AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
5.356

Vinteravställning, vad tänka på?

Sida 2 av 2
Bi
3.797
Bianca
130iM-Sport LCI E87 2009/12

hade min gamla m5-2003 avställd varje säsong i 5 år,,inte behövde jag fylla på ACn...
Visa användare
2.841
Robert Lundberg
BMW 420d -16
MB SLK 250 -13

Så du menar att det är meningslöst att köra ac:n under avställning? Fler åsikter på det, vore intressant att veta om det är en overkill-pryl som man kan släppa
ingen delsyntet!

Byt hjul el palla upp bilen.

Att filtret torkar? Beror väl på hur bilen lagras, tror risken är liten. Kör inte ac under avst.

Skynke över bilen.

Låt batteriet vara.
Bi
3.797
Bianca

Det sa jag inte Robert,men jag tänkte iallafall inte konka ner med batteriet till garaget bara för att köra ac:n under avställningen..på min gamla m3 coupe-98 så ställdes den oxå av varje år i 4-5mån..hade bilen i 5 år och inte heller där behövde jag fylla på Acn när bilen ställdes på igen..
Bi
3.797
Bianca

Gör följande på mina bilar inför avställning varje år:

Tvätt,vaxning,motortvätt,inv.rek,skinnimpregnering,fälgrengöring,3,6 kg på alla däck,bortkoppling av batteri för underhållsladdning under vinterhalvåret.

Nu när man har cab så kommer jag även att göra cabimpreg...
Visa användare
2.841
Robert Lundberg
BMW 420d -16
MB SLK 250 -13

Nej, det gjorde du inte Bianca, men kontentan blir detsamma. Intressant, här finns alltså två skolor, en som förespråkar att ac:n ska underhållas, en som säger att det inte spelar någon roll. Jag hade gärna sluppit det mecket, så¨fler synpunkter tas gärna emot :-)
Jag har aldrig haft några ac-problem med vinteravställda bilar och har aldrig motionerat nån ac på vintern heller.
pe
1.034
pew

325iA Cabriolet -90
Hade en TT roadster som fick problem efter att ha varit avställt två vintrar.
Den fick fyllas på och det fanns inga läckor i systemet. Verkstan frågade mig om jag brukade stänga av ac:n när det var kallt eller om bilen stått en längre tid för då kunde det läcka eftersom tätningarna behövde "smörjas" för att vara 100% täta.

Dock hade jag en Saab 9-3 cab innan och den var det aldrig något problem med.
Ang. vad som kan hända om AC inte motioneras (se xxargs inlägg): Länk

mvh/ Anders
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.