AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
5.422

Kan man få varmt om fötterna och svalt om huvudet?

Sida 1 av 3
ka
1.552
karlhilding
330i E46
530ia E60 -07 Facelift.
Som offtopic säger.
Kan man ställa den utökade klimatanläggningen -E60 -07 LCI - så den sprider värme runt fötterna och lite svalare kring huvudet. Tycker att det alltid blåser kallt kring fötterna.
Har kollat Idrive ett flertal ggr men kan endast ändra "symbol kroppens" färg rött resp blått i en starkare eller svagare färgskala.
Det finns ett blått + tecken för fötter men kan inte ändras till rött utan det är konstant blått. Om det nu har nån betydelse.
Någon som vet?. Och tack på förhand.
Förresten så pratade jag med en fd E60 numera F10 ägare som sade " tack o lov så har de förbättrat klimatanläggningen". Men att det skall vara så illa på en bil för 500´+ är ju mer än märkligt eller rättare sagt jäkligt uselt!
Hur upplever ni andra detta med E60 och kallt om fötterna.

"Byta upp sig? Till vad då?"
Visa användare
273
Skillz
325i Cab -88
Om jag kan göra det på min gamla e34 touring från 92 som inte ens har någon utrustning att tala om orginal så borde du kunna göra det på din, utan tvekan!

Vad jag vet så tänkte BMW till på den tiden att man skall kunna få frisk luft medans man cruisar på autobahn för att hålla sig alert, samtidigt som man skall kunna hålla värmen uppe i kroppen!

Skulle bli väldigt förvånad om dom tagit bort denna sorts funktion på nyare bilar då den funnits redan sen 20år tillbaka på 5serien..
Visa användare
153
hogan
BMW 530 XD Touring M-sport -14 (Frozen Blue Metallic)
Trycker man inte bara på vredet tills rätt symbol kommer upp och justerar där? Får kolla nästa gång jag sätter mig i bilen.
ka
1.552
karlhilding
330i E46
530ia E60 -07 Facelift.
Skillz:
När jag har haft 15 BMW så bör jag veta vad jag pratar om...........

ka
1.552
karlhilding
330i E46
530ia E60 -07 Facelift.
Och Skills:
Det är INTE den funktionen jag frågar om.
Och det är att få friskluft via mittblåsen den finns men är oerhört omständlig. Hos alla tidigare BMW var enkelheten ett rättesnöre!

Visa användare
273
Skillz
325i Cab -88
Okej, tydligen så har jag anklagat dig för att inte veta vad du pratar om? Jag ber så hemskt mycket om ursäkt?

Men nu när du ändå lägger upp det så fint.
Så låter det jättebra att du ägt 15st BMW's, tyvärr säger väl inte det mycket om hur mycket koll man har på sin egna BMW.. För annars hade du väl aldrig frågat här.. eller hur?

Vi ska väl ändå försöka vara vänliga och hjälpa varandra här, inte skapa osämja och tolka varenda svar här på AP som om man själv blir idiotförklarad bara för att du t.ex ställt en fråga.
Haha, märkligt att jag som äger en E39,a har samma problem fast tvärsom, varma fötter när jag vill ha lite svalare mot ansiktet.........
Otroigt dålig klima på en så kallad "kvalite bil"som jag trodde bmw var .........:-(

Och jag håller med. ägt 15 bmw och inte vet hur man ställer in värmen.............................................................................. kallas för superkoll på sina bilar..:-)haha OBS ironi.....
ka
1.552
karlhilding
330i E46
530ia E60 -07 Facelift.
Alltså, om jag ställer en fråga så önskar jag svar på frågan från NÅGON som vet och inte något idiotiskt dravel.
Har testat denna idiotiska funktion som kallas "Idrive" till leda. Lusläst manualen. Frågat tidigare ägare plus en BMW-mekaniker. Svar noll!
Alltså de vet inte.
Till Redpower: Kan inte du berätta som har superkoll på Idrive på en E60 med utökad klimatanläggning..
Alltså inte det enkla, barnsliga, användarvänliga hjul med röd/blå symbol för att få sval eller mixad luft från framventilation som finns på E39.........
Eller en knapp med en fotsymbol.
Utan det är frågan om ett BLÅTT PLUSTECKEN går att ändra till ett RÖTT PLUSTECKEN!
Tror att jag har bättre koll på BMW än de flesta inkl dig...........

Sm
511
Smajly
318D Touring -12
X3 2.0D Aut. -08
320 E46 Cab -01
Inte många vänner här va Karlh...?

Med ditt tankesätt och din attityd mot andra forummedlemmar tror jag inte du har det.
Läste du överhuvudtaget "redpowers" inlägg? Läste du hela?

