |
|
Nu har jag testat E61:an, med utökad klima, en hel del under två vintrar och jag har kört en hel del i sträng kyla. Jag uppfattar det som att frågan var: "Kan man få varmt om fötterna och svalt om huvudet? " Mitt svar är tveklöst: JA! Men enligt mig så går det inte om man använder Auto-läget. I sträng kyla så gäller enligt mig vissa grundförutsättningar; t ex rätt arbetstemp på motorn (fräscha termostater!) och avskärmad grill (bl a för att minska kyleffekten mot kupén). iDrive justerad, föraren helt på rött. I vanliga fall kör jag fläkten på andra steget och luftdistributionen i iDriven helt öppen på alla ställen. (Spjällen i mitten på panelen har jag alltid stängda på vintern.) Vid sträng kyla (det kallaste jag hittills har kört var -34°C) önskar jag bättre värme vid fötterna: då går jag in i iDriven och stryper lufttillförseln upp mot rutan och även på mitten (till omkring mitt på skalorna). Lämnar givetvis helt öppet endast ner mot golvet. För att totalt sett få samma luftmängd som tidigare, så att inte rutorna immar igen, så ökar jag fläkten till 3:e steget. Då har jag ungefär samma luftmängd upptill som tidigare men ökad mängd varmluft nere vid fötterna (även i baksätet!). Temperaturvreden används som vanligt och frugan har givetvis varmare på passagerarsidan... Med dessa (eller liknande personligt "tweakade" inställningar...) uppnår man utan tvekan att det känns varm och gott om fötterna och något svalare om huvudet. Jag har inte mätt med termometer, men självklart skulle man även kunna mäta en högre temperatur vid fötterna än vad jag har vid huvudet. Men lika självklart är att vi på våra vagnar inte kan ställa olika temperatur på den utgående luften i utblåsen uppe / nere (inte annat än hö / vä!). Någon sådan funktion finns inte på våra vagnar och jag har inte heller någnin åkt i någon bil som har en sådan funktion. Men spelar det någon roll..? Jag kan utan tvekan få varmt om fötterna och svalt mot huvudet. För min del så finner jag frågan med JA besvarad. |
|
|
Hej Ulf530 och tack för ett uttömmade svar. Ja man får göra precis som på den gamla "goda" tiden att strypa luften uppe och i mitten och sätta allt blås vid fötterna och värmen på max. Detta behövdes inte på E34/E36/E39/E46 utan autoläget gav bra värme till kalla fötter. En av mina frågor förut var bla att det är ett rött (+) plustecken för luften uppe och ett blått (-) minustecken för för luften till fötterna. Det var pga av symbolerna (rött + för varmluft och ett blått - för svalka) att jag frågade om man kunde få det blå minustecknet att bli ett rött plustecken. Men så intelligent är det inte nä. Men inte blåser det så jäkla varmt om fötterna ändå med golvblås och 28 grader. Körde 4 mil i gårkväll, -15 och luften fördelad cirka 20-10-70. Stack ner handen och kände, visst blåser det men inte sååååå varmt. Är väl extra känslig kanske. Tack igen! "Byta upp sig? Till vad då?" |
|
|
kh; (i min e34 är det precis lika. Jag kan inte öka gradtalet vid fötterna...). Det där med rött plustecken / blått minustecken känner jag inte riktigt igen. Ska kolla vid tillfälle om det är lika på min (vi kanske bara upplever det / ser det lite olika..?). Kan det vara samma sak som att jag ser röda / blå streck som man stegvis kan ändra till 4 röda streck (max rött) eller till 4 blå streck? Om du inte upplevde luften som "riktigt jäkla het.." vid utetemp -15°C, och du hade tempen på max, så tror jag att grundförutsättningarna inte är uppfyllda. I så fall misstänker jag att du skulle få klara problem om du råkar ut för -34° som jag gjorde... Jag behövde inte ha max temp på tempvreden ens då utetempen var -34°C. I går hade jag mellan -20 och ned till -24 under en sträcka på 5 - 10 mil men jag behövde inte ställa tempvreden på mer än 23°. Men det gör en fantastiskt stor skillnad om man skärmar av grill/kylare! (Även med fäscha termostater så täcker jag grill/kylare.) nedan kopierat vad jag skrev i en annan tråd: "Vid sträng kyla är det ett mycket bra tips att (delvis) täcka grill/kylare för att skydda mot fartvind och kyleffekt. Betänk att luftintag och kylsystem är dimensionerade för att i +40°C med maxlastad bil dra en 2000 kg husvagn uppför alperna! Självklart kan det då vara bra att göra en anpassning de förhållanden som råder vid lågbelastande körning i -20°C (eller ännu kallare..!). Det är i vart fall en temperaturskillnad på 60°!! På min egen E61 diesel så täcker jag både njurarna och nedre intaget (M-front) till minst 95% vid sträng kyla. Om det är -20°C så täcker jag det mesta; i njurarna lämnar jag bara två små springor på ca 0,5 cm. I nedre fronten lämnar jag en litet hål på 5x5 cm precis vid givaren för utetemp. Jag har nu i dagarna gjort två resor i temperaturer mellan -15 ned till -23°C och jag har haft mycket god värme i kupén (förra vintern körde jag i -34°C). Men av erfarenhet vet jag att det då krävs manulla justeringar på iDriven, fräscha termostater och täckning av grill/kylare för att uppnå god värme." (Någon annan som har en E34 med en ägare?) |