Om du nu råkar ha bättre koll än dom flesta på detta forum så är det väldigt underligt att du inte kan din egen bil och att du inte har svarat med ett korrekt svar på nästan alla frågor som finns på forumtrådarna..

Det är ju ingen som vet svaret på din fråga.. Du har ju bättre koll än dom flesta.. :) :) :)
Visa användare
153
hogan
BMW 530 XD Touring M-sport -14 (Frozen Blue Metallic)
Så kom man in i den här tråden igen och ser Kalle H:s magsura kommentarer. Tror inte jag postar något svar på ursprungsfrågan faktiskt.
Ja
2.897
Japmax
530 GT -15

Den där kalleballe verkar ha lite attitydsproblem :)
Inte första gången du helt omotiverat spyr ut otrevligheter.

Kan inte någon moderator stänga av killen?
ka
1.552
karlhilding
330i E46
530ia E60 -07 Facelift.
Tänk så många som ändå svarar, men inte på frågan.
Var det inte så, pga min fråga, att vissa ansåg att jag hade noll koll på den sk. utökade klimaten.
Vissa funktioner använder man inte varje dag men att vid vissa tillfällen på vinterhalvåret få ökad värme på fötterna kan ju vara bekvämt.
Och då menar jag inte att öka luftflödet på fötterna via individual inställning.
Utan att bibehålla luftflödet, MEN samtidigt ha någon grad vamare luft vid golvet.
Ja om samtliga kan detta på E60 med utökad klima utan att ens äga en då lyfter jag på hatten.

Sorry, blev lite missuppfattning samt kanske lite dumt skrivet av mig...
Inge illa menat.........
Hoppas det löser sig med din klimatanläggning...
Lu
4.913
Lus
520d F11 -11
335i E93 -08
Du gör ju inställningarna under Climate om du har individual heating. Jag försår inte riktigt vad frågan är faktiskt. Det är ju hur tydligt som helst i idriven. Du ställer höger/vänster, varmt/kallt samt flöde för golv/kropp/huvud.
ka
1.552
karlhilding
330i E46
530ia E60 -07 Facelift.
Tack redpower och min frustration ligger ju i att BMW lagt ner en massa tid och pengar på att krångla till något som förut var användarvänligt och som nu - vad jag förstått av tidigare frågeställningar - inte tillför något positivt.

ka
1.552
karlhilding
330i E46
530ia E60 -07 Facelift.
"Du gör ju inställningarna under Climate om du har individual heating. Jag försår inte riktigt vad frågan är faktiskt. Det är ju hur tydligt som helst i idriven. Du ställer höger/vänster, varmt/kallt samt flöde för golv/kropp/huvud."

Då tar jag frågan en gång till! För det du beskriver är inte svaret!

Vid vissa tillfällen på vinterhalvåret få ökad värme på fötterna kan ju vara bekvämt.
Och då menar jag inte att öka luftflödet på fötterna via individual inställning.
Utan att bibehålla luftflödet, MEN samtidigt ha någon grad varmare luft vid golvet.
Och behålla svalt 18-19 vid kropp och huvud! Alltså enbart kunna få varmare 222-23 vid golvet!

Lu
4.913
Lus
520d F11 -11
335i E93 -08
Ok. Kan man ens det i någon bil? Att ha olika klimatzoner uppe och nere låter galet avancerat.
Tror du kanske kan mickla till det med en grundinställning i individualmenyn, sen styra det med reglagen för värme och fläkthastighet, iaf någorlunda. Jag förstår dock inte varför du inte är nöjd med hur kliman håller sig till det man ber den om, tycker min har fungerat utmärkt de två vintrarna jag haft den.
Lu
4.913
Lus
520d F11 -11
335i E93 -08
Jag ändrar inställningen i individual tyå höst och vår, det är det enda jag gör, resten sköter sig självt, om det nu hjälper dig.
ka
1.552
karlhilding
330i E46
530ia E60 -07 Facelift.
Ja det var nog ett önsketänkande men "inte galet adv". Jag hade hellre haft två olika klimatzoner uppe-nere än vänster-höger som det är nu.
Och gärna då två zoner per framstol. Finns säkert på någon bil.

Visa användare
929
melzen
118D E81 -10
Mercedes 250 CGI -10

Z4 Coupe -07 (såld)
530D E61 -05 (såld)
SAAB 2.0t Vector/Aero -03 (såld)
Håller med om att det vore bättre att ha en uppe-nere istället för höger vänster som egentligen är rätt värdelöst.
Lu
4.913
Lus
520d F11 -11
335i E93 -08
Testade att mickla lite i mina individualsettings på väg hem, funkar ju utmärkt att dra ner värmen till fötterna. Kanske jag som är trög och inte fattar vad problemet egentligen är men jag tycker luftdistrubitionen fungerar förträffligt.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.