|
|
PS: Jag får så varm luft ned mot golvet att jag upplever att det blir alldeles för hett om stortån på gasfoten. Utblåset mot golvet på förarsidan sitter precis ovanför gaspedalen. Om man får vara en riktig pedimeter så skulle jag uppskatta om luften fördelades ut lite mera och inte bara koncentrerat på min stortå (lite överdrivet...). Nu kör jag mest med konstantfarthållaren så det är enkelt att flytta foten en liten bit. Men vid riktigt dåligt väglag, då jag själv vill ha kontroll över gaspedalen, så måste jag faktiskt anpassa varmluften litegrand. Testa nästa gång du ska köra i sträng kyla att täcka för grillen. Du kommer nog märka stor skillnad. Jag förutsätter att du bytt termostat, annars kan det nog vara dax för det... Men om inte termostaten är riktigt ok så får du ju ännu större nytta av att skärma av grill/kylare! Det finns många bra sätt att täcka grill/kylare (sök här på forumet). Personligen är jag lite bekväm så jag köpte helt enkelt en rulle med svart vävtape (typ silvertape men svart), billigt på Jula. Vid sträng kyla så tejpar jag alltså för hela njurarna (men det blir automatiskt kvar en liten liten springa längst ut) och jag tejpar för hela M-fronten förutom att jag lämnar ett litet hål precis vid utetemp-givaren (annars kan man ju inte avläsa korrekt utetemp!). Om det blir lite varmare så är det enkelt för mig att dra bort en bit tape... På 10 m håll så går det knappt se att jag tejpat för fronten (en kännare tror bara att jag har svarta njurar...). Men det finns som sagt bättre och mer sofistikerade lösningar än min tape... (Någon annan som har en E34 med en ägare?) |
|
|
"Det där med rött plustecken / blått minustecken känner jag inte riktigt igen." Rött plus + på invidual uppe. Blått minus - på invidual golvet. (av vilken anledning dessa färger/ och symboler)? Färg ändrar sig blått/rött endast på föraren med ett antal streck, plus föarare ändrar färg. Vilka "datanissar"........... Detta blev jag lite konfunderad över. "Byta upp sig? Till vad då?" |
|
|
Individual........... "Byta upp sig? Till vad då?" |
|
|
Kass bild, men så här har jag det iaf. För mig har det fungerat finfint, och jag är sjukt frusen om fötterna pga kass blodcirkulation :) Länk |
|
|
Lus; Ja så ser det ut även på min. (Men i mina inställningar jag har lite mera öppet upp mot rutan på båda sidor, annars immar det igen vid sträng kyla). kh; Plus- och minustecknen tror jag inte har något med uppe / nere (fötter / huvud) att göra. Utan det är bara en separat inställning av temperaturen mot föraren. + rött så blir det varmt på förarens kropp, - blått så blir det kallare. Om jag inte ställer den på rött så spelar det ingen roll att jag vrider tempvredet på instumentpanelen till max temp, då blir det ändå inte riktigt varmt. Men om jag ställer föraren på helt rött så blir det faktiskt riktigt jäkla hett, behöver alltså inte att ha tempvredet på max ens vid utetemp -34°C (och då kör jag i skjortärmarna), det tycker jag är ett gott betyg! Lus; om jag förstår dig rätt så har även du konstaterat att föraren måste stå på max rött om man ska få rätt värme i bilen? (Autoläget duger inte..). Hur funkar det på era bilar; om man gör en individual inställning som på Lus bild, och sedan ställer den på Autoläge, om ni sedan går in i iDrive så har alla era inställningar ändrats till något helt annat, eller? Så är det på min bil (och då stryps automatiskt luftflödet upp till rutan så mycket att det alltid immar igen!). Jag är i stort sett aldrig riktigt nöjd med Autolägets funktion. På vintern får jag inte någon riktig värme (måste gå in i iDrive och ställa föraren på rött), På sommaren får jag ingen riktig kyla från AC:n, (måste då gå in i iDrive och ställa föraren på blått och även se till att öppna max på alla ställen avseende luftdistributionen). Och först då så blir det en helt fantastiskt god kylförmåga! Och detta måste jag göra om igen varje gång som någon klåfingrig har använt Autoläget! Jag har sett i forumet att andra (sommartid!) klagar på dålig kylkapacitet på AC:n. Jag tror att många skulle lösa problemet med individual inställningar..(?). Själv har jag i princip slutat att använda autoläget... |
|
| Hmmm, har inte individualinställningarna någon påverkan på autoläget menar du? Jag har gjort dessa inställningar och kör på auto och känner mig nöjd. När det sedan blir lite varmare ute ställer jag om individual till blått och kanske riktar om flödet lite, men fortsätter med auto. Placebo? | |
|
Lus; Ställ alla inställningar i iDrive som på din bild. Gå sedan ur iDriven. Tryck in autoläget. Gå sedan tillbaka in i iDriven och kolla, är dina inställningar då fortfarande kvar? (som på din bild...). Eller har inställningarna automatiskt ändrats till något annat?? (Så är det på min bil och jag blir skitirriterad!!). |
|
| Min behåller inställningarna. Vill minnas att den kanske resettade när jag köpte bilen, men är osäker. Kanske ändrade det sig med uppdatering av mjukvara? | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